Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Sarjat nousivat A-luokkaan - "Aiemmin ei puhuttu tuotantokausista samalla tavalla kuin nyt"

Televisiosta on tulossa paikka, josta haetaan sisältöä, ei tuubi, jonka ääreen asetutaan. Se pärjää edelleen suoratoistopalvelujen aikana.

Television tulevaisuuteen liittyy esimerkiksi monikanavaisuus, jossa vaikkapa olympialaisia seuratessa kirjoitetaan samalla sosiaaliseen mediaan. Lisäksi laatusarjoista on tullut vastakohta myös roskatelevisioksi haukutulle tosi-teeveelle. Kuva: Janne Laakkonen

Ovatko Netflixin kaltaiset suoratoistopalvelut tappamassa perinteisen television? Kysyimme Tampereen yliopiston mediatutkija Mikko Hautakankaalta, millaisia television uudet tuulet ovat.

Elämmekö perinteisen television lopun aikoja?

- Milloin minkäkin uuden mediateknologian on nähty uhkaavan televisiota: 1980-luvulla videot, sitten satelliittikanavat. Televisioteknologia ja sen käyttötavat ovat olleet murroksessa koko historiansa ajan. Tietyt piirteet muuttuvat ja tietyt säilyvät.

- Katsojalukukehitys ei tue kuoleman väitettä. Isot tapahtumat, kuten Linnan juhlat ja olympialaiset, osoittavat television voiman. Sillä on yhä kyky tuottaa yhteisiä isoja kokemuksia. Televisio ei ole muodon varassa; se voi olla paikka, josta haetaan sisältöä, eikä tuubi, jonka ääreen asetutaan.

Millaiset asiat televisiossa ovat muuttuneet?

- Aiemmin ei puhuttu tuotantokausista samalla tavalla kuin nyt. Esimerkiksi Twin Peaksin uudet tuotantokaudet olivat suuri tapahtuma, vaikka sarja näkyi aluksi vain maksupalvelussa.

- Aiemmin fanit latasivat ohjelmia laittomasti itselleen. Nyt tuotantoyhtiöt ovat reagoineet yhdenmukaistamalla julkaisuaikoja. Aiemmin sarjoja piti odottaa Suomen televisiokanaville jopa vuosi, mutta nyt ne tulevat tänne lähes tai kokonaan yhtä aikaa kuin muualle. Hittisarjat haluavat olla globaaleja ilmiöitä, jonka tuotantokausia fanit odottavat eri puolilla maailmaa yhtä aikaa. Suomessakin on alettu haaveilla, osattaisiinko tehdä hittisarja, jota katsottaisiin ympäri Eurooppaa yhtä innostuneesti kuin tanskalais-ruotsalaista Siltaa.

Aiemmin televisiosarja oli näyttelijöille B-luokka, jonne tipahdettiin, jos ei menestynyt elokuvissa. Nyt televisiosarjoissa nähdään halutuimpia näyttelijöitä. Mediatutkija Mikko Hautakangas

- Yksi kaupallisesti merkittävä ja näkyvä trendi ovat olleet ristiinmarkkinoinnin mahdollistavat mediaformaatit, kuten esimerkiksi Idols, Voice of Finland tai Vain elämää. Niiden avulla rakennetaan ja markkinoidaan artisteja ja konsertteja, myös yhteistyössä radiokanavien kanssa. Se on ollut myös reaktio musiikkibisneksen kipuiluun, kun suoratoistopalvelujen suosio on romahduttanut perinteisen levymyynnin.

Onko ohjelmien sisällöissä tapahtunut muutosta?

- Sisällöt voivat olla moraalisesti monisyisempiä kuin aiemmin. Henkilöhahmoista on tullut moniulotteisia, eli enää vastakkain eivät ole hyvä ja paha.

- Tosi-tv:tä on ajateltu kulttuurisesti vähäarvoiseksi roska-tv:ksi. Sen vastareaktiona on syntynyt puhe laatusarjoista, jota suoratoistopalvelut ruokkivat. Sarjat voivat olla isolla rahalla tehtyjä ja taiteellisesti kunnianhimoisia kulttuurituotteita. Maksukanavien televisiosarjat kilpailevat huippuelokuvien kanssa. Aiemmin televisiosarja oli näyttelijöille B-luokka, jonne tipahdettiin, jos ei menestynyt elokuvissa. Nyt televisiosarjoissa nähdään halutuimpia näyttelijöitä.

Lue myös: Tässä ovat Spotifyn kaikkien aikojen kuunnelluimmat suomalaiset artistit ja kappaleet - osaatko arvata top 10:n?
 

Miltä televisio näyttää 10 tai 20 vuoden kuluttua?

- Monimuotoisuus on lisääntynyt, kun netti on tullut television kylkeen kaksisuuntaiseksi kanavaksi. Katsomis- ja faniyhteisöt sekä keskustelu ovat lisääntyneet, ja niistä on tullut muillekin katsojille näkyvä osa mediatuotantoa. Olympialaisia katsottaessa kisaa kommentoidaan Twitterissä ja puidaan keskustelupalstoilla. Tv-tuotannon kanssa käydään siis keskustelua, kritisoidaan ja annetaan suoraa palautetta katsoessa. Monikanavaisuus on tullut jäädäkseen.

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X