Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Nyt tulee kirjojen Netflix - sähköisten äänikirjojen myynti on kolminkertaistunut parissa vuodessa

Äänikirjojen suosio kasvaa. Suomen Kustannusyhdistyksen mukaan Suomessa digitaalisten äänikirjojen myynti kolminkertaistui edellisvuodesta 1,4 miljoonaan euroon. Kuva: Oleshko Artem/Colourbox

Äänikirjat ovat olleet markkinoilla jo vuosikymmeniä, mutta ne ovat jääneet pienehkön kuluttajaryhmän sisäiseksi kirjallisuuden kuluttamiskeinoksi. Tähän saakka. Nyt näyttää siltä, että suuri yleisö on löytämässä ne kertarytinällä.

Äänikirjat ovat lisänneet suosiotaan räjähdysmäisesti. Suurimmalla markkina-alueella, Yhdysvalloissa, vuosittainen äänikirjojen myynti kasvoi viime vuonna yli 30 prosenttia 1,8 miljardiin euroon.

Suomen Kustannusyhdistyksen mukaan Suomessa digitaalisten äänikirjojen myynti kolminkertaistui edellisvuodesta 1,4 miljoonaan euroon.

Useita uusia palveluita

Suuria tekijöitä myynnin kasvussa ovat kirjallisuuden suoratoistopalvelut, jotka ovat rynnineet markkinoille parin viime vuoden aikana.

Ruotsissa nuori ja nopeasti kasvava äänikirjayritys Storytel osti viime vuonna maan vanhimman ja arvostetuimman kustantamon, Norstedtsin. Storytelin asiakasmäärä ja ­äänikirjamyynti Ruotsissa kasvoivat samaan aikaan vauhdilla. Matka jatkui maailmalle ja myös Suomeen, jossa yritys on aloittanut yhteistyön Otavan kanssa.

Runsas vuosi sitten Suomen markkinoilla aloitti myös ruotsalaisen Bonnierin omistama Book Beat. Bonnierin konserniin kuuluu myös perinteikäs Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Samantyyppistä palvelua on jo pitempään tarjonnut myös Elisa Kirja, joka myy kirjoja yksittäin kiinteähintaisen kuukausipaketin sijaan.

Ei enää naarmuuntuvia levyjä?

Äänikirjapalveluiden suosiota selittää Book Beatin kehittämispäällikön Sari Forsströmin mukaan käyttäytymiskulttuurin muutos.

- Suurimmalla osalla on älypuhelin, jolla äänikirjan toistaminen on helppoa. Musiikki ja televisio ovat suoratoiston edelläkävijöitä, ja suoratoistokulttuuriin tottuneille ihmisille Book Beatin kaltaisia palveluita on helpompi tarjota.

- Moni on kommentoinut, että vihdoinkin, tällaista palvelua on jo odotettu. Muut tuotteet kulkevat sitten kätevästi siinä rinnalla.

Kenties tulevaisuudessa on kirjailijoita, jotka ovat erikoistuneet äänikirjoina toimivaan kirjallisuuteen. Sari Forsström

Myös kirjastot ovat alkaneet tarjota sähköisiä äänikirja-aineistoja. Vaarakirjastoissa valikoima on lisenssien hintojen vuoksi vielä pieni mutta sitäkin suositumpi.

- Kirjat ovat jatkuvasti lainassa. Sähköisten äänikirjojen etu on niiden helppous sekä meidän näkökulmastamme se, että levyt tuppaavat naarmuuntumaan, kertoo Joensuun pääkirjaston virkailija Henna Karttunen.

Myös alkuperäistuotantoja tehdään

Nämä kirjojen Spotifyt muokkaavat väistämättä koko kirja-alan toimintamallia.

Storytel on alkanut tuottaa television suoratoistopalveluiden tavoin alkuperäistuotantoa. Siis kirjoja, jotka kirjoitetaan alusta alkaen palvelulle äänikirjaformaatiksi. Ruotsissa tuotantoa on jo tehty pidempään. Suomessa ensimmäisenä julkaistiin Crime Timen kanssa yhteistyönä Marko Kilven rikosromaani Undertaker, joka nousi vuorokaudessa palvelun kuunnelluimpien kirjojen listalle.

Book Beat ei ole vielä lähtenyt kilpakumppaninsa ladulle vaan luottaa samoihin steadysellereihin kuin kivijalkakauppa.

- Äänikirja tukee painetun kirjan tunnettuutta mutta tuo kirjoille myös uusia lukijoita. Esimerkiksi Leena Lehtolaisen tuotanto on kokonaisuudessaan saatavana myös äänikirjoina. Hän onkin Book Beatin luetuin kirjailija uudella Viattomuuden loppu -dekkarillaan, kertoo Tammen kustannusjohtaja Outi Mäkinen.

- Kenties tulevaisuudessa alkaa ilmaantua kirjailijoita, jotka ovat erikoistuneet nimenomaan äänikirjoina toimivan kirjallisuuden kirjoittamiseen, Forsström sanoo.

Suurin kasvu edessä?

Vaikka painettu kirja on edelleen kustantamoiden kärkituote, ei äänikirjan roolia tulevaisuudessa voi vähätellä. Myyntiluvut sellaisia, että kustantajia on luonnollisesti alkanut kiinnostaa lisätä äänikirjojen tuotantoa.

- Äänikirjojen merkitys kustantamoille on kasvava. Kustantamon päätehtäviin kuuluu kiinnostavien tarinoiden kustantaminen ja niiden saattaminen lukijoille siinä formaatissa, jossa he sen kulloinkin haluavat nauttia, Mäkinen toteaa.

Ruotsissa äänikirjojen myynnissä ollaan huimasti Suomea edellä. Siellä pohjatyö on Forsströmin mukaan aloitettu jo paljon aiemmin. Voidaanko siis sanoa, että paras on meillä vasta tulossa?

- Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta uskon, että suurin kasvu on vielä edessä.

Annika Lius
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi