Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Kapellimestari koukuttui vapaudesta: "Lentämistä rakastavat lentävät vaikka viimeisillä penneillään"

Kapellimestari Dima Slobodeniouk rakastaa lentämistä. Kuva: Katja Luoma

Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dima Slobodenioukilla on kaksi intohimoa: musiikki ja lentäminen.

Musiikin keskellä hän vietti jo lapsuutensa, mutta lentoharrastus alkoi viattomasti. Kaveri toi venemessuilta nähtäväksi esitteen ponttonikoneesta, jolla voi laskeutua vaikka mökkilaiturin luo. Slopodeniouk katseli esitettä ja lähti tunnin kokeilulennolle. Se olikin sitten menoa.

– Olen täysin hurahtanut lentämiseen. Se ei ole vain harrastus, vaan elämäntapa.

Ensin Slobodeniouk suoritti lupakirjan ultrakevyen koneen lentämiseen ja sen jälkeen yksityislentolupakirjan. Sen pohjalta opiskelua voi halutessaan jatkaa vaikka ammattilaiseksi asti. Viime kesänä hän alkoi suorittaa laajaa mittarikelpoisuutta, jonka suorittanut voi lentää konetta, vaikkei näkisi ulos ollenkaan.

Pikkupoikamaista riemua

Slobodeniouk sanoo, että musiikissa ja lentämisessä on loppujen lopuksi kyse samasta asiasta. Ensin harjoitellaan ja hiotaan tekninen taito huippuunsa ja sitten päästetään irti ja annetaan mennä.

– Ilmassa on vapaa, mutta samalla pitää olla täydellinen kontrolli. Vapauden ja kontrollin yhdistelmä on koukuttava. Lavalla on sama tunne, kontrolloin musiikkia, mutta lopulta annan kuitenkin soittajien soittaa vapaasti tai esityksestä ei tule mitään, Slobodeniouk pohtii.

– Lentämisessä on myös pikkupoikamaista riemua, painaa napista ja jotain tapahtuu. Ja vaikka koneessa on moottori, siinä ollaan silti luonnon voimien kanssa tekemisissä. Luonnon edessä olemme tosi heikkoja. Seuraavaksi olisikin kiva opiskella lisää meteorologiaa, Slobodeniouk innostuu.

Harmi vain, että kiire on kova jo nykyäänkin.

Omaa konetta ei tarvi ostaa, vuokrakonekin sopii harrastukseen. Kuva: Dima Slobodenioukin albumi

Haaveena nopeampi kone

Sinfonia Lahden lisäksi Slobodeniouk on myös Galician sinfoniaorkesterin taiteellinen johtaja. Hän asuu perheineen Galiciassa, Espanjan luoteisimmassa kolkassa. Kaksi työtä ja perhe haukkaavat ison osan ajasta, mutta Slobodeniouk on pitänyt huolta siitä, että lentokone nousee ilmaan vähintään pari kertaa kuussa.

Suomessa lentokausi rajoittuu plussakeleihin, mutta Espanjassa lentämään pääsee ympäri vuoden, kunhan Atlantin tuulet pysyvät kurissa. Yleensä lennon suunnittelemiseen ja siihen valmistautumiseen kuluu kahdesta kolmeen tuntia ja ilmassa ollaan noin tunti.

Kesällä Slobodeniouk lensi perheensä kanssa vuokrakoneella itse Galiciasta Menorcalle. 1300 kilometrin matka kesti pikkukoneella noin seitsemän tuntia.

– Lentämiseen liittyvä haaveeni olisi se, että voisin matkustaa keikoille itse lentämällä, Slobodeniouk sanoo.

Haaveen toteutuminen vaatisi kuitenkin nopeamman koneen, jolla voisi lentää vaihtelevassa säässä, sillä nykyiset aikataulut ovat tiukkoja.

– Tällä hetkellä asumme sellaisessa paikassa, josta on pitkä matka ihan joka paikkaan. Molemmat työpaikkanikin ovat Euroopan eri laidoilla suunnilleen niin kaukana kaikesta kuin mahdollista. Se on erittäin epäkäytännöllistä, mutta antoisaa, Slobodeniouk virnistää.

Musiikkikin häviää mielestä

Nykyään Slobodeniouk tyytyy matkustamaan maasta toiseen tavallisilla reittilennoilla. Matkustusajan hän käyttää yleensä työskentelemiseen. Helsingin ja Madridin välillä ehtii hyvin lukea nuotteja ja partituureja.

– Partituuri on ikään kuin kartta musiikkiin, joten sen opiskeleminen on samanlaista kuin tutkisi ja analysoisi karttaa, Slobodeniouk sanoo.

Vaikka kapellimestari kuulee musiikin päässään partituuria lukiessaan, ulospäin sitä ei huomaa, hän ei siis hyräile eikä heiluttele käsiään lennolla.

– Jotkut partituurit ovat sen verran yksinkertaisia, että niitä voi lukea, vaikka puhuisi samalla puhelimessa, Slobodeniouk sanoo.

Itse lentäessään Slobodeniouk ei ajattele musiikkia. Eikä juuri mitään muutakaan. Lentäessään hän keskittyy koneeseen ja ympäristöön. Taivaalla ei tule inspiraatiota. Inspiraatio iskee muutenkin usein tekemällä, esimerkiksi lavalla kun ympäristö kannustaa uusiin ideoihin.

– Inspiraatio yllättää. Esimerkiksi tänä aamuna päätin herättyäni vilkaista tuttuja, jo analysoituja nuotteja, ja tajusin yhtäkkiä miten niiden pitääkin mennä.

Espanjan rannikon yllä. Ilmassa ihminen on huolista vapaa. Kuva: Dima Slobodeniouk

Ei vain rikkaiden harrastus

Lentämistä pidetään usein vain upporikkaiden harrastuksena, mutta Dima Slobodeniouk sanoo, että mielikuva on väärä.

– Ne, jotka oikeasti rakastavat lentämistä, lentelevät viimeisillä penneillään.

Suurin kustannus lentoharrastuksessa on lentolupakirja. Yksityislentolupakirjan hinta Suomessa suoritettuna on jopa kymmenen tuhatta euroa. Sen sijaan omaa lentokonetta ei tarvitse hankkia, vaan niitä voi vuokrata lentoseuralta. Koneen vuokra on Slobodenioukin mukaan noin 150 euroa tunnilta, ja hinta sisältää myös polttoaineen.

– Lentotunteja otetaan sitten harkiten. Itselläni on tällä hetkellä Espanjassa vähän pidempiaikainen vuokrakone. Oman lentokoneen ylläpitäminen olisi todella kallista, se on vähän kuin auto mutta kymmenkertaisena, Slobodeniouk sanoo.

Riskien minimoimista

Myöskään hän ei pidä lentämistä vaarallisena extremeurheiluna.

– Lentäminen voi olla vaarallista, mutta pitää tietää mitä tekee ja opetella jatkuvasti lisää. Riskit pitää tiedostaa ja minimoida, Slobodeniouk toteaa.

Tekniikan toimimista ei voi kukaan taata, mutta yleensä onnettomuudet johtuvat silti inhimillisistä virheistä. Slopodeniouk itse on välttynyt läheltä piti -tilanteilta, vaikka vaikea sää on joskus hänetkin yllättänyt.

– Vaarallisinta on oikeastaan se, jos on niin paljon rahaa, että voi ostaa minkä tahansa koneen ja lähteä lentämään. Silloin edetään väärästä päästä. Lentämisessä pitäisi olla sama millä lennetään, kipinä lentämiseen tulee sisältä.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi