Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Suomalaiset muita eurooppalaisia eettisempiä kuluttajia – verkosta ostettuja tuotteita palautetaan vähän, mutta muoti on poikkeus

Vaatteet ja asusteet on palautetuin ja ostetuin tuoteryhmä verkkokaupassa. Professori ja yrittäjä antavat omat vinkkinsä palautusten vähentämiseksi.

Tutkimusten perusteella tiedetään, että muodin verkkokauppa on erityisen otollinen isolle määrälle palautuksia, sillä kyseisessä tuoteryhmässä kuluttajat ovat hyvin alttiita impulssiostamiselle. Kivijalkakaupasta ostetaan usein tuotteita, joihin on tutustuttu jo etukäteen netissä. Kuva: Mostphotos

Verkkokauppaan liittyvää pakettirallia on kuvattu toisinaan julkisuudessa kestämättömäksi, sillä joidenkin käsitysten mukaan ihmiset palauttavat suuren määrän tilaamistaan tuotteista – etenkin muotiostoksistaan. Väite pitää kuitenkin paikkansa vain osittain.

Tampereen yliopiston pari vuotta sitten toteutetun tutkimushankkeen mukaan muodin verkkokaupan tilauksista saatetaan palauttaa globaalisti jopa 50–70 prosenttia. Markkinoinnin professori Hannu Saarijärvi johtamisen ja talouden tiedekunnasta kertoo, että tieto perustuu eri lähteisiin sekä toimijoidensa itsensä esiin nostamiin lukuihin.

– Vaatteet ja asusteet on palautetuin tuoteryhmä, ja tällä hetkellä se on myös volyymiltään verkkokaupan suurin tuoteryhmä. Kodinelektroniikka on ostomäärältään toiseksi suurin tuoteryhmä, mutta siinä palautusprosentit ovat merkittävästi pienempiä kuin muodissa, Saarijärvi sanoo.

Hänen mukaansa muodin verkkokauppa on erityisen otollinen isolle määrälle palautuksia, sillä tässä tuoteryhmässä kuluttajat ovat hyvin alttiita erilaisille herätteille ja impulssiostamiselle. Lisäksi palauttaminen on verraten helppoa ja vaivatonta.

Myös Fashion Finlandin – entiseltä nimeltään Muotikaupan liitto – mukaan kuluttajien ostamista vaatteista saatetaan palauttaa enimmillään jopa puolet. Verkosta ostetut tuotteet palautetaan melkein puolet useammin kuin myymälästä hankitut.

Heidi Vihanne purki paketteja hyllyyn Neste K:n huoltamon takahuoneessa Lahden Hennalassa lauantaina. Kuva: Katja Luoma

Hurjalta kuulostavat luvut asettuvat kuitenkin mittakaavaan, kun katsotaan tilastoja siitä, kuinka paljon ja millä tavalla suomalaiset ylipäätään käyttävät nettikauppoja.

Yhdeksän prosenttia kaikista verkko-ostajista on palauttanut tilaamansa lähetyksen joko kokonaan tai osittain. Vain vähemmistö suomalaisista, 10 prosenttia, ostaa kaiken tai lähes kaiken verkkokaupasta. Lähes puolet kansasta käy tutustumassa tuotteisiin netissä, mutta tekee kaupat kivijalkaliikkeessä. Tiedot käyvät ilmi Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.

Sama havainto tehtiin myös tuoreessa pohjoismaisessa vähittäiskaupan Retail buying study 2019 -tutkimuksessa.

Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtajan Sami Finnen mielestä keskustelu verkkokaupan palautuksista on Suomessa liioiteltua.

Postin viestinnästä kerrotaan, että palautusten määrä vaihtelee suuresti tavara-aloittain, alle prosentista pariinkymmeneen prosenttiin asti. Posti ei kerro palautusten tarkkaa lukumäärää julkisuuteen.

– Suuren verkkokauppatutkimuksen tulokset ovat hyvin linjassa kokemustemme kanssa. Kansainvälisen postijärjestön IPC:n rajat ylittävässä verkkokauppatutkimuksessa palautusprosentti oli Suomen osalta 4, kerrotaan viestinnästä.

Postin mukaan suomalainen kuluttaja on tutkimusten mukaan eettisempi kuin Euroopan keskiarvo, ja palautuksia tehdään meillä vähemmän.

Lahtelaisen S-market Sykkeen verkkoruokakaupan keräys käynnissä myymälässä vuonna 2017. Ruuan verkkokauppaostaminen on kasvanut markkinoilla hitaasti, sen osuus kaikista verkko-ostoksista on edelleen alle puolen prosentin luokkaa kaikesta päivittäistavaramyynnistä Kuva: Mirja Hussain

Pakettien määrä ei ole vähenemässä – suomalaiset kuluttajat arvioivat Postin tutkimuksessa ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Yli puolet suomalaisista verkko-ostajista, 60 prosenttia, kertoo ilmaisten toimitusten lisäävän verkko-ostamista. Enemmistö on myös kasvattanut ostoskoriaan saadakseen ilmaisen kuljetuksen.

Lienee siis syytä paneutua siihen, miten palautusmäärät saadaan pysymäänkin aisoissa.

Hannu Saarijärven mukaan kuluttajan kokema riski on keskeinen ostopäätöksentekoon vaikuttava tekijä verkkokaupassa. Palautusehdot ovat yrityksille tapa alentaa tätä riskiä. Tutkimukset osoittavat, että palautusehtojen lieventäminen lisää ostamista.

Saarijärvi sanoo, että palautusehdot ovat nykyään keskeinen verkkokaupan kilpailukeino hintojen, valikoiman ja toimitusnopeuden ohella. Yritykset kilpailevat esimerkiksi sillä, kuinka pitkän ajan jälkeen ne vielä vastaanottavat palautuksia.

Saarijärven mielestä on tärkeää luoda kuluttajalle kannustin, joka vähentää turhaa tilaamista esimerkiksi näin: mitä vähemmän palautat, sitä parempia tarjouksia tai etuja saat.

– Tulevien vuosien aikana ympäristötietoisuuden kasvu ja kulutuskriittisyyden mahdollinen vahvistuminen ottavat uusia muotoja. On mielenkiintoista nähdä, miten tämä heijastuu sekä ostokäyttäytymiseen että yritysten tarjonnan kehittymiseen.

Mtvuutiset kertoo, että Paytrailin mukaan ostojen määrä oli Black Friday -perjantaina 29. marraskuuta neljä kertaa (400 prosenttia) suurempi kuin tavallisena perjantaina keskimäärin, kun tarkastellaan ostoihin käytettyä yhteenlaskettua rahasummaa. Kuvassa jonotetaan kassalle Kuopion Gigantissa viime vuoden Black Friday -tunnelmissa. Kuva: Juha Poutanen

Yle kertoi taannoin, että nettikauppajätti Amazon heittää asiakaspalautuksina tulevia tuotteita suoraan roskiin. Ylen mukaan Suomessa näin ei yleensä tehdä – tai ainakaan sitä ei tunnusteta. Kierrätykseen menevät lähinnä hygieniatuotteet, useimmat muut tuotteet voidaan kaupata eteenpäin outletissa. Esimerkiksi yksi suomalaisten suosikkiverkkokauppa Zalando tuhoaa edustajansa mukaan vain 0,05 prosenttia palautuksista.

H & M -ketju puolestaan kokeilee ensi kertaa vaatteiden vuokraamista ja korjauspalvelua Tukholmaan Sergelin torille avattavassa liikkeessään.

Helsingissä toimiva suomalainen Lovia suunnittelee tuotteita kuten laukkuja esimerkiksi lahtelaisen Iskun tuotannosta ylijääneestä nahasta. Yrityksen tuotteista 70 prosenttia myydään nettikaupassa, loput Helsingin showroom-liikkeessä.

– Meillä palautusosuus on poikkeuksellisen pieni: 2–3 prosenttia tilatuista tuotteista. Tähän on syynä varmasti se, että myymme asusteita, emmekä koon mukaan vaatteita tai kenkiä. Lisäksi ekologisuudesta kiinnostunut kohderyhmä tekee melko tiedostettuja ostopäätöksiä, varsinkin kun hintaluokka on perusnettikauppatasoa korkeampi, kertoo Lovian toimitusjohtaja Anna Lehtola.

Lovian palautukset pyritään ottamaan takaisin myyntiin, koska lähtökohtaisesti niiden tulee olla myyntikunnossa. Joissain tapauksissa palautettu tuote on kelvannut enää mallikappaleeksi liikkeeseen tai pressiä varten. Lovia ei tee alennusmyyntejä, mutta välillä käytössä olleita mallikappaleita myydään asiakkaille, jos ne ovat sellaisia, joita ei voi enää hyödyntää.

– Palautusmääriä vähentää selvästi mitä selkeämmät kuvat ja kuvaukset tuotteista verkkokaupassa on. Varmasti myös kestävään kuluttamiseen kannustaminen vaikuttaa, ei pusketa ajattelemattomiin heräteostoksiin vaan ostamaan sitä, mitä oikeasti tarvitsee, Lehtola sanoo.

Box by Posti avattiin marraskuussa Helsingin keskustassa: Boxissa on pakettiautomaatti, jonka yhteydessä asiakas voi pakettien vastaanottamisen ja lähettämisen lisäksi avata ja sovittaa verkkokauppaostoksiaan. Asiakas voi myös jättää pakkausmateriaalit Boxiin kierrätettäväksi tai muiden asiakkaiden uudelleenkäytettäväksi. Kuva: Posti

Posti toimitti viime vuonna yli 44 miljoonaa pakettia ja tänä vuonna määrä ylittynee. Postin kautta lähetettyjen pakettien määrä on selvästi noussut – 2017 Posti toimitti yli 37 miljoonaa pakettia.

Postin kilpailijoista esimerkiksi Matkahuollon toimittamien pakettien määrä on tänä vuonna noin 20 miljoonaa, kun viime vuonna oltiin 15 miljoonassa paketissa.

Postin Suuri verkkokauppatutkimus 2019 toteutettiin kesällä ja siihen vastasi 2 140 henkeä.

Ekotekoja tarjolla

Pakettien päästökompensointi

Posti on tarjonnut viime lokakuusta lähtien kuluttajille mahdollisuuden kompensoida kotimaan pakettien lähettämisestä aiheutuvat päästöt.

Viimeisen kuukauden aikana kompensointimaksu on liitetty noin 7 prosenttiin kaikista lähtevistä kuluttajapaketeista.

Palvelu laajeni joulukuun 4. päivä kotimaan korttien ja kirjeiden lähettämiseen. Yhden kortin ja kirjeen kompensointimaksu on 0,05 euroa, jonka Posti ohjaa täysimääräisenä hiilensidontaan.

Kirjeisiin ja kortteihin liimattavia Compensate-tarroja voi ostaa Postin verkkokaupasta (www.posti.fi/ostoksille).

Compensate on voittoa tavoittelematon säätiö, jonka tehtävänä on hillitä ilmastonmuutosta tarjoamalla ihmisille keinoja hyvittää arjessa syntyviä päästöjä.

Lähde: Posti
Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi