Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde
Ilkka
Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi

Näkökulma: Kun taiteen nälkä on tyydytetty, iskee pelko tyhjistä penkeistä

Lahden kaupunginteatteri teki räväkän vuoden jälkeen turvallisuushakuisen kausiohjelman. Sinfonia Lahti puolestaan lisää konsertteja, joiden tekemiseen yleisö saa osallistua.

Liisa Loponen saa ”homssuisen” prinsessan roolin ensi syksyn Tuhkimossa. Jari-Pekka Rautiainen ja Tapani Kalliomäki ovat hänen ilkeät sisarpuolensa. Kuva: Aki Loponen

Lahden kaupunginteatteri- ja orkesteri julkistivat ensi kauden ohjelmistonsa viime viikolla. Teatteri järjesti aiheen tiimoilta lehdistöbrunssin, orkesteri hoiti asian vähäeleisemmin tupsauttamalla perjantaina julki tiedotteen. Orkesterin kausikorttilaisille oli toki järjestetty oma infotilaisuutensa jo aiemmin.

Ero tiedotustavoissa kuvastelee sitä, mitkä yleisöt laitoksille ovat tärkeimpiä. Orkesteri nojaa kanta-asiakkaisiinsa, teatterin taas pitää raapia jokaiselle näytelmälle yleisö erikseen.

Intendentti Teemu Kirjosen mukaan kausikorttilaisia istuu Sinfonia Lahden sinfoniakonserteissa tyypillisesti viitisensataa eli hyvinkin yli puolet keskimääräisestä yleisöstä.

– Yhteensä erilaisia kausikortteja myydään noin 800. Onhan se meille tosi merkittävä joukko, Kirjonen kiteyttää.

Saana Hyvärinen ja Mikko Pörhölä näyttelevät Hiljaista musiikkia -näytelmässä, joka edustaa Lahden kaupunginteatterin syksyssä "riskisijoitusta".

Tulossa yllätyksetön syksy?

Tänä keväänä teatterikin on tosin saanut nauttia ”varmasti tulevan” yleisön suosiosta, sillä Täällä Pohjantähden alla -saagan kakkososa pääsi Suomen Kulttuurirahaston tukemaan kasiluokkalaisten Taidetestaajat-hankkeeseen. Se tuo näytelmälle 5 700 varmaa katsojaa. Ykkösosa taas kuului kaupungin omaan kulttuurikasvatusohjelmaan, joka on tuonut katsomoon kosolti ysiluokkalaisia.

Yhteensä kahden näytelmän kokonaiskatsojamäärä näyttäisi asettuvan 30 000 tienoille. Enemmänkin olisi mahtunut, myönsi teatterinjohtaja Ilkka Laasonen viime viikolla.

– Kohtuullinen tulos kuitenkin, Laasonen arvioi.

Seuraavalle näytäntökaudelle Laasonen sanoi keventäneensä tietoisesti ohjelmistolinjaa, jotta yleisö ei säikähtäisi. Ainakin ihanaiseen musiikkiin upotetun Sound of Music -musikaalin luulisi löytävän yleisönsä.

Mari Naumala ja Henri Tuominen aloittavat Lahden kaupunginteatterissa kahden vuoden sopimuksella. Kuva: Ilkka Kuosmanen

1930-luvulle sijoittuu sattumoisin suuren näyttämön toinenkin ensi-ilta, suosittuun elokuvaan pohjaava veijarikomedia Puhallus. Ohjaajana on Tommi Kainulainen, joka tyylitteli Lahdessa viimeksi onnistuneesti Vertigon. Tänä vuonna Tatun ja Patun Suomi -näytelmällä vakuuttanut ohjaaja Olka Horila freesaa puolestaan lastenklassikko Tuhkimon laittamalla miehet mekko päällä Eero-näyttämölle hassuttelemaan.

Vaikeimmin myytävä uutuuksista lienee ruotsalaisen Lars Norénin kamarinäytelmä Hiljaista musiikkia, sillä Norénilla on sitkeä maine ahdistavien perhedraamojen tekijänä.

Syksyn neljän ensi-illan setti vaikuttaa hieman yllätyksettömältä. Kotimainen kantaesitys olisi ollut kiva lisä (tai vaihtoehto Norénille), vaikka niillä ei yleensä rahoiksi lyödäkään. Ehkä on kuitenkin niin, että taiteellisesti korkeatasoisen vuoden jälkeen on tehtävä hetki hieman tasaisempaa.

Ihme on, jos Sound of Musicilla eivät penki täyty. Pääroolissa esiintyy Anni Kajos. Kuva: Mirja Hussain

Vähemmän uutta, enemmän tuttua

Kriitikko Jari Pitkänen moitiskeli Lahden kaupunginorkesteria viime syksynä turhankin venäläispainotteisesta ohjelmistosta. Kaudelle 2018–2019 on tehty korjausliike ainakin siinä mielessä, että ohjelmiston rungon muodostavat saksalaissäveltäjä Beethovenin yhdeksän sinfoniaa.

Orkesterikin tuntuu haistelevan yleisön mielenliikkeitä aiempaa herkemmin. Sukellus orkesteriin -konserttien määrä tuplattiin kerta heitolla yhdestä kahteen, koska yleisö otti konseptin innolla vastaan. Kantaesityksiä ensi kaudelle on luvassa vain yksi, Kalevi Ahon 17. sinfonia, eli kolmasosa siitä mitä tälle kaudelle (Maija Hynnisen oboekonsertto tosin siirtyi hamaan tulevaan).

Yleisö saa täysin ”oman” konserttinsa tammikuussa, kun orkesteri soittaa kuulijoiden toivekappaleista koostetun ohjelmiston. Kirjosen mukaan kyseisenkaltaista konserttia on pyydetty yleisöpalautteissa. Hän ei osaa kuitenkaan vielä tarkalleen sanoa, kuinka toiveiden keruu tullaan toteuttamaan.

– Jollakin tapaa sitä on varmaankin pakko rajata, sillä aivan mihin tahansa orkesterin kokoonpano ei riitä, Kirjonen arvelee.

Tällä kaudella kapellimestaridebyyttinsä Lahdessa tehnyt Klaus Mäkelä sai heti paluukutsun Lahteen. Kuva: Juha Peurala

Yhteistyö Laulupuun kanssa loppuu

Orkesterin pitkä yhteistyö lahtelaisen Laulupuu-kuoron kanssa näyttää katkeavan, sillä joulukonsertin virkaa ajaa Lumiukko-elokuvakonsertti. Viime syksynä lahtelaisia tuurasi joulukonsertissa Lohjan orkesteri, sillä lahtelaisten piti lähteä Kiinaan. Matka kuitenkin peruuntui viime hetkellä.

– Tällä hetkellä tutkitaan mahdollisuutta lähteä sinne loppuvuodesta. Myös muita matkasuunnitelmia on työpöydällä, mutta mitään ei ole lyöty lukkoon, Kirjonen kertoo.

Pääsiäiskonsertissa ei kuulla totuttuun tapaan Bachin passiota vaan tuplasti sielunmessuja, vieläpä ne kaikkein suosituimmat, eli Faurén ja Mozartin Requiemit. Tårta på tårta -ratkaisu vaikuttaa hieman mielikuvituksettomalta, mutta taannee kyllä yleisösuosion.

Muutoin orkesterin ohjelmassa heijastuvat erilaiset tasavuodet. Syksyllä juhlitaan Viipurin musiikkiopiston 100-vuotistaivalta, Viron 100-vuotisjuhlia ja Juha ”Watt” Vainion 80-vuotispäiviä. Kalevi Ahon sinfonian kantaesitys taas syntyy säveltäjän 70-vuotispäiville keväällä.

Sinfonia Lahti juhlii kunniasäveltäjänsä Kalevi Ahon 70-vuotissynttäreitä ensi keväänä kantaesityksellä. Kuva: Katja Luoma
Poiminnat

Tuhkimo, Sakari Topeliuksen versio Grimmin veljesten klassikkosadusta. Ohjaus Olka Horila. Ensi-ilta Eerolla 30.8.

The Sound of Music. Klassikkomusikaali sijoittuu natsien miehittämään Itävaltaan. Ohjaus Ilkka Laasonen. Ensi-ilta Juhanilla 1.9.

Hiljaista musiikkia. Ruotsalaisen Lars Norénin unenomainen näytelmä vuodelta 2002 kuvaa pariskuntaa, joka palaa kotiinsa lapsensa hautajaisten jälkeen. Ohjaus Jarno Kuosa. Ensi-ilta Eerolla 3.10.

Puhallus. Veijarikomedia sijoittuu 1930-luvun USA:n gangsterimaailmaan ja suureen lamakauteen. Ohjaus Tommi Kainulainen. Ensi-ilta Juhanilla 6.10.

Lisäksi marraskuun lopussa Eerolle tulee talvisirkus, joka tehdään yhteistyössä Salpauksen opiskelijoiden kanssa.

Viron kansallinen sinfoniaorkesteri vierailee Sibelius-festivaalilla 7.9. Neeme Järven johdolla.

Paulon sellokilpailun semifinaalikonsertit 19.10. ja 20.10. johtaa Eva Ollikainen.

Nuoret suomalaiset kapellimestarit ovat täällä taas: Erkki Lasonpalo (1.11.), Santtu-Matias Rouvali (13.11.), Klaus Mäkelä (21.2.).

Sukellus orkesteriin -konsertit järjestetään Metsähallissa 13.11. ja 10.4.

Joulukonserteissa 19.12. ja 20.12. nähdään Lumiukko-elokuva orkesterin säestyksellä.

Yleisön toiveista koottu Toiveklassikot-konsertti toteutuu 31.1. József Hársin johdolla.

Hannu Lintu johtaa RSO:n vierailukonsertin 5.3., solistina pianisti Olli Mustonen.

Vuoden 2019 residenssitaiteilija on Meta4-jousikvartetti, joka ”liidaa” sinfoniakonsertin 28.3.

Kalevi Ahon 17. sinfonian kantaesitys kuullaan 4.4.

Clemens Schuldtin johtamassa pääsiäiskonsertissa 17.4. kuullaan kaksi sielunmessua (Fauré, Mozart). Kuorona Dominante.

Kevät huipentuu Dima Slobodenioukin johtamaan Beethovenin 9. sinfoniaan.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X