Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kilpailuvirasto antoi Veikkaukselle sapiskaa markkinoinnista – ei aina noudata periaatteitaan tai säännöksiä

Selvityksen mukaan Veikkaus ei aina noudata markkinoinnissa omia vastuullisuusperiaatteitaan tai rahapelien markkinointia koskevia säännöksiä. Lehtikuva / Martti Kainulainen

Veikkaus ei aina noudata markkinoinnissa omia vastuullisuusperiaatteitaan tai rahapelien markkinointia koskevia säännöksiä, ilmenee Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksestä. KKV vaatiikin Veikkauksen rahapelien markkinoinnin sääntelyn uudistamista niin, että se ehkäisee ja vähentää rahapelihaittoja nykyistä paremmin.

Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja Suvituuli Tuukkasen mukaan KKV:n raportti tunnistaa monia asioita, jotka ovat nousseet esille myös yhtiön omissa selvityksissä.

– Niihin me olemme jo tarttuneet. Viime viikolla infossa kerroimme keskeisistä muutoksista, joita markkinointiin on tulossa, Tuukkanen sanoo.

Veikkaus kertoi muun muassa leikkaavansa ja rajoittavansa markkinointikuluja sekä tarkentavansa sisältölinjauksia. Tuukkasen mukaan Veikkauksen tuoreet linjaukset on jo mainittu KKV:n raportissa. Hän kuitenkin arvelee, ettei niiden vaikutusta ole pystytty syvällisesti arvioimaan.

Tuukkanen ei vielä ota kantaa siihen, aiheuttaako KKV:n raportti lisätoimenpiteitä Veikkauksessa.

"Sijoittelu on yhteiskunnallinen päätös"

KKV kritisoi selvityksessään Veikkausta pelaamiseen kannustamisesta ja peliautomaattien sijaintia. Sen mukaan markkinointia tukee se, että peliautomaatteja on sijoitettu paikkoihin, joissa ihmisiä liikkuu paljon. Veikkaus ilmoitti viime viikolla vähentävänsä peliautomaattien määrää tuhansilla jo ensi vuonna.

– Se, että rahapeliautomaatit on sijoitettu sillä tavalla kuin ne on sijoitettu, niin se on ollut yhteiskunnallinen päätös. Se, että jos ne kokonaan päätetään poistaa, niin myös se on yhteiskunnallinen päätös, Tuukkanen sanoo.

KKV:n mukaan Veikkauksen tulisi vastuullisuuden lisäämiseksi mainostaa nykyistä monipuolisemmin pelaamisen hallintaan liittyviä välineitä. Lisäksi pelaamisen hallintaa tulisi mainostaa vähintään yhtä voimakkaasti kuin itse pelejä. Näihin ehdotuksiin Veikkauksessa suhtaudutaan Tuukkasen mukaan myönteisesti.

KKV esittää lisäksi, että arpajaislain säännöksiä tulisi tarkentaa ja Poliisihallituksen linjauksia rahapelin markkinoinnista päivittää. Viraston mukaan lainsäädäntö ei esimerkiksi määrittele nykyisellään riittävän tarkasti, millainen markkinointi on liiallista.

Virasto haluaa myös, että rahapelien markkinointisääntelyn rikkomisesta langetettaisiin nykyistä laajempia markkinointikieltoja ja uhkasakkoja. KKV toteaa, että Suomessa voisi olla rahapelien mainoksia etukäteen tarkistava taho, kun nykyään merkittävä vastuu säännösten tulkinnasta on Veikkauksella itsellään.

Veikkaus ei kommentoi ehdotuksia sääntelyn uudistamisesta.

Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero (sd.) viestitti perjantaina STT:lle, että lainsäädännön selkeyttämistä ja rahapelimainosten ennakkotarkistuksia tulee arvioida osana arpajaislakien uudistamista.

Veikkaus menettää osuuttaan nettipelaamisessa

Veikkauksen uudistusten ennakoidaan rokottavan yhtiön tulosta. Paatero (sd.) sanoi tiistaina, että seuraavaksi tulee selvittää, onko Veikkauksella keinoja paikata tulojen pienenemistä esimerkiksi nettipelaamisen lisätuotoilla. Lausunto on herättänyt kritiikkiä asiantuntijoiden keskuudessa, sillä heidän mukaansa nettipelaaminen voi lisätä peliongelmia entisestään.

– Vastuullinen näkökulma olisi se, että kun Veikkaus vähentää näitä peliautomaatteja, niin ei missään nimessä lähdettäisi keksimään nettiin korvaavia pelituotteita, sanoi kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Helena Tuorila.

Paatero perusteli perjantaina STT:lle näkemystään sillä, että rahapelaamisen volyymi siirtyy entistä vahvemmin internetiin. Ministerin mukaan Veikkaus kuitenkin menettää markkinaosuuttaan digitaalisissa peleissä Suomesta ulos tapahtuvalle pelaamiselle. Tämä virta uhkaa vahvistua edelleen, jos pelituotteet eivät ole riittävän kilpailukykyisiä.

– Jotta digitaalisen pelaamisen myötä syntyviä pelihaittoja voidaan vähentää, on toteutettava rajoittavat toimet, jotka vähentävät ulos pelaamista. Toiseksi on kyettävä kanavoimaan pelaamista tunnistautuneeseen pelaamiseen, jossa pakolliset rajoitukset ehkäisevät pelihaittoja, Paatero viestitti.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi