Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Yhä harvempi nuori ajaa ajokortin – kuljettajista alkaa olla huutava pula kuljetusalalla

Raskas ala ei enää kiinnosta nuoria ja ammattipätevyysvaatimus näyttää karsineen tekijöitä.

Kuljetus R.Stenvall oy:n toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen ja yrityksen nuorin kuljettaja, 20-vuotias Elias Halmela keskustelevat tulevista ajoista. Halmela ajoi C-kortin 18-vuotiaana. Kuljettajan ammatti oli haave jo hyvin nuorena. Kuva: Mari Mäkinen

Ajokortin ajavien nuorten määrässä on viime vuosina ollut havaittavissa selkeä laskusuhdanne.

– Vähennystä on nähtävissä joka vuosi kaikissa ikäluokissa, vahvistaa Traficomin asiantuntija Marjo Immonen.

Immonen toteaa, että vaikka järisyttävän isoista muutoksista ei vielä puhutakaan, kortin ajavien määrä vähenee kaikissa Suomen kaupungeissa.

– Ikäluokat pienenevät ja monet jättävät kortin ajamatta ekologisista syistä, Immonen sanoo.

Vähennystä on nähtävissä joka vuosi kaikissa ikäluokissa. Traficomin asiantuntija Marjo Immonen

Hän ei usko, että hinta on tällä hetkellä kovinkaan vahvasti vaikuttava tekijä. Ajokorttiuudistus vuonna 2018 tiputti ajokortin hintaa.

– Nyt kortin saa halvimmillaan noin 1 000 eurolla.

Vuonna 2016 B-kortin ajoi 59 977 henkilöä ja viime vuonna marraskuun loppuun mennessä 56 897. 17-vuotiaan mahdollisuus saada ajo-oikeus ikäpoikkeusluvalla kevennettiin lakiuudistuksen myötä. Tämä tuo uuden ikäryhmän tilastoihin.

Ammattikuljettajia on vaikea löytää. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sopimussihteeri Jyrki Halvari ei kuitenkaan usko siihen, että syynä olisi ajokorttien vähentynyt määrä.

– Ne, joita kuljetusala kiinnostaa, ajavat kortin. Ongelma on se, että ala ei kiinnosta. Ammattikuljettajia on vaikea saada koulutuksiin, töihin ja pysymään töissä. Vaikein tilanne on linja-autokuljettajien kohdalla, Halvari toteaa.

Tähän vaikuttaa alan luonne.

– Kuljettajan työ on aika kovaa. Päivät ovat pitkiä ja tahti tiivistä. Yöpymisiä tulee usein ympäri Suomen.

Halvari kertoo, että AKT:n lisäksi huolissaan ovat Autoliikenteen Työnantajaliitto ja Suomen Logistiikka-alan liitto.

–  Olemme liitoissa tuoneet esille sitä, että kannattaisi kiinnittää huomiota päivien pituuteen. Jos ala muuten houkuttelee, mutta sitä ei jaksa tehdä, niin onhan se selvä, että työntekijöitä on vaikea saada pysymään.

Kuljetus R.Stenvall oy:n toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen toteaa, että uusista kuljettajista on huutava pula. Tilanne huolettaa, sillä parin vuoden sisällä yrityksen vanhimpia kuljettajia jää eläkkeelle, ja lisää tekijöitä olisi löydyttävä.

– Palkkaamme työntekijät suoran yrityksemme palvelukseen, mutta aina välillä henkilöstövuokrausyritykset haluavat tulla käymään. Hekin myyvät ei-oota.

Stenvall-Jauhiainen uskoo, että yksi iso syy ammattikuljettajien määrän vähentymiselle on vuonna 2009 voimaan tullut on ammattipätevyysvaatimus, jossa tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys sekä ammattipätevyyden ylläpitäminen viidellä koulutuspäivällä aina viiden vuoden jaksoissa.

– Jokainen kurssi maksaa, ja se tekee kortin ajamisen ja ylläpitämisen kalliiksi, Stenvall-Jauhiainen sanoo.

Tätä tukevat Traficomin lukemat. Vuodesta 2002 vuoteen 2008 C-luokan ajokortin suoritti noin 17 000–21 000 henkilöä vuodessa. Vuonna 2010 C-kortin suoritti 8 510 henkilöä ja vuonna 2018 vain 4 127 henkilöä.

– Ammattikuljettajia kuitenkin tarvitaan. Tavara liikkuu kumipyörien päällä pitkin Suomea, enkä usko, että ihan lähitulevaisuudessa robotti korvaa kuljettajan, Stenvall-Jauhiainen pohtii.

Vaatimukset

Ammattipätevyys

Kuorma- ja linja-auton kuljettamista koskeva lainsäädäntö edellyttää ammattimaisessa liikenteessä toimivalta kuljettajalta ammattipätevyyttä. Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä vuodesta 2008 ja tavaraliikenteessä vuodesta 2009.

Ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta.

Ammattipätevyyden voimassaoloa voi jatkaa 5 vuodeksi kerrallaan. Siinä opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia.

Lähde: Traficom
Mari Mäkinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi