Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Lahden kaupunginorkesterin solistina debytoiva Augustin Hadelich nousi tuhkasta tähtiin

Amerikkalaistuneen viulistin maailma romahti 15-vuotiaana. Nyt hän on Grammy-voittaja ja yksi maailman kysytyimmistä viulusolisteista.

Amerikkalaistunut viulisti Augustin Hadelich esiintyy tällä viikolla ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden solistina. Kuva: Mirja Hussain

Vuonna 1999 Augustin Hadelich oli 15-vuotias. Nuori italialais-saksalainen viulisti oli jo kiertänyt eurooppalaisia konserttitaloja juhlittuna lapsitähtenä. Omia sävellyksiäkin syntyi kasvavalla vauhdilla.

Joulukuussa 1999 kaikki kuitenkin muuttui silmänräpäyksessä, kun bensakanisteri räjähti Hadelichin vanhempien viinitilalla Italiassa. Nuoren viulistin ylävartalo paloi pahoin, ja hänet lennätettiin Saksaan sairaalahoitoon.

- Olihan se vaikeaa aikaa. Jouduin lopettamaan soittamisen kokonaan ehkä viideksi kuukaudeksi ja opettelemaan sen jälkeen kaiken uudestaan. Kuntoutuminen kesti vuosia, Hadelich kertaa.

Helsingin kilpailun opetukset

Nykyisin Hadelich ei onnettomuuttaan enää juurikaan muistele. Dramaattinen tapaus korkeintaan vahvisti hänen päätöstään ryhtyä ammattimuusikoksi ja muuttaa Toscanan maaseudulta New Yorkiin, jossa hän aloitti vuonna 2004 opinnot Juilliardin kuuluisassa musiikkikoulussa.

- On vaikea sanoa, muuttiko onnettomuus minua jotenkin ihmisenä, sillä 15-vuotiaana ajatusmaailma on jatkuvassa mullistuksessa muutenkin. Ehkä jouduin kuitenkin kohtaamaan kysymyksiä, joita en muuten olisi tullut ajatelleeksi, Hadelich miettii.

New Yorkissa Hadelichin ura lähti raketin lailla nousuun. Siinä keskeisellä sijalla oli osallistuminen erinäisiin kilpailuihin.

Vuonna 2005 Hadelich soitti Helsingin Sibelius-viulukilpailussa, mutta ei päässyt finaalikierrokselle. Hän nauraa makeasti, kun mainitsen, että jotkut pitävät Hadelichin putoamista jatkosta yhä oikeusmurhana.

- Olin tietysti siihen päätökseen itsekin silloin hyvin pettynyt, mutta toisaalta opin Helsingistä paljon. Uskon, että sillä oli ratkaiseva merkitys siihen, mitä tapahtui vuotta myöhemmin Indianapolisissa, Hadelich arvelee.

Indianapolisin kilpailussa Hadelich voitti kultamitalin ja sai tukun muitakin palkintoja. Hän paljastaa tietoisesti vältelleensä soittamasta kilpailussa sellaisia teoksia, joista sai Helsingissä tuomareilta pyyhkeitä.

- Esimerkiksi Brahmsin konsertto on sellainen. Tuomareilla on sen oikeasta esitystemposta hyvin erilaisia käsityksiä ja he suuttuvat, jos kilpailija soittaa sen ”väärin”. Bartok taas ei herätä niin suuria intohimoja, joten se on turvallisempi valinta.

Hadelichin mielestä kilpailut ohjaavat tässä nuoria muusikoita harhaan. ”Oikeassa maailmassa” eivät pärjää varman päälle pelaajat vaan solistit, joilla on vahva oma näkemys soittamastaan musiikista.

- En kyllä muutenkaan pidä kilpailemisesta. Se koko tilanne on täysin epäluonnollinen ja todella stressaava, Hadelich myöntää.

Kapellimestari Michal Nesterowicz ja Augustin Hadelich neuvottelivat Leonard Bernsteinin Serenaden yksityiskohdista tiistain harjoituksissa. Kuva: Mirja Hussain

Bernsteinin pidoissa soi jazz

Nykyisin Hadelichin ura on joka tapauksessa sellaisella tolalla, että hän voi soittaa Brahmsiakin juuri niin kuin itse tykkää.

New Yorkissa asuva muusikko on valittu USA:ssa juuri vuoden 2018 instrumentalistiksi. Kahden vuoden takaa plakkarissa on Grammy-palkinto. Se tuli Seattlen sinfoniaorkesterin kanssa levytetystä Dutilleux’n viulukonsertosta.

Lahden-debyyttikonsertissaan Hadelich soittaa harvemmin kuullun Leonard Bernsteinin Serenaden. Vuonna 1954 valmistunut viisiosainen konsertto pohjaa Platonin Symposium-teokseen, joka tunnetaan suomeksi nimellä Pidot. Kyse on ryyppäämisestä ja rakkaudesta, sillä teos kuvailee juhliin kokoontuneiden filosofien ylistyspuheenvuoroja Erokselle.

- Ei se kylläkään seuraa sitä tarinaa kovin tarkkaan, joten kuulijan ei kannata valmistautua Platonia lukemalla, Hadelich vakuuttaa.

Bernstein tunnetaan Suomessa todennäköisesti paremmin teatterisäveltäjänä (esimerkiksi West Side Story) kuin klassisesta musiikista. Onko Serenadessa viitteitä näyttämömusiikista?

- On siinä samoja piirteitä. Loppu nojaa tosin enemmänkin jazziin, sillä filosofit ovat pitojen päätteeksi juovuksissa. Joka tapauksessa se on hyvin kunnianhimoista musiikkia. Itse löydän siitä viitteitä myös Coplandista ja Prokofjevista, Hadelich sanoo.

Kahden mantereen tulkki

Hadelich on nykyisin myös USA:n kansalainen ja saavuttanut aseman, jossa häntä tulkitaan Euroopassa amerikkalaisena ja USA:ssa eurooppalaisena muusikkona.

- Rakastuin USA:han esimerkiksi Barberin musiikin kautta, mutta kulttuurisesti olen ehkä eniten italialainen. Saksassa en ole tuntenut oloani koskaan kotoisaksi.

Hadelichin työkalenteri on jokseenkin täynnä noin puolentoista vuoden päähän. Hän kertoo menneensä hiljattain naimisiin, joten kaiken omilta keikoiltaan liikenevän ajan hän viettää mieluusti vaimonsa kanssa kotonaan New Yorkissa.

- Myös vaimoni soittaa viulua, mutta ei ammatikseen. Mieluummin pelaamme yhdessä vaikka lautapelejä, hän kertoo.

Kuinka hyvin kaksi viulistia mahtuu saman katon alle?

- Kuulemieni tarinoiden perusteella ainakin paremmin kuin kaksi pianistia.

Sinfonia Lahti ja Augustin Hadelich Sibeliustalossa to 15.2. klo 19. Konsertin johtaa Michal Nesterowicz.

Kuka?

Augustin Hadelich

Syntynyt 4.4.1984 Iltalian Cecinassa. Vanhemmat saksalaisia.

Aloitti viulunsoiton viisivuotiaana isänsä opetuksessa.

Muutti vuonna 2004 New Yorkiin, jossa opinnot Juilliardin musiikkikoulussa 2004-2007.

Voitti Indianapolisin kansainvälisen viulukilpailun 2006.

Debyytti Los Angelesin filharmonikoiden kanssa 2008 käynnisti kansainvälisen uran solistina.

Soittaa vuonna 1723 valmistetulla Kiesewetter Stradivariuksella.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen