Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Netissä varattua kirjaston kirjaa on joutunut odottamaan parikin viikkoa – käyttökatkoksen päättyminen ruuhkautti kirjaston

Lahden kaupungin tietojärjestelmät olivat haittaohjelman kourissa helmikuussa. Huhtikuussa taas käyttökatkos johtui kirjastojärjestelmän uudistamisesta. Pitkästä laina-ajasta seurasi palautusten suma. Kuva: Mirja Hussain

Verkossa tehtyjen kirjavarausten käsitteleminen on viivästynyt Lahden seudun Lastu-kirjastoissa. Kirjaston tai varaston hyllyssä olevia kirjoja on mahdollista varata verkkokirjastossa. Kun kirja on noudettavissa, asiakas saa siitä ilmoituksen. Nyt noutoilmoituksia on joutunut odottamaan parikin viikkoa.

Mistä varausten käsittelyssä ilmennyt viivästys johtuu, palvelupäällikkö Jari Tyrväinen?

Kyse on kirjastojärjestelmän vaihdoksesta johtuneesta käyttökatkoksesta 9.–22. huhtikuuta ja verkkokirjaston vaihtamisesta 2. toukokuuta. Katkoksesta johtuen laina-ajat olivat pitkät.

Eräpäivä oli 7.5. Siitä seurasi valtava palautusruuhka. Sen käsittely on vienyt kaikki henkilöstöresurssit. Emme ole päässeet poimimaan normaalisti hyllyvarauksia. Hyllyvarausten määrä kertyi varmaankin kaksinkertaiseksi. Nyt olemme saaneet purettua jonoa ja alamme lähestyä normaalia tilannetta.

Kuinka nopeasti noutoilmoituksen tavallisesti saa?

Mahdollisimman pian. Emme anna mitään palvelulupausta tästä, mutta normaalissa tilanteessa varaus poimitaan kohtuullisessa ajassa. Varausten käsittely on kiinni henkilöstöresursseista. Aineistoa käsitellään myös tietyssä järjestyksessä: ensin palautukset on purettava, sitten varaukset ja hyllyvaraukset.

Jos käyttäjä on odottanut pari viikkoa, onko se tavallista pidempi aika?

Se on poikkeuksellisen pitkä aika, mutta se johtuu siitä, että kaikki resurssit ovat menneet palautussuman purkamiseen.

Kirjasto tiedottaa verkkosivuillaan, että ”varausten tekeminen onnistuu helpoiten verkkokirjastossa”. Kannustetaanko kirjaston käyttäjiä tekemään varauksia netissä?

Ilman muuta kannustetaan, mutta siihen pitää varautua, että kirjaa ei välttämättä saa saman tien.

Jos kaipaa esimerkiksi kirjaa Lahden pääkirjaston varastosta, onko nopeinta tulla pyytämään sitä paikan päältä?

Ilman muuta jos aineisto on hyllyssä, sen saa nopeimmin paikan päältä. Silloinhan varaus ei mene hyllyvarausprosessiin. Mutta jos ei ole mahdollista hakea kirjastosta, hyllyvaraus kannattaa tehdä.

Ovatko asiakkaat ottaneet yhteyttä käsittelyaikojen tiimoilta?

Ei ole tähän liittyen tullut palautetta palautepalvelun kautta.

Kuinka uusien järjestelmien käyttö sujuu tällä hetkellä, informaatikko Pia Palm?

Järjestelmät toimivat nyt ihan hyvin. Tietysti uuden opettelua on meille, kun järjestelmässä näkymät ovat erilaiset. Mutta mitään vaikeuksia ei sinänsä ole ollut, hyvin on lähtenyt käyntiin.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi