Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Elokuva-arvio: Hittikauhuelokuva Get Out iskee Hollywoodin tekopyhän hyssyttelyn säpäleiksi

Rose (Allison Williams) ja Chris (Daniel Kaluuya) ovat kauhuelokuvan lemmenpari, joiden suhde nostaa kysymyksen piilorasismista pintaan. Kuva: Justin Lubin
Get Out

Tähtiä 3/5

Kauhuelokuva voi olla, ja sen pitäisi olla, muutakin kuin kliseekimppu Hollywoodin liukuhihnalta. Elokuvahistoriaan jääneet, parhaat kauhuelokuvat ovat aina käsitelleet hyvinkin yhteiskunnallisia aiheita.

Alkuvuodesta Yhdysvaltojen katsojatilastojen kärkeen nousi melkoinen kummajainen, pikku budjetin elokuva Get Out, jota myös kriitikot kilpaa ylistivät.

Kuinka usein näemme Hollywood-leffassa tilanteen, jossa tummaihoinen seurustelee valkoihoisen kanssa?

Onko kyseessä kieli poskessa tehty satiiri, kelpo b-elokuva vai vakavasti otettava kauhuelokuva? Se on kaikkea sitä.

Olennaista lienee, menestyksen kannalta, että näyttelijänä ja koomikkona tunnettu Jordan Peele käsittelee esikoisohjauksessaan rasismia räväkästi ja sillä tavoin puhkoo reikiä siihen halvaannuttavan korrektiuden ilmapiiriin, joka Yhdysvalloissa vallitsee rotusyrjinnän ympärillä. Peele käsittelee jännitteitä, jotka eivät ole ainakaan lientyneet Donald Trumpin ajan Amerikassa.

Peele kertoo saaneensa idean elokuvaansa sen jälkeen, kun Obama oli ensi kertaa valittu presidentiksi. Silloin kuulemma kuuli kaikkialla sanottavan, ettei ihonvärillä ole enää väliä, eikä rasismista tarvitse keskustella, koska sitä ei enää ole.

Hollywoodin kaihtama asetelma

Peelen elokuva iskee kyntensä omistavaa luokkaa edustaviin, liberaaleihin valkoihoisiin, juuri niihin jotka ovat ensimmäisinä kutsuilla julistamassa, että äänestivät Obamaa ja diggaavat Tiger Woodsia. Niin avarakatseisia, hyväkäytöksisiä ihmisiä kun ovat.

Nuorella tummaihoisella Chrisillä (Daniel Kaluuya) ei siis pitäisi olla mitään hätää, kun hänen valkoihoinen tyttöystävänsä Rose (Allison Williams) vie hänet ensi kertaa tapaamaan vanhempiaan keskiluokkaiseen valkoiseen naapurustoon. Äiti (Catherine Keener) on terapeutti ja isä (Bradley Whitford) on kirurgi, ja he ottavat Chrisin iloisesti vastaan.

Onko ilmassa oikeasti jotakin outoa, vai onko Chris, omien kokemustensa traumatisoimana, vain yliherkkä ja vainoharhainen rasismin suhteen?

Tähän väliin voi kysyä, kuinka usein edes näemme Hollywood-elokuvassa tilanteen, jossa tummaihoinen seurustelee valkoihoisen kanssa? Puhumattakaan siitä, että elokuva käsittelisi moista aihetta.

Ilmassa väreilevää syrjintää

Ira Levinin romaanit ja niistä tehdyt elokuvat, kuten Rosemaryn painajainen ja Stepfordin naiset, perustuvat vainoharhalle. Get Outin vainoharha ammentaa kätketystä rasismista, josta ei puhuta mutta jonka läsnäolon tuntee nahoissaan.

Tuon ilmassa väreilevän syrjinnän kuvauksena Get Out on hyytävimmillään, etenkin ennen kuin totuus alkaa paljastua. Sitten meneekin jo vähän poskettomaksi. Olisipa finaali ja siihen johtavat tapahtuvat edes hieman hienovaraisempia ja vakavammin otettavia, etenkin tunnelmaltaan.

Toisaalta, puhdistavasta satiirista ja kauhuelokuvan mahdollisuuksista nauttien, Peele vie pelon ja syrjinnän kokemukset loogisesti äärirajalle.

Vähemmistöön kuuluvan, syrjityn mielentila kuvataan vajoamisena toiseuteen ja lopulta irrallisuuteen, minuuden hajoamisena ja totaalisena ruumiillisena orjuutena alistajiensa tarpeita varten. Allegorian voi nähdä osuvan vaikkapa Yhdysvaltojen vankilateollisuuteen, jossa ihonvärillä todellakin on väliä.

Ohjaus ja käsikirjoitus: Jordan Peele, kuvaus: Toby Oliver, musiikki: Michael Abels. Tyylilaji: Kauhu. K-16.

Jarno Lindemark
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi