Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Teatteriarvio: Helsingin kaupunginteatterin Kinky Boots on ylitsepursuavan upea drag-musikaali

Lauri Mikkola esittää mykistävän upeasti drag-tähti Lolaa Helsingin kaupunginteatterissa. Kuva: Mirka Kleemola

Helsingin kaupunginteatteri
Kinky Boots
Ensi-ilta suurella näyttämöllä 30.8.

“Ole oma itsesi, sillä muut roolit on jo jaettu.” Tähän Oscar Wilden sitaattiin kiteyttää sanomansa Harvey Fiersteinin käsikirjoittama musikaali, jonka musiikista vastaa pop-ikoni Cyndi Lauper.

Myös Helsingin kaupunginteatterissa musikaali on saanut taakseen mahtavan tekijätiimin. Lava täyttyy niin monenlaisista taidonnäytteistä, että käsityskyky alkaa olla koetuksella. Moniäänisyys kuitenkin sopii tähän erilaisuutta juhlivaan esitykseen kuin reiteen saakka ulottuva seksinpunainen glittersaapas drag queenille.

Teoksen juonellinen kuvio ei päätä huimaa. Charlien (Petrus Kähkönen) kenkätehtailijaisä painostaa poikaansa jäämään pikkukaupunkiin. Charlie haluaa kuitenkin Lontooseen tyttöystävänsä Nicolan (Raili Raitala) kanssa.

Lontoossa Charlie törmää sattumalta drag queen Lolaan (Lauri Mikkola), joka haaveilee miehen painon kestävistä piikkikoroista. Charlie näkee tilaisuutensa tulleen; hänen sukuyrityksensä alkaa valmistaa kenkiä tietynlaisille miehille. Kun Charlie saa suostuteltua Lolan bisneskumppanikseen, mylly alkaa pyöriä. Voitettavista vaikeuksista ja ennakkoluuloista ei tule pulaa.

Panssarit murtuvat

Esitys on täysin ylitsepursuava, mutta koska kysymys on rakkaudesta, niin antaa pursuta vaan. Samuel Harjanteen ohjaus tykittää rakkauden ja hyväksymisen sanomaa voimalla, jonka luulisi murtavan vahvimmankin panssarin.

Tykin suusta sinkoaa lavalle varsinainen tähtikavalkadi. Kirkkaimpana loistaa Lauri Mikkola Lolan roolissa. Lola on mykistävän upea leidi, jonka lauluääni ja tanssitaidot eivät ole tästä maailmasta. Lola on myös asenteeltaan niin rautainen, että jokaisella meistä pitäisi olla hänen kaltaisensa mentor.

Petrus Kähkösen taituroima Charlie on sympaattinen, mutta myös kaikkea muuta menestyspaineissa piehtaroidessaan. Kähkösen upea laulu iskee niin ikään ihon alle.

Anna Victoria Eriksson loistaa komediennen kyvyillään Charlieen ihastuvana tehdastyöläisenä. Esityksen suola ja sokeri on Lolan taustajoukko, Enkelit. Anton Engström, Paavo Kääriäinen, Tomi Lappi, Jero Mäkeläinen, Henri Sarajärvi ja Christoffer Strandberg ovat taivaallisella taitavuudellaan ja jumalaisella kauneudellaan enkelin tittelinsä ansainneet.

Ei pelkkää pintaa

Kaikesta kimmellyksestä huolimatta Kinky Boots ei ole pelkkää pintaa. Se onnistuu ravistelemaan ajatuksia osoittamalla, kuinka vahingollista on pusertaa ihmistä väkipakolla tietynlaisen muotin läpi.

Latautuneesta tunnelmasta piti ainakin ensi-illassa huolen myös asiaan vihkiytynyt yleisö. Toinen toistaan korkeammissa koroissa saapunut väki eli niin vahvasti esityksen mukana, että tilaisuudesta muodostui suorastaan hurmoshenkinen.

Lue myös: Tässä ovat Lahden uudet taideteokset: teräsmummot hyppivät silmille Rautatienkadulla ja valaisinpylväs maalattiin väritäplin
 
Anu Puska
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi