Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Summer Up muotoutuu uuden tuottajakaksikon työpöydällä – festivaalialueen sisäänkäynnin paikka vaihtuu

Mukkulassa järjestettävän tapahtuman kävijämäärät ovat tulleet viime vuosina alaspäin. Tulevan kesän tavoite on 12 000 kävijää.

Helsinkiläiset Kaisu Kolu ja Konsta Viipuri luotsaavat nyt Lahden Summer Upia. Työhuone heillä on Lahden Vuorikadulla. Kuva: Toni Tiainen

Lahden kesän vetonauloihin kuuluvan Summer Up -festivaalin suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa. Tapahtuma on saanut uudet vetäjät tuottaja Kaisu Kolusta ja Konsta Viipurista. Tähän aikaan vuodesta tuottajat suunnittelevat festivaalin oheisohjelmaa sekä piirtävät Mukkulan tapahtuma-alueen karttaa.

Tänä kesänä festivaalialueen sisäänkäynnin paikka vaihtuu. Alueelle ei kuljeta Mukkulan kartanon ohi, vaan uutta kevyen liikenteen väylää pitkin. Ritaniemenkadun suuntaisesti etenevän väylän pitäisi valmistua kevään aikana. Tuottajista väylän rakentaminen on tervetullut uudistus. He toivovat muutosten sujuvoittavan kulkua alueelle.

Summer Upia on vietetty kahtena kesänä Mukkulaan rakennetussa tapahtumapuistossa. Viime kesänä puiston rakennustyöt herättivät vilkasta keskustelua. Summer Upin silloinen tuottaja Erik Jääskeläinen kritisoi puiston keskeneräisyyttä, ja mainitsi puutteina muun muassa Ritaniemenkadun kapeuden ja parkkipaikkojen ja jätteiden lajittelupisteiden vähyyden. Myös nurmikon istuttaminen juuri ennen Summer Up -viikonloppua ihmetytti monia.

Kolu ja Viipuri uskovat vakaasti puiston valmistuvan täksi kesäksi, eikä heillä siksi ole kritisoitavaakaan. Heistä Mukkulan alue on toimiva, ja yhteistyö kaupungin kanssa on sujunut hyvin.

Kokemusta myös hiphop-klubeista

Urbaanin musiikkiin erikoistunut Summer Up järjestetään heinäkuussa jo 16. kerran.

– Summer Up on todella tärkeä musagenren sisällä, samoin Lahti on hyvin aktiivinen. Tapahtumalla on pitkät perinteet ja niitä haluamme ehdottomasti vaalia, Viipuri sanoo.

Lue myös: Kohtaamisia ja kiiltävää pintaa - katso kuvamuistoja 1980-luvulta nykypäivään
 

Tuottajakaksikon omat ensimmäiset festarimuistot ovat Summer Upista.

– Se oli ensimmäinen kerta, kun lähdettiin Mikkelistä toiselle paikkakunnalle festareille ja telttailemaan. Silloin Suomi-reggae oli kova juttu, Nopsajalan ja Raappanan keikat ovat jääneet hyvin mieleen, Viipuri muistelee kesää 2009, jolloin Summer Up laajentui kaksipäiväiseksi.

Sekä Kolu että Viipuri kokevat urbaanin musiikin itselleen läheisimmäksi genreksi. Viipuri on muun muassa järjestänyt hiphop-klubeja pääkaupunkiseudulla.

Festivaalikentällä Kolu ja Viipuri ovat järjestäneet aiemmin muun muassa Kuopiorockia ja Mikkelin Jurassic Rockia.

Kävijätavoitteena 12 000 vierailijaa

Hiphop, rap ja muu urbaani musiikki on elänyt koko vuosikymmenen ajan rikasta ja elinvoimaista aikaa. Tyylilajista on tullut yksi näkyvimmistä, ja moni musiikintekijä ja tapahtuma haluaa osansa tästä nosteesta. Summer Upin, Tampereen Blockfestin ja tänä kesänä paluun tekevän Vuokatin Pipefestin tontille on tunkua aivan eri tavalla kuin ennen.

Onko kilpailu yleisöistä koventunut?

Kasvu on tervetullutta, mutta ei siihen ole painetta. Summer Up -tuottaja Kaisu Kolu

– Totta kai kilpailua on. Tilanne on ollut aiemmin eri. Kun Summer Up aloitti (2003), samantyyppisiä festivaaleja ei oikeastaan ollut. Summer Up on tunnettu brändi, ihmiset tietävät, millainen musiikki siellä soi. Siitä on etua, Kolu sanoo.

Summer Upin kävijämäärät ovat kuitenkin tulleet alas. Vuonna 2012 kävijämäärät huitelivat ennätyksellisessä 30 000–40 000:ssa. Toissakesänä festarivieraita oli 21 000, viime kesänä 14 000.

Kolun mukaan tavoite tälle vuodelle on 12 000 kävijää.

"Haluamme pysyä Mukkulassa"

Tällä hetkellä tuottajakaksikko suunnittelee myös festarialueen ja leirintäalueen oheisohjelmaa sekä etko- ja jatkotapahtumia. Tarkemmasta sisällöstä kaksikko on vielä vaitonainen.

Viipuri kuitenkin korostaa, että festivaalien oheisohjelman merkitys on kasvanut. Musiikkifestivaaleista halutaan kokonaisvaltaisia elämyksiä.

– Artistien keikat eivät riitä, se ei ole enää 2010-luvun festivaalia. Nykyään festivaalikokemusta laajennetaan myös ajallisesti. Kokemus on pidempi kuin pelkkä tapahtumaviikonloppu, Viipuri sanoo.

Entä onko tapahtumaa painetta kasvattaa?

– Mukkulassa haluamme pysyä, eikä sinne voi määräänsä enempää ihmisiä ottaa, Viipuri arvioi.

– Meillä on ihan hyvä tilanne, Summer Upiin tulee lahtelaisia ja ulkopaikkakuntalaisia. Ehkä helsinkiläisiä voisi tulla enemmänkin. Kasvu on tervetullutta, mutta ei siihen ole painetta, Kolu vastaa.

Festivaali

Summer Up

Urbaanin musiikin festivaali Summer Up järjestetään Lahdessa Mukkulan tapahtumapuistossa 13.–14. heinäkuuta.

Summer Up on julkistanut päiväkohtaisen ohjelman. Esiintymislavoja on jälleen kaksi.

Perjantaina lavalle nousevat yhdysvaltalaisartistit Wiz Khalifa ja Big Boi. Kotimaisista tekijöistä nähdään Pyhimys, Nikke Ankara, Teflon Brothers, Ceebrolistics ja Lahti United.

Lauantaina vuorossa ovat Cheek, Fintelligens, Kapasiteettiyksikkö, JVG, Gasellit, Pikku G, Evelina, Kymppilinja, View ja Aste.

Summer Upia on vietetty vuodesta 2003. Tapahtuman perusti lahtelainen Martin Mustonen. Myöhemmin hänen kumppanikseen ryhtyi Oskari Hakala. He jättivät tapahtuman vuonna 2015.

Summer Up on osa Suomen suurimpiin tapahtumajärjestäjiin kuuluvaa N.C.D. Productionia. Sanoma Media Finland on ilmoittanut ostavansa festari-, konsertti- ja risteilyliiketoiminnan ja liittää sen osaksi Nelonen Mediaa.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X