Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Marjukka Tepponen on Savonlinnassa taas turmion tiellä

Faustin kuuluisa Jalokiviaaria on monelle oopperajuhlien laulajalle se ensimmäinen unelmien täyttymys.

Marjukka Tepponen laulaa Margaretan kohtalokkaan roolin Savolinnan oopperajuhlien Faustissa. Kuva: Loviisa Linjama

Tämä on ooppera, jonka sarjakuvan ystävät tunnistavat. Charles Gounod’n Faust-oopperan kuuluisa ”jalokiviaaria” eli Ah! Je ris de me voir on tuttu Hergén Tintti-sarjakuvasta. Siinä aaria kuuluu diivalaulaja Bianca Castafioren repertuaariin.

Myös todellisuudessa Jalokiviaaria on tärkeä teos monelle laulajalle. Sopraano Marjukka Tepponen kertoo viettävänsä kymmenvuotistaiteilijajuhlaa kyseisen aarian kanssa. Tarkemmin sanottuna Tepponen esitti ensimmäistä kertaa Margaretan rooliin kuuluvan aarian vuosikymmen sitten kuuluessaan Savonlinnan oopperajuhlakuoroon.

– Tuolloin oli tapana, että joku kuorolaisista pääsee laulamaan sooloa talvikonserteissa, jotka toimivat oopperajuhlien promokiertueina. Sain esittää Jalokiviaarian. Nyt vuorossa on koko rooli, joten ympyrä sulkeutuu, Tepponen sanoo.

Kymmenen vuotta sitten Tepponen suhtautui aariaan – ja koko oopperaan – hyvin eri tavalla.

– Silloinhan fokus oli vain aariassa. Jalokiviaariassa pitää säilyttää tyttömäinen keveys, ja monelle sopraanolle, minullekin, se on niitä ensimmäisiä repertuaariin otettavia aarioita.

Marjukka Tepponen kiittelee 10-kuukautisen poikansa unenlahjoja, jotka ovat mahdollistaneet laulajalle keskittymisen työntekoon. Kuva: Loviisa Linjama

Aina relevantti rooli

Tepponen huomauttaa, että Margaretan rooli kokonaisuudessaan on kaikkea muuta kuin kevyt. Goethen tarinaan pohjautuvassa libretossa Mefisto lupaa palauttaa elämäänsä kyllästyneelle Faustille nuoruuden ilot, jos tämä palvelee paholaista. Faust ihastuu Margaretaan, jonka hän valloittaakin Mefiston avulla.

Mefiston ja Faustin vedossa kukaan ei pysy puhtaana. Tarinan edetessä Margaretakin muuttuu viattomasta tyttösestä oman lapsensa uhraavaksi naiseksi.

– Ohjaaja Vilppu Kiljunen näkee Faustin nimenomaan Margaretan tarinana, jossa tämä jää miehisen maailman yliajamaksi. Se on relevantti tarina myös tänä päivänä, Tepponen sanoo.

– Kiljusen ohjauksessa ei ole mitään kikkailuja, vaan hyvän ja pahan taistelu kerrotaan suoraan. Ohjaaja on halunnut säilyttää fokuksen asiassa, ja tykkään siitä paljon. Linnaan tehty ohjaus on todella hieno.

Kiljusen ohjaus Faustista nähtiin edellisen kerran Savonlinnassa vuonna 2000.

Dramaattinen rooli

Eräänlainen käännekohta oopperassa on alussakin mainittu Jalokiviaaria. Kohtauksessa Margareta löytää Mefiston tälle jättämät korut ja alkaa keimailla niiden kanssa. Valssirytminen ja koristeltu aaria on melodialtaan viaton ja aurinkoinen, vaikka Margareta eleisiin alkaa hiipiä itsekkyyttä.

Meillä on ollut hyvä tuuri, että juniori on hyvä nukkumaan. Sopraano Marjukka Tepponen

Tämän jälkeen sävyt synkkenevät huomattavasti.

– Jos roolin voi alussa laulaa kevyesti, viimeisissä näytöksissä äänenkäyttö on jo hyvin dramaattista. Kohtauksia tehdessä piti nieleskellä välissä, sillä siellä on tuoreelle äidille hyvin hiuksia nostattavia kohtauksia. Mutta vaikka produktio on raju, siinä on paljon myös herkkyyttä ja pieniä sävyjä.

Margaretan rooli tuli Tepposelle tutuksi pari vuotta sitten, kun hän Ville Matvejeffin johdolla oli levyttämässä Faust-oopperaa. Äänitettä ei vielä ole julkaistu.

– Tällaiset prosessit ovat pitkiä. Silloin tuli laulettua rooli läpi useasti viimeistä pilkkua myöten.

Lue myös: Kari Heiskanen ohjaa Sevillan parturin Savonlinnaan, muotisuunnittelija Teemu Muurimäki puvustaa
 

Vauva-aika kulunut laulaen

Tepposen arkeen kuuluvat kymmenen kuukauden ikäinen poika sekä aviomies, baritoni Kevin Greenlaw. Tähän saakka vauva-aika on perheessä mennyt siten, että toisen vanhemmista ollessa töissä toinen on kotona. Syksyllä edessä on uusi haaste, kun kumpikin on töissä.

– Siinä on oma sumplimisensa. Kevin esiintyy loppusyksyllä Kansallisoopperan The Phanton of the Operassa ja minulla on tulossa muun muassa Aleksanterin teatterissa Verdin Don Carlos, jossa laulan Elisabettan roolin. Lisäksi on Saaristo-oopperan tuottama Kuula-aiheinen monologiooppera ja keväällä on Jää-ooppera.

– Meillä on ollut hyvä tuuri, että juniori on hyvä nukkumaan. Hirveällä univelalla näitä hommia ei voisi tehdä, sillä äänen jaksamiselle tärkein juttu on riittävä uni.

Faust Savonlinnan oopperajuhlilla 25.7. asti.

Iikka Taavitsainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi