Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Tv-viihteestä tullut todellisuuspakoa ja lohduketta - mutta voiko viihteellä muuttaa maailmaa? Näin vastaavat lahtelainen tv-johtaja, käsikirjoittaja ja mediatutkija

Joonas Nordman imitoi myös Sauli Niinistöä Pelimies-ohjelmassa. Kuva: MTV

Tavallisena tiistaipäivänä tv:stä tulee 16 erilaista tosi-tv-ohjelmaa, yksi kotimainen nordic noir -rikosdraamasarja ja pari kourallista ulkomaisia dekkarisarjoja. Telkku.comin mukaan tarjolla on myös joitakin dokumentteja ja hieman saippuasarjaa. Löytyypä sellainenkin ohjelma, jonka nimi on oikeasti Typerät videot.

Suomalainen tv-viihde on mediatutkija ja filosofian tohtori Veijo Hietalan mielestä nykyisin formaattipainotteista, mikä tarkoittaa samanlaisuutta ja yksipuolisuutta.

- Rohkeus, omaperäisyys ja kokeilevuus puuttuvat. Näitä ominaisuuksia oli vielä esimerkiksi 1980-luvulla, kun tehtiin sarjoja kuten Velipuolikuu, Hymyhuulet, Mutapainin ystävät ja Tabu. Kärjistetysti voisi väittää, että formaattien tulo 1990-luvun lopulla tuhosi omaperäisyyden, Hietala sanoo.

Mediatutkija ja filosofian tohtori Veijo Hietala työskentelee Turun yliopistossa. Kuva: Vesa Tapiola

Laatu maksaa, mutta välillä isketään hittisuoneen

Formaattiohjelmien käyttö liittyy myös taloustilanteeseen.

- Tuottajilla ei ole varaa satsata uusiin ohjelmaideoihin, koska niiden kehittely kestää ja maksaa. Helpointa ja halvinta on ostaa valmis formaatti, Hietala sanoo.

Poikkeuksena hän mainitsee Putouksen, joka palaa ensi vuonna 60-vuotisjuhliaan viettävän MTV:n ohjelmistoon. Se on Hietalan mielestä onnistunut formaatti. Putous onnistui keräämään tv:n ääreen niin lapset kuin aikuiset.

Ohjelman tuoreimmat kaudet tuottaneen Yellow Film & TV:n operatiivinen johtaja, lahtelainen Milla Bruneau sanoo, että Putouksen menestys johtuu useasta seikasta: taitava käsikirjoitus, lapsia koukuttava hahmokilpailu ja terävää tarkastelua yhteiskunnallisista asioista.

- Kaupalliset televisiokanavat joutuvat rahoitusmallinsa vuoksi panostamaan tällaisiin isoihin event-tyylisiin tv-ohjelmiin, jotka keräävät mahdollisimman paljon katsojia juuri tiettyyn aikaan televisioruutujen ääreen, Bruneau sanoo.

Jos Milla Bruneau saisi nyt päättää, niin pormestariehdokkaat olisi nimettynä etukäteen ennen vaaleja, jolloin äänestäjä tietäisi kuka pormestari mahdollisesti on.

Mitä ihmiset odottavat viihteeltä?

Menneenä kesänä julkaistun tutkimuksen mukaan suurin osa yhdysvaltalaisista viettää enemmän aikaa katsellen Netflixiä kuin ystäviensä kanssa oleillen. Urheilusta tai lukemisesta puhumattakaan. Tv-ohjelmat veivät päivässä yli tunnin enemmän aikaa kuin sosiaaliset suhteet, joiden hoitamiseen uhrattiin keskimäärin 38 minuuttia päivässä.

Suomessa jo yli neljännes kaikesta television katselusta tapahtuu suoratoistopalveluiden kautta, kertoo TNS:n viime vuonna tekemä tutkimus.

Bruneau sanoo, että ihmisten sitouttaminen tv-viihteen pariin on melko haastavaa.

- Tv-viihteen täytyy synnyttää katsojissa jokin tunnetila. Sellaiset ohjelmat pärjäävät hyvin, joihin katsojat pystyvät tavalla tai toisella samaistumaan, tähän perustuu tosi-tv-ohjelmien jatkuva suosio, hän jatkaa.

Putous-ohjelmassa näyttelijät pääsevät improvisoimaan live-lähetyksessä. Kuva: MTV

Viihteen kautta puretaan pahaa oloa

Taloustaantuma vaikuttaa myös katsojiin. Tv-viihteestä tulee ihmisille eskapismia, todellisuuspakoa.

- Paetaan loputtomiin lifestyle-, deittailu- ja kokkausohjelmiin sekä ulkomaisiin fantasiasarjoihin. Toisaalta pahaa oloa puretaan yltiötunteellisten ohjelmien, kuten Vain elämää, tai synkistelysarjojen, uusimpana suomalainen Sorjonen, kautta, Hietala kuvailee.

Bruneaun mielestä viihde on aina kuva yhteiskunnasta. Komedian avulla vaikeillekin asioille saa luvan kanssa nauraa ääneen.

- Poliittinen satiiri on ollut pitkään tapa ruotia ajankohtaisia asioita ilman sääntöjä; asiat sanotaan siten kuin ne tavalliselle ihmisille näyttäytyvät, tietenkin liioitellen, hän sanoo.

Kun viihde kertoo asiat korostuneesti, ne saavat huomiota. Jos asia on ihmisille tärkeä, huomiosta syntyy automaattisesti myös yhteiskunnallista keskustelua.

Poliittinen satiiri voi lisätä kiinnostusta politiikkaan

Jukka Lindström luotsaa Noin viikon uutisia, joka on Ylen poliittinen satiiriohjelma.

MTV3:lla alkoi hiljan ajankohtaista poliittista satiiria tekevä Pelimies, jossa Joonas Nordman imitoi Hjallis Harkimoa ja useita muita tunnettuja poliitikkoja sekä kirjailijoita. Nordman on käsikirjoittanut ennen Pelimiestä muun muassa YleLeaksia, Siskonpetiä ja Putousta.

- Poliittinen satiiri voi lisätä ihmisten kiinnostusta politiikkaa kohtaan. Oma mielenkiintoni politiikkaan heräsi aikoinaan Iltalypsyn ja Itsevaltiaiden ansiosta. Yhteiskunta on terve, kun politiikasta voidaan tehdä vapaasti rankkaakin pilaa, Joonas Nordman sanoo.

Nordman ja Bruneau ovat sitä mieltä, että poliittinen satiiri voi vaikuttaa ihmisiin, kun se yhdistyy muuhun yhteiskunnassa käytävään poliittiseen viestintään. Hietalan mielestä viihde vaikuttaa epäsuorasti: viihdyttää eli hoitaa ja tuottaa parhaimmillaan hyvää mieltä ja uskoa tulevaisuuteen.

- Jos ihmiset ovat optimistisia, he uskaltavat kuluttaa, sijoittaa ja ryhtyä vaikka yrittäjiksi. Metsolat hoiti kansaa 1990-luvun alussa: sarja terapoi merkittävästi syvän laman, maaseudun rakennemuutoksen ja arvaamattoman EU-tulevaisuuden synnyttämää ahdistusta ja tarjosi ratkaisumalleja maaseudulla elämiseen, Hietala sanoo.

Järjen vastaisku tulossa - sitä ennen tunteet jylläävät

Mitä tulee tv-viihteen tulevaisuuteen, tunteet mylläävät jatkossakin. Bruneau vieraili kuluneella viikolla Cannesissa Mipcom-marketissa, missä koko maailman televisiontekijät kohtaavat kahdesti vuodessa.

- Selkeästi tuntuu siltä, että ihmisten tunteet kuten rakkaus, deittailu, parisuhteet ja vanhemmuus ovat viihteessä keskiössä. On varmasti meidän sukupolvemme ilmiö, että työuriin liittyvät paineet ovat siirtäneet perheen perustamista huomaamatta eteenpäin ja tilanteeseen havahdutaan ikään kuin vähän myöhään. Iskee epätoivo ja paniikki asian suhteen. Silloin ollaan valmiita menemään mukaan vaikka television deittiohjelmaan, jotta ongelmallinen tilanne ehkä korjaantuisi, Bruneau kertoo.

Veijo Hietalan mielestä tv-viihteen tulevaisuutta on aika mahdoton ennustaa. Hän sanoo, että tosi-tv varmasti säilyy muodossa tai toisessa kuten tuottajatkin uskovat. Kulttuuri toimii kuitenkin vaikutuksen ja vastavaikutuksen periaatteella eli jossakin vaiheessa nähdään vastareaktio - kuten nykyinen tunteellinen tosi-tv oli vastareaktio yltiöasialliselle järjen aikakaudelle.

- Se ”oikea” romantiikan aikakausi kesti suunnilleen aikavälin 1780-1850, joten jos tuo kesto toteutuu nytkin, järjen vastaisku tapahtuu vasta joskus vuoden 2050 paikkeilla, Hietala sanoo.

TV:n katsotuimmat viihdeohjelmat

Syyskuu 2016*

1. Vain elämää, Nelonen, 972 000

2. Talent Suomi, Nelonen, 750 000

3. Uutisvuoto, YLE TV1, 707 000

4. Haluatko miljonääriksi, Nelonen, 702 000

5. Maajussille morsian, MTV3, 651 000

6. Posse, MTV3, 594 000

7. Suomen huutokauppakeisari, Nelonen, 587 000

8. Pelimies, MTV3, 528 000

9. Ota rahat ja juokse, MTV3, 516 000

10. Kadonneen jäljillä, MTV3, 479 000

* Keskikatsojamäärä 7 vrk:n aikana

Lähde: Finnpanel

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi