Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Tätä kappaletta pidetään kaikkien aikojen suomalaishittinä - mutta paljonko sillä on tienattu?

Muusikko-dj Darude eli Ville Virtanen perheineen Angry Birds -elokuvan ennakkonäytöksessä toukokuussa. Kuva: Lehtikuva/Mikko Stig

Suomessa metsästetään taas kesän kuunnelluinta hittikappaletta. Radiossa soivat kesähitit tuottavat tekijänoikeustuloja musiikin tekijöille, esittäjille ja tuottajille. Radioasemille ne tuovat kuulijoita ja jutun juurta, kirjoittaa Väli-Suomen Median Sunnuntaisuomalainen.

Mutta mikä on suurin suomalaishitti kautta aikojen? Siis kappale, joka on tuottanut eniten rahaa levymyyntinä, radiosoittona ja erilaisina lisensointimaksuina?

Moni musiikkiteollisuutta tunteva päätyy samaan arvaukseen: suurin sinivalkoinen hitti on Daruden ensimmäinen single Sandstorm. Se on kappale, jossa ei lauleta sanaakaan ja jota ei julkaistu kesäsesonkina vaan keskellä harmainta syksyä, marraskuussa 1999.

Teknokappale Sandstorm oli vuosituhannen taitteessa valtava hitti. Se julkaistiin ensin Pohjoismaissa ja lisensoitiin myöhemmin Isoon-Britanniaan. Sitä kautta aukesi tie muun muassa Yhdysvaltojen ja Australian markkinoille.

Kappaleen melodia oli juuri sellainen korvamato kuin hitiltä vaaditaan. Kun kirjoittaa Googleen ”dudududu”, ensimmäisten hakutulosten joukossa on Sandstorm-musiikkivideo. Juuso Syrjän ohjaamassa videossa seurattiin kiivasta mutta tarkoitukseltaan hämäräksi jäävää takaa-ajoa pitkin Helsingin katuja.

Singlen on kerrottu myyneen yli kolme miljoonaa kappaletta. Suomessa se myi platinaa eli yli 10 000 kappaletta.

Jos jengi minut jostain tuntee, niin siitä biisistä. Ville Virtanen

Laajan näkyvyyden perusteella Sandstormia pidetään suomalaiskappaleena, jonka kokonaistuotto on ollut kansainvälisesti kaikkein suurin.

- Se on isoin globaali hitti, mitä Suomesta on tullut. Se on päätynyt lukemattomille kokoelmille, ja sitä streamataan (suoratoistetaan digitaalisesti) ja soitetaan urheilutapahtumissa edelleen, Tommi Kyyrä Musiikkituottajat - IFPI Finland ry:stä perustelee veikkaustaan.

Tekijänoikeusjärjestö Teoston tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi komppaa Kyyrää.

- Sandstorm on varmasti kärjessä, koska se on soinut niin pitkään ja oli jossain määrin hitti Yhdysvalloissakin.

Yli 40 miljoonaa Spotify-toistoa

Kappaleen tuotot tulevat useasta lähteestä: levymyynnistä, suoratoistosta, digitaalisista latauksista, tekijänoikeuskorvauksista ja muista lisensointituloista, kuten siitä, jos kappaletta on käytetty esimerkiksi mainoksissa. Sandstormia on toistettu Spotifyssä yli 40 miljoonaa kertaa, mikä kertoo siitä, että kappaletta kuunnellaan edelleen paljon. Se onkin kokenut toisen tulemisen muun muassa verkkopelaajien keskuudessa.

Mutta paljonko tällainen suosio tuottaa rahaa? Kun puhutaan kappaleen kokonaistuotoista, kyse on nimenomaan veikkauksesta. Suomessa ei tilastoida edes sitä, montako kappaletta yksittäistä julkaisua myydään koko maailmassa, saati julkaisun euromääräisiä kokonaistuottoja. Esimerkiksi IFPI­ kokoaa tiedot ainoastaan kotimaan levymyynnistä.

Sirppiniemi ja Kyyrä näkisivät mielellään enemmän tietoa julkaisujen tuotoista tai edes myydyistä kappalemääristä. He uskovat, että tieto kiinnostaisi niin mediaa kuin ostavaa yleisöäkin.

- Järjestöt, kuten Teosto tai IFPI, näkevät vain osan koko kuviosta, koska tuotto kertyy niin monesta paikasta. Olisi kiinnostavaa saada vertailutietoa siitä, mitkä julkaisut ovat tienanneet eniten, Sirppiniemi sanoo.

Nyt tiedot yksittäisten julkaisujen menestyksestä jäävät artistien ja levy-yhtiöiden taakse. Ne ovat liikesalaisuuksia ja henkilökohtaisia tuloja, joista ei mielellään kerrota julkisuuteen.

Kyyrä ei lähde arvailemaan, paljonko Sandstormilla on tahkottu rahaa.

- Sitä on paras kysyä Virtasen Villeltä itseltään.

Kappale vei maailmalle

Darude eli Ville Virtanen, 40, vastaa Skype-puheluun kotistudiossaan Turun seudulla. Hän on sanonut aiemmin sähköpostiviestissä, ettei kerro ”minkään näköisiä tarkkoja numeroita” Sandstormin menestyksestä.

Tekijälleen se oli joka tapauksessa käänteentekevä sävellys - ja on yhä. Se teki tietoliikennetekniikan ja tuotantotalouden opiskelijasta tähden muutamassa kuukaudessa.

- Jos jengi minut jostain tuntee, niin siitä biisistä. Joskus se kismitti muttei enää. Se on kuitenkin kappale, jonka ansiosta pääsin maailmalle ja sain nimeä, Virtanen sanoo.

Virtanen kertoo esittävänsä kappaletta edelleen ainakin 95 keikalla sadasta. Keikkoja on vuosittain 40-60. Darudelta on tullut neljä studioalbumia ja kymmeniä single- ja remix-julkaisuja, mutta toista Sandstormin veroista hittiä ei ole syntynyt.

- Hittejä ei vain tekemällä tehdä. Sandstormistakaan ei ollut mitään hajua, että siitä tulisi menestys. Se ei ollut mikään ilmeinen kaupallinen pophitti. Jotenkin se vain teki itsestään ilmiön.

Nykyään Virtanen on yksityisyrittäjä, joka laskuttaa keikat, musiikkituotannot ja esimerkiksi Sandstormista saatavat lisenssimaksut oman yhtiönsä kautta. Yhtiö on lähes velaton, mutta liikevaihdoltaan ja taseeltaan se luokitellaan mikroyritykseksi. Miljoonia ei näy tilinpäätöksissä.

Virtanen toteaa, ettei yksi hitti tee Suomessa miljonääriä. Keikkamyyjät, levy-yhtiöt ja managerit ottavat osansa artistin tuloista.

- Olen elättänyt itseni musatuloilla viimeiset 16-17 vuotta, maksanut itselleni asunnon Turun keskustassa ja rakentanut studion. Ei tässä leveästi eletä, mutta homma toimii ihan hyvin.

Janne Laitinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi