Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kimolan kanavan työt ovat viittä vaille valmiit, pehmeä maaperä ja kallion heikko laatu aiheuttivat pulmia 20 miljoonan euron hankkeessa

Iitin kunta aikoo parantaa veneilijöiden satamapalveluita kanavan valmistumisen myötä.

Kimolan kanavan kokonaispituus on 5,5 kilometriä. Hankkeessa Konniveden ja Iitin Pyhäjärven välinen entinen uittokanava muutetaan veneilykäyttöön. Kuva: Mirja Hussain

Kimolan kanavan työmaalla urakka on viittä vaille valmis. Projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta kertoo, että kanavalla tehdään parhaillaan viimeisiä ruoppauksia, rakennetaan eroosiosuojauksia ja tehdään siistimis- ja viimeistelytöitä.

– Hankkeessa rakennetut sillat ja niihin liittyvät tiet ovat olleet käytössä jo jonkin aikaa, Liikanen sanoo.

Hänen mukaansa työt valmistuvat alkuperäisen aikataulun mukaisesti tämän vuoden loppuun mennessä. Kanava avataan veneilyliikenteelle ensi kaudella.

– Työt jatkuvat arviolta marras- ja joulukuun vaihteeseen asti. Jouluun mennessä työt hiljenevät talveksi. Keväällä jäiden sulettua tehdään koekäyttöjä ja niihin liittyviä töitä, Liikanen sanoo.

Kallion heikko laatu ja pehmeä maaperä aiheuttivat pulmia

Siltojen ja väylien lisäksi kanava-alueeseen kuuluu 12 metrin korkuinen venesulku sekä erikoisuutena noin 70 metrin pituinen venetunneli. Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen kalliotunneli valmistui syyskuussa. Aiemmin Suomessa ei ole laajennettu olemassa olevaa tunnelia veneiden kulkemiseen sopivaksi. Projektipäällikkö Liikanen kertoo, että entisen uittotunnelin laajentamistyöt osoittautuivat hankaliksi.

Kanavan sulutuskorkeus on 12 metriä. Kuva: Mirja Hussain

– Tunnelilouhinnat olivat viime talvena haastavia ja aiheuttivat ylimääräistä päänvaivaa, sillä kallion kivenlaatu oli tunnelissa heikko, hän sanoo.

Hankkeen kokonaiskustannukset asettuivat lopulta 20,8 miljoonaan euroon. Rakentamiseen haettiin useampaan kertaan lisärahoitusta. Esimerkiksi kesällä 2018 eduskunta myönsi 5,2 miljoonaa ylimääräistä tukea siitä syystä, että pehmeä maaperä hankaloitti töitä ja kasvatti kunnostuskustannuksia.

– Maaperä oli geoteknisesti hankala. Työskentely vaati erityistä tarkkuutta, mutta hyvällä varautumisella mitään suuria ongelmia ei tullut, Liikanen sanoo.

"Vähän epäilen, tuleeko tähän oheistoimintaa"

Liikasen mukaan kanavan kunnostus- ja rakennustyöt ovat kiinnostaneet ihmisiä.

– Kyllähän tämä on kokonsa vuoksi poikkeuksellinen hanke, joten kiinnostusta on piisannut. Ohikulkijoita on käynyt katsomassa ja esittämässä kysymyksiä, hän sanoo.

Kouvolan Anjalassa asuvat Mika Huovila ja Virpi Salminen poikkesivat sunnuntaiajelullaan vilkuilemassa projektin edistymistä.

– Kävin täällä viimeksi keväällä moottoripyörällä. Sulkuja ei vielä silloin ollut, eikä betonivaluja ollut tehty. Onhan tämä jonkin verran edistynyt. Muutama kuutio kiveä on kärräilty, Huovila toteaa.

Virpi Salminen ja Mika Huovila poikkesivat sunnuntaiajelullaan kanavalla. Kuva: Mirja Hussain

Pariskunta oli ostanut menneenä kesänä oman veneen.

– Jos vaikka ensi kesänä pääsisi veneilemään tästä, Salminen sanoo.

Kaksikko ei osannut vielä arvioida, kuinka hyödyllinen parinkymmenen miljoonan euron rakennushankkeen lopputulos viime kädessä on.

– Vähän epäilen, että tuleeko tähän oheistoimintaa, kuten ravintolaa. Hienostihan tämä on tehty, maisemoinnit ja kaikki, Huovila sanoo.

Iitti kaavailee satamapalvelujen parantamista

Iitin kunnan tekninen johtaja Harri Hoffren kertoo, että kanavan valmistumisen myötä kunta aikoo parantaa veneilijöiden satamapalveluja tulevien vuosien aikana.

– Määrärahojen suuruusluokka on sellaiset 150 tuhatta seuraavan kahden vuoden aikana, hän sanoo.

Työmaalla tulee valmista loppuvuoden aikana. Kuva: Mirja Hussain

Höffgrenin mukaan suunnitelmissa on parantaa esimerkiksi Jokuen veneenlaskupaikkaa.

– Vuolenkoskelle on mietitty septitankin asettamista. Pieni mahdollisuus on saada kirkonkylän satamaan lisää vieraspaikkoja, ja Pohjamäkeen suunnitellaan lisää laituria. Katsotaan, mihin rahkeet riittävät.

Lue myös: Kimolan kanava puskee läpi kallion ja laaksojen - katso kuvat erikoiselta työmaalta

Juttuun korjattu 17.11. klo 18.28 Iitin kunann teknisen johtajan nimi muotoon Harri Hoffren. Jutussa luki aiemmin Harri Höffgren.

Veneily

Kimolan kanava

Kimolan kanava yhdistää Kymijoen Päijänteelle, ja edelleen Vesijärven sekä Keiteleen ja Kansallisveden vesistöihin.

Kanavayhteys ja satamaverkoston kehittäminen lisäävät veneilymahdollisuuksia Heinola-Iitti-Kouvola-alueella.

Rakentaminen oli jaettu neljään eri urakkaan: Kreate oy vastasi sulku- ja väyläurakoista, Destia oy siltojen rakentamisesta ja Savo-Karjalan vesihuolto Oy toteuttaa sulun sähkö- ja automaatiotyöt.

Työt käynnistyivät heinäkuussa 2018.

Arvioitu valmistumisajankohta on vuoden 2019 loppuun mennessä, jolloin kanava olisi auki veneilykaudella 2020.

Hankkeen kustannusarvio on 20,8 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 2/3 ja alueen kuntien eli Heinolan, Iitin ja Kouvolan osuus on 1/3.

Valmistuttuaan kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen.

Väylävirasto vastaa kanavan rakennuttamisesta, kunnat sen ylläpidosta.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi