Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

VR jatkaa suoran junayhteyden kokeilua Tampereen ja Lahden välillä, Allegro-jatkoyhteyden ja e-viisumin toivotaan kasvattavan matkustajamääriä

VR avasi suoran junayhteyden Lahden ja Tampereen välille viime joulukuussa. Vuoro kulkee Riihimäen kolmioraiteen kautta.

VR seuraa, minkä verran Allegro-junalla Pietariin matkustavat asiakkaat käyttävät Lahden ja Tampereen välistä suoraa junayhteyttä. Kuva: Katja Luoma

VR jatkaa toistaiseksi viime joulukuussa avattua suoraa junayhteyttä Lahden ja Tampereen välillä. Pilottikokeiluna toteutettu yhteys kulkee Riihimäen kolmioraiteen kautta, ja edestakainen vuoro ajetaan lauantaisin päiväsaikaan.

VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo, että jatkamisesta päätettiin keväällä.

– Maaliskuussa kun Suomi käänsi kellot kesäaikaan, vuorosta muodostui hyvä Allegro-yhteys Tampereelta Lahden kautta Pietariin ja takaisinpäin, hän sanoo.

Alun perin kokeilun oli tarkoitus kestää puoli vuotta, minkä jälkeen VR:n oli määrä päättää jatkosta.

– Maaliskuusta kesäkuuhun olisi ollut vähän liian lyhyt jakso tutkia kysyntää Allegro-yhteyden osalta, Hannukainen perustelee.

VR odottaa viisumiuudistusta

VR haluaakin nyt selvittää, minkä verran Pietarin-matkaajat käyttävät vuoroa.

– Toivomme, että matkustajamäärä kasvaisi nykyisestä. Hienoa olisi, jos sähköinen viisumi tulisi käyttöön. Se toivottavasti parantaisi myös tämän junavuoron kysyntää, kertoo Hannukainen.

Suomalaiset ovat saamassa lokakuun alusta lähtien mahdollisuuden hakea maksutonta sähköistä viisumia Pietariin ja Leningradin alueelle. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, koskeeko viisumivapaus Allegro-junia.

Lue myös: VR ei tiedä, käykö ilmainen e-viisumi Allegro-junassa lokakuussa
 

– Toivotaan, että matkustajamäärä kasvaa niin isoksi, että voimme pitää tämän jatkossakin liikenteessä, sanoo Hannukainen.

Hänen mukaansa matkustajia on ollut reilusti alle sata vuoroa kohden. Määrän pitäisi kasvaa, jotta vuoron liikennöinti olisi kannattavaa.

Lauantai ainut vaihtoehto kokeilulle

Junayhteyden matkustajamäärät olisivat luultavasti suuremmat, mikäli vuoro kulkisi arkena ja palvelisi myös työmatkalaisia. Hannukaisen mukaan vuoro ajetaan lauantaina, sillä muita vaihtoehtoja kokeilulle ei ollut.

– Kaikki kaukoliikennekalusto on ajossa muina päivinä päiväsaikaan. Lauantaisin tietyt junavuorot eivät kulje, joten se on ainoa hetki, kun pilottia voi pyörittää. Työmatka-aikoina Tampere–Riihimäki-rata on myös erittäin täynnä, eikä tällä suoralla vuorolla voi korvata muita junavuoroja, Hannukainen sanoo.

Lahdesta Tampereelle junalla matkustavat joutuvat normaalisti vaihtamaan junaa joko Riihimäellä tai Tikkurilassa. Riihimäen kolmioraiteen kautta ajettava suora yhteys lyhentää matka-aikaa noin kymmenestä minuutista puoleen tuntiin.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi