Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuluttajariitalautakunta kohtuullisti yli 70 euron puhelinpalvelulaskun viiteen euroon

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden hinta tulee ilmoittaa heti puhelun alkuun. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden täsmälliset hinnat on ilmoitettava heti. Pelkkä nauhoite, jossa viitataan verkosta löytyvään hinnastoon, ei riitä.

Mikäli hintaa ei kerrota, voidaan kuluttajalta periä vain kohtuullinen, tapauskohtaisesti arvioitava maksu.

– Silloin kun sopimusta ei tehdä internetin välityksellä, vaan suoraan puhelinnumeroon soittamalla, pitää hintatieto antaa puhelimessa. Se voidaan antaa vaivatta ja nopeasti, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.

Lautakunta otti kantaa tapaukseen, jossa kuluttajalta oli peritty alle minuutin kestäneestä löytötavaratoimiston palvelusta ja jonottamisesta yli 70 euroa. Lasku kohtuullistettiin viiteen euroon.

Löytötavaratoimiston mukaan puhelun alussa ilmoitetaan minuuttihinta ja jonotuksen maksullisuus. Lautakunnalle toimitetussa tallenteessa kerrottiin kuitenkin vain, että jonottaminen maksaa ja että hinnat löytyvät verkosta. Puhelun alussa ei myöskään esitetty mitään arviota jonotuksen pituudesta. Tässä tapauksessa jonotus oli kestänyt parikymmentä minuuttia.

Niinpä lautakunnan mielestä puhelun kustannukset ovat voineet tulla kuluttajalle yllätyksenä.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi