Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Luonnon taianomaisuus saa pronssisen muodon – Galleria Kipinässä voi nähdä neljä tarinaa luonnosta

Heta Laitakaria kiehtovat siementen ja pesien muodot. Kuun tarinoita II -pronssiveistokseen on yhdistetty elävä kokedama-kasvi. Kuva: Millamari Uotila

Kesäyössä on taikaa, sanoo Heta Laitakari. On juhannustaiat, öiset lammet ja veden yllä liikkuva usva. Laitakari on luonnon ihmettelijä. Kuu, planeettojen liikkeet ja kasvun ihme kiehtovat häntä, ja ihmetyksen aiheet hän veistää pronssiin.

Galleria Uuden Kipinän näyttelyssä on Laitakarilta teoksia, joissa yhdistyvät pronssinen veistos, vaneri, valo ja elävät kasvit. Seinälle ripustettuun Kuun tarinoita II -veistokseen Laitakari on sitonut pienen kokedama-kasvin. Kokedama on savesta, mullasta ja sammalesta sidottu pallo, johon elävä kasvi istutetaan. Japanilaisen kokedaman idea on rauhoittaa tekijänsä ja lisätä hyvinvointia.

Näyttelyssä tosin vaarana on, että kasvi pääse kuivumaan.

– Kasvi kestää näyttelyssä sen aikaa kuin kestää. Se kuuluu asiaan, Laitakari sanoo.

Kasvun ihmettä Laitakari kuvaa paitsi elävillä kasveilla myös pronssilla. Valoteos Sarjasta Pyhät vedet kuvaa vaihe vaiheelta, kuinka elämä alkaa versoa ja kietoutua tukirangan ympärille ja lopulta valtaa sen.

– Elämä on arvoituksellista.

Heta Laitakaria kiehtoo kuu. Kuvassa veistos Kuun tarinoita. Kuva: Arttu Johansson

Metsäpalo sytykkeenä näyttelylle

Kipinän suurimmassa näyttelytilassa pääroolin saa metsä. Metsäaiheisen näyttelyn sytykkeenä oli metsäpalon punainen kajastus, joka hätkähdytti Australiassa matkustanutta Anna Niskasta. Australiassa metsäpalot ovat varsin yleisiä, toisin kuin Suomessa. Metsäpaloista on tosin puhuttu viime päivät Suomessakin, kun presidentti Trump otti suomalaisen metsänhoidon ja haravoinnin esiin puhuessaan Kalifornian metsäpaloista.

Niskasen valokuvaa hyödyntävissä grafiikan vedoksissa voi nähdä tulipalon sävyjä. Kahdessa vedoksessa punertava pigmentti on peräisin Australiasta tuodusta hiekkakivestä.

Oranssien teosten vastavärinä ovat siniset syanotypiat. Vedostustekniikka, sinikopiomenetelmä, antaa valokuville niiden sinisen sävyn. Sinisen metsän (Blue Forest) Niskanen on rakentanut 21 eri kuvasta.

– Mun tausta on valokuvauksessa, mutta tykkään myös käsillä tekemisestä. Otan kuvia, mutta sitten paloittelen ne ja käytän niitä materiaalina. Lopputulos on valokuvanomainen.

Anna Niskasen näyttelyn teemaksi valikoitui metsä. Niskasta kiinnostavat suuret luonnonilmiöt. Kuva: Millamari Uotila

Grafiikkaa isossa koossa

Jouni Salosen näyttelyssä matkataan ajassa ja paikassa. Salonen kutsuu grafiikantöitään päiväkirjamaiseksi kuvakertomukseksi. Kuvat ovat kuin välähdyksiä unista, muistoista tai matka-albumeista. Pieni poika kahlaa rantavedessä, pienoislentokoneen varjo heijastuu seinälle, toisaalla ulpukan kukat kurottavat vedestä.

Salosen tekniikkana ovat syväpainomenetelmät. Vedoksen suuri koko suurentaa myös tekemisen. Se kiinnostaa Salosta. Kuva: Millamari Uotila

Kääntämällä veden taivaaksi Lehikoinen on luonut käänteisiä, vähän taianomaisia maailmoja.

Salonen hyödyntää teoksissaan valokuvia. Tekniikkana ovat syövytykseen perustuvat syväpainomenetelmät etsaus ja akvatinta sekä polymeerigravyyri. Vedosten iso koko yllättää.

– Halusin levittää grafiikan koon isommaksi. Se muuttaa tekemisenkin isommaksi.

Jouni Saloselta nähdään Kipinässä näyttely Matkaajan päiväkirjasta. Kuva: Millamari Uotila

Maalaaminen säännön mukaan on meditatiivista

Luonto on omalla tavallaan läsnä myös neljännessä näyttelyssä, mutta näkymät ovat kuin mikroskooppisia suurennoksia luonnonmuodoista tai organismeista. Samuel Lehikoisen kookkaat öljyvärimaalaukset ja pastelliliituteokset toistavat säännönmukaista kuviota tai tekstuuria.

Samuel Lehikoinen nauttii säännön mukaan maalaamisesta. Flashback Diaries -maalauksessa toistuu säännönmukainen kuvio. Kuva: Millamari Uotila

Lehikoinen kutsuu työtapaansa meditatiiviseksi. Työ alkaa säännöstä, jota Lehikoinen sitten alkaa noudattaa. Hän maalaa ohuella siveltimellä isolle kankaalle viivan kerrallaan.

Säännön keksiminen ja sen toteuttaminen tuo hallinnan tunteen.

Maalaamisesta löytyi vastakohta kaaokselle.

Samuel Lehikoinen aloittaa maalauksen maalaamalla viivan viivalta mustalle pohjalle. Kuvassa öljyväriteos Asleep Through It All.
Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi