Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

"Yleisö pyörtyilee kesken esitysten" – Kalle Kuusava on viettänyt unettomia öitä Savonlinnassa

Lahtelaislähtöinen kapellimestari debytoi oopperajuhlilla Madama Butterflyn johtajana. Takaisinkutsu ensi kesälle napsahti saman tien.

Kalle Kuusava on ottanut Olavinlinnan muurit haltuun tänä kesänä. Oopperajuhlien välipäivinä lahtelaissyntyinen kapellimestari on ehtinyt kalaan lähivesille. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Huh hellettä: savonlinnalaisessa kesäkahvilassa on turkasen kuuma. Kapellimestari Kalle Kuusava ehdottaa, että juomme päiväkahvit varjoisalla sisäpihalla.

Tasan seitsemän tunnin päästä Kuusavan on määrä johtaa Madama Butterflyn viimeinen näytös oopperajuhlilla. Kai Olavinlinnassa sentään on viileämpää?

– Ei tosiaankaan, ne kivimuurit vain korostavat tätä hellettä. Ihmiset ovat pyörtyilleet katsomossa kesken esitysten, ja omassa asunnossanikin on täällä niin tukalaa, että en ole oikein saanut nukuttua. Lisäksi mulla on sitkeä kesäflunssa, Kuusava valittaa.

Vaikka ulkoiset puitteet pistävät vastaan, lahtelaissyntyisen kapellimestarin debyytti Savonlinnassa on ollut menestys. Kuusavan mukaan Madama Butterflyn näytökset ovat olleet ”ainakin 99-prosenttisesti” täynnä.

– Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti on onnistunut luomaan tänne oikein hyvän hengen. Ja kun laulajat, orkesteri ja kuorokin ovat mainioita, niin eihän siihen muuta tarvitakaan, Kuusava miettii.

Tunne onnistumisesta on mitä ilmeisemmin molemminpuolinen, sillä Kuusava kertoo jo saaneensa oopperajuhlilta uusintakutsun.

– Johdan tänne ensi kesänä Mozartin Ryöstön Seraljista. Tuntuuhan se mukavalta, sillä jos Suomessa ylipäätään haluaa tehdä jotain hienoa oopperan saralla, niin tämä on se paikka, Kuusava sanoo.

Lue myös: Ooppera-arvio: Savonlinnan oopperajuhlien sävykäs, sisäistetty Otello
 

Öljyraha ei näy Norjan musiikkielämässä

Kuusava (s. 1983) on lahtelaisen musiikkiperheen kasvatti, joka aloitti musiikinopintonsa pianolla. Myös hänen siskonsa Kati ja Heidi ovat päätyneet ammattilaisiksi.

– Kati soittaa Helsingin kaupunginorkesterissa viulua, ja Heidi on nykyisin Warnerilla taidemusiikin vientipäällikkönä, Kuusava kertoo.

Kalle on sisarussarjan nuorin. Hänen tiensä vei Lahden konservatoriosta Sibelius-Akatemiaan ja sieltä edelleen musiikkikorkeakouluun Norjaan. Noin vuosi sitten hän päätti irtisanoutua eläkevirastaan Oslon oopperan harjoituspianistina ja muutti takaisin Suomeen. Nykyisin hän asuu Helsingissä.

– Jos haluaa tosissaan edistää uraansa kapellimestarina, ei sitä oikein voi olla kiinnitettynä pianistina. Eikä Osloon syntynyt muutenkaan sellaista suhdetta, että olisin kokenut sen omaksi kaupungikseni.

Tyhjän päälle Kuusava ei toki ryhtynyt kapellimestarin uraansa rakentamaan. Lähtölaukauksena toimi kansainvälinen kapellimestarikilpailu, jonka hän voitti vuonna 2013 Norjassa. Sen jälkeen hän on johtanut kiihtyvällä tahdilla eri puolilla maailmaa, esimerkiksi Venäjällä, Keski-Euroopassa ja Kaukoidässä.

Norjan musiikkielämästä kahdeksan vuotta maassa asuneella Kuusavalla ei ole pelkästään positiivista sanottavaa.

– Öljyraha ei näy ainakaan musiikissa. Opettajat ovat monesti keskinkertaisia, ja alalla on paljon ylimielisyyttä. Esimerkiksi uuden musiikin skene puuttuu lähes täysin, hän kritisoi.

Suomessa asiat ovat Kuusavan mukaan verraten hyvin: meillä on erinomainen taidekorkeakoulu, ja apurahajärjestelmä toimii ainakin kohtalaisesti.

– Itse sain aikoinaan useita apurahoja Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahastolta mestarikursseille osallistumiseen. Ilman niitä kansainvälistyminen olisi ollut paljon vaikeampaa, Kuusava huomauttaa.

Toisaalta Suomessa tapaa ilmiöitä, joista ei muualla tarvitse kantaa huolta.

– Jossakin Kaukoidässä kapellimestari on yhä tosi iso maestro, jonka sanaa uskotaan ilman muuta. Suomessa sen sijaan esiintyy ihmeellistä purnaamista.

On kyse siitä, että oopperadiivat testaavat nuoren johtajan kanttia?

– Joo, ehkä ensimmäiset viisi minuuttia. Mutta kuten Jukka-Pekka Saraste sanoi, pitää vaan keskittyä siihen musiikkiin. Auktoriteetti otetaan sillä, että johtajalla on vahva oma näkemys. Siitä täytyy pitää kiinni, muuten uskottavuus on mennyttä.

Kalle Kuusavan johtama Madama Butterfly meni Savonlinnassa lähes täysille katsomoille. Kuva: Soila Puurtinen

Pikaparantola aukeaa syksyllä

Kuusavalle on muodostunut viimeisten viiden vuoden aikana sitkeä maine juuri oopperakapellimestarina, vaikka hän tekee mielellään muutakin musiikkia. Ehkä siitä johtuen keikkaa ei vielä kerry niin paljon, että töistä voisi valita vain itselleen mieluisimmat.

– Se lokeroiminen on aika erikoista. Onhan ooppera varmaan mun ominta aluetta, mutta teen nykyisin ehkä puolet ajasta muita konsertteja, hän arvelee.

Ensi syksynä Kuusavaa työllistää Kansallisooppera. Hän aloittaa elokuussa Iiro Rantalan säveltämän ja Minna Lindgrenin kirjoittaman Pikaparantola-oopperan harjoitukset. Kantaesitys nähdään Alminsalissa syyskuun lopulla.

– Siitä tulee tosi hauska juttu, koominen ooppera Rossinin ja Donizettin hengessä. Kyse on parantolasta, johon ihmiset tulevat hoidattamaan ensimmäisen maailman ongelmiaan. Yksi haluaa laihtua viikossa, toinen tuo hoitoon kultakalaansa. Ja tietysti on kaikenlaista ihmissuhdedraamaa, Kuusava hymähtää.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X