Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Oratorio ei kuollutkaan - Heikki Sarmannon John the Baptist soi lauantaina Lahdessa

Heikki Sarmanto esitteli John the Baptist -oratorionsa musiikkia viime viikolla Lahden Ristinkirkossa. Säveltäjä soittaa itse teoksen kosketinsoitinosuudet ensi lauantain esityksessä. Kuva: Sami Kuusivirta

Oratorio oli kovassa huudossa 1700-luvulla Euroopassa. Lajityypin kuuluisin edustaja lienee Händelin säveltämä Messias-oratorio (1741), jota esitetään yhä jatkuvasti eri puolilla maailmaa.

Nykyaika synnyttää uusia oratorioita harvakseltaan, sillä uskonnolliset aiheet eivät ole erityisesti muodissa. Yleensä pyhiin teksteihin pohjaava oratorio ei ole muutenkaan se aivan helpoin sävellystyyppi, sillä se vaatii massiivisen koneiston. Silloin kun kuoro, orkesteri ja solistit haalitaan kokoon, pelataan yleensä varman päälle ja esitetään Händelin tai Bachin suosittuja oratorioita.

Viimeisen viiden vuoden aikana Suomessa on kuitenkin sävelletty ainakin kolme uutta oratoriota. Jazzmies Iiro Rantala teki Jouluoratorion vuonna 2012 Cantores Minores -kuorolle.

Parhaillaan vietettäviin reformaation 500-vuotisjuhliin ovat puolestaan syntyneet Olli Kortekankaan VIA ja Heikki Sarmannon John the Baptist. Sinfonia Lahti kantaesitti ensin mainitun kesällä Naantalissa, Johannes Kastajasta kertovaa Sarmannon sävellystä on puolestaan esitetty viimeisen vuoden aikana puolenkymmentä kertaa eri puolilla Suomea.

Tuntematon suuruus erämaasta

Sarmanto kertoo, että John the Baptist on oikeastaan ollut vireillä jo parinkymmenen vuoden ajan. Ajatus syntyi 1990-luvun lopulla, kun Sarmanto asui New Yorkissa ja työskenteli libretisti Kim Richin kanssa.

Varsinainen sävellystyö on kuitenkin ajoittunut viimeisen viiden vuoden ajalle. Sarmanto kertoo pallotelleensa erilaisia ideoita Richin kanssa edestakaisin.

- Kim halusi pääosaan henkilön, joka on tunnettu nimeltä mutta ei persoonana, Sarmanto sanoo.

Hieman ennen Jeesusta syntynyt Johannes Kastaja oli tällainen hahmo. Hän eleli erämaassa, käytti kastetta kääntymisen merkkinä ja ennusti ”itseään suuremman” Messiaan tulemisen. Hänen loppunsa oli kurja: kuningas Herodeksen tytärpuoli Salome sai päähänsä vaatia hänen teloittamistaan.Raamatun tunnetuista ”pahishahmoista” Sarmannon ja Richin tarinassa esiintyy myös Juudas Iskariot.

- Kim ei halunnut tehdä hänestäkään läpeensä pahaa. Olemme pyrkineet luomaan inhimillisiä hahmoja, Sarmanto luonnehtii.

Emeritusarkkipiispa John Vikström pitää Johannes Kastajan elämästä kertovaa oratoriota ajankohtaisena teoksena. Kuva: Sami Kuusivirta

"Johannes oli tienraivaaja"

John the Baptist juhlistaa samalla suomalaisen oratorion hieman yli satavuotista taivalta. Kotimaisen perinteen katsotaan alkaneen Ilmari Krohnin säveltämästä Ikiaartehet-teoksesta vuonna 1914.John the Baptist muovaa perinteen uuteen uskoon. Sarmannolle ominaiseen tapaan teos yhdistelee musiikillisia vaikutteita eri puolilta maailmaa.

- Jazzia, etnoa, gospelia ja paljon tilaa spontaanille improvisoinnille. Välillä mennään aika kovaakin, mistä ainakin nuoret ovat tykänneet, Sarmanto kertoo.

Englanninkielisen oratorion kuoro-osuudet esittää Kuopion nuorisokuoro. 11 soittajan orkesteria johtaa Rauno Tikkanen, ja nimiroolin laulaa Henrik Tikkanen. Sarmannon mukaan teoksesta voi löytää poliittistakin sanomaa.

- Siinä on esimerkiksi The Generation of Vipers -laulu (Kyykäärmeiden sukupolvi), jossa köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat.

Myös emeritusarkkipiispa John Vikström painottaa oratorion ajankohtaisuutta.

- Meidän aikamme ongelmat ovat osa kertomusta. On salaperäinen erämaan profeetta, poliittisen paineen alla uupuvat kansanjoukot, ylipapisto ja Herodes. Kaikilla on omat agendansa, ja Johanneksella puolestaan tienraivaajan tehtävä, Vikström maalailee.

Ei julkista tukea

Lahden jälkeen oratorio esitetään vielä kahteen otteeseen Kuopiossa. Kristillisen taidesäätiön tuottamaa esitystä on sen jälkeen tarkoitus tarjota myös ulkomaille.

- Julkista tukea tätä varten ei ole saatu yhtään, mutta monet yksityiset tahot ovat kyllä tukeneet hanketta, kertoo tuottaja Seppo Koistinen.

Koistinen on tehnyt Sarmannon kanssa yhteistyötä parinkymmenen vuoden ajan.

- Nyt saimme sateenkaariorganisaatioksi mukaan Kristillisen taidesäätiön, mutta muuten tämä on ollut muutaman aktiivisen henkilön ponnistus, Koistinen kertoo.

Koistisen mukaan John the Baptist -oratorion englanninkielisyys ei ole aiheuttanut suomalaiselle yleisölle suurempia ongelmia. Englanti on useimmille sentään helpommin ymmärrettävää kuin vaikkapa Bachin passioiden kirkkosaksa.

- Tarina on hyvin seurattavissa, sillä käsiohjelmassa siinä englanninkielisen tekstin rinnalla kulkee suomenkielinen käännös, Koistinen huomauttaa.

John the Baptist Lahden Ristinkirkossa la 11.11. klo 18. Yle taltioi esityksen ja esittää sen omilla kanavillaan 23.11.

Johannes Kastajan mestaus on ollut suosittu kuvauskohde klassisessa maalaustaiteessa. Ohessa portugalilaisen Simão Rodriguesin versio 1600-luvulta.
Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi