Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Akkupaloja aletaan tilastoida Kuopion autopalon jälkeen - Tukesin ylitarkastaja: "Jos akku on kovin vanha, riskit kasvavat"

Tablettitietokoneesta alkanut tulipalo tuhosi henkilöauton Kuopiossa runsas viikko sitten. Arkistokuva. Kuva: Paula Pohjamo

Pienelektroniikan akkujen ja latureiden aiheuttamista tulipaloista aloitetaan virallinen tilastointi. Asiasta kerrotaan Kuopion Pelastusopistosta.

Pelastustoimen tilastojärjestelmästä vastaavan Johannes Ketolan mukaan uusi luokittelu otetaan käyttöön viime vuosina julkisuuteen nousseiden onnettomuuksien vuoksi. Ladattavat laitteet ovat aiheuttaneet useita tulipaloja, mutta toistaiseksi ei voida osoittaa, kuinka laajasta ongelmasta on kyse.

– On hyvin todennäköistä, ettei akkujen ja latureiden osuus kaikista paloista ole suuri. Mutta koska puhetta on ollut paljon, tieto on merkityksellistä, Ketola muotoilee.

Ensimmäisten tilastojen on määrä valmistua ensi vuonna. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin ylitarkastaja Seppo Niemen mielestä mikään ei viittaa mittavaan ongelmaan.

– Akkulaitteiden paloturvallisuus on todella korkea. Jos onnettomuuksien määrän suhteuttaa laitteiden määrään Suomessa, voi sanoa, että ne ovat äärimmäisen harvinaisia, hän rauhoittelee.

Viime viikolla Prisman parkkipaikalla Kuopiossa roihusi autopalo, jonka epäillään saaneen alkunsa tablettitietokoneesta. Niemen tietojen mukaan autossa palanut tabletti oli useita vuosia vanha.

Uudet akut eivät pala juuri koskaan. Tukesin ylitarkastaja Seppo Niemi

– Jos akku on kovin vanha, riskit kasvavat. Uudet akut eivät pala juuri koskaan, Niemi sanoo.

Niemen mukaan uusien akkujen paloturvallisuus on kehittynyt viime vuosina merkittävästi. Suurin osa kaikista markkinoilla olevista akuista on litiumioniakkuja, joiden toimivuus ja yhteensopivuus niitä käyttävien laitteiden kanssa tutkitaan tarkkaan jo etukäteen.

Vielä 1990-luvulla tilanne oli Niemen mukaan osin toinen.

– Ennen vanhaan innovaatioita tuotiin markkinoille kärjistetysti sanottuna niin, että niiden turvallisuutta mietittiin kunnolla vasta jälkikäteen. Nyt tilanne on täysin toinen, Niemi kertoo.

– Ainoa poikkeus ovat olleet tasapainoskootterit, joiden palovaaroista varoitimme tämän vuoden toukokuussa. Nyt riskilaitteet on saatu pois kaupoista, hän jatkaa.

Kaksi lasta loukkaantui autopalossa Kuopiossa Prisman parkkipaikalla. Palo sai alkunsa tablettitietokoneesta. Kuva: Paula Pohjamo

Tukes saa vuosittain 20–30 ilmoitusta tapauksista, joissa laitteen litiumioniakku on lämmennyt, kärähtänyt, savunnut tai syttynyt tuleen. Vakuutusyhtiöitä edustavan Finanssiala ry:n tiedossa on myös useita vastaavia tapauksia, mutta tarkkoja tilastoja asiasta ei pidetä.

– Akkuihin liittyy kuitenkin pieni riski, jonka olemme todenneet, turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen sanoo.

– Lähinnä kyse on siitä, käsittelevätkö ihmiset akkuja oikein. Yritämme valistaa asiasta parhaamme mukaan – ja tarvetta todellakin on, hän lisää.

Tukesin Niemen mukaan useilta ikäviltä tapauksilta vältyttäisiin jo sillä, ettei elektroniikkaa ostettaisi epäilyttävän edullisesti ulkomailta. Halpa hinta selittyy usein suojakomponenttien puutteellisuudella.

Viime vuonna Tukes teki testin, jossa se tilasi suosituista Euroopan Unionin ulkopuolisista verkkokaupoista sähkölaitteita, koruja, leluja ja lastentarvikkeita. Tulokset olivat huolestuttavia.

– Vain yksi tuote 32:sta täytti eurooppalaiset vaatimukset. Vain yhtä tuotetta olisi siis saanut myydä Suomessa kaupan hyllyllä.

Akut ja laturit

Näin vältät onnettomuudet

Kun hankit akkua tai sitä käyttävää laitetta, suosi tunnettuja merkkejä, kauppoja ja myyjiä.

Lataa akkua ainoastaan siihen tarkoitetulla laturilla tilassa, jossa huomaat mahdollisen vian. Älä lataa herkästi syttyvällä alustalla, hyllyssä tai huonekalujen alla.

Älä lataa laitetta tai akkua niin, ettei kotona ole ketään.

Älä lataa pakkasessa.

Irrota laturi, kun akku on täysi. Säilytä akut ja laitteet huoneenlämmössä.

Poista käytöstä akku, joka on kolhiintunut tai turvonnut, joka ylikuumenee tai joka ei enää pidä virtaa. Myös pitkään tyhjänä olleiden akkujen lataus sisältää riskin.

Lähde: Tukes.
Petri Karvinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi