Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Heinäkuinen yö voi olla kohtalokas, etenkin pysäköidylle Audille

Eniten ilkivallasta kärsivät BMW:t, Audit ja Mercedes-Benzit, kun ilkivallan määrä suhteutetaan autojen määrään. Kuva: Teppo Komulainen

Suuri osa autoille tehdystä ilkivallasta , noin 40 prosenttia, tapahtuu kesäkuukausina (touko-elokuu), ilmenee vakuutusyhtiö Ifin vahinkotilastoista. Missään muussa autovahinkolajissa kesä ei korostu näin selvästi.

– Kesä saa tunnetusti suomalaiset liikkeelle, ja lämmön ja kuohujuomien yhteisvaikutus näyttää joskus hämärtävän harkintakyvyn, selittää ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä.

If kuuluu Sampo-konserniin.

Fiatit melko turvassa

Kesän lisäksi ilkivaltatilastoissa korostuvat viikonloput ja erityisesti lauantait. Alkoholilla on usein osuutta asiaan, sillä ilkivaltaa tapahtuu tyypillisesti baarien ja muiden illanviettopaikkojen läheisyydessä. Sama tekijä voi usein naarmuttaa useita autoja samalla kadunpätkällä.

Eri automerkkien todennäköisyys päätyä ilkivallan kohteeksi vaihtelee, selviää Ifin vahinkotilastoista. Eniten ilkivallasta kärsivät BMW:t, Audit ja Mercedes-Benzit, kun ilkivallan määrä suhteutetaan autojen määrään.

Keskimääräistä enemmän ilkivaltaa tehdään myös Hondille, Seateille, Volvoille ja Mitsubisheille. Parhaiten turvassa ilkivallalta ovat Fiatit, Renaultit, Toyotat ja Fordit.

Vaarallisinta Helsingin seudulla

Ilkivallaksi tilastoidaan kaikki ne tapaukset, joissa autoa on tahallaan vahingoitettu muulla tavalla kuin toisella ajoneuvolla.

Ifin verkkosivujen Ilkivaltamittarista pääsee katsomaan, millainen on oman auton riski joutua ilkivallan kohteeksi. Lisäksi tapaukset on jaoteltu auton iän sekä kuljettajan asuinpaikan mukaan.

Suhteellisesti eniten ilkivaltatapauksia on viime vuosina sattunut pääkaupunkiseudulla eli Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa.

Jopa tuhansien eurojen lasku

Keskimääräinen ilkivaltavahingosta koituva kustannus on runsaat 900 euroa. Tyypillisesti kyse on kadun varteen pysäköidyn auton potkimisesta, maalipinnan naarmuttamisesta tai peilien vääntelystä.

– Usein tekijät eivät miellä, kuinka kalliin vahingon pieneltäkin tuntuvat vauriot voivat aiheuttaa. Esimerkiksi uusien automallien tuulilaseihin on asennettu erilaisia ympäristöä havainnoivia antureita ja kameroita, joiden uusiminen ja kalibrointi on erittäin kallista. 4 000 euronkaan tuulilasivahinko ei ole enää harvinainen, sanoo Roselius.

Roseliuksella on asiasta myös omakohtainen kokemus, kun naapuruston lapset heittelivät pihalla lasipurkkeja, joista osa osui hänen autoonsa.

– Auton maalaaminen on aina kallista, auton iästä riippumatta. Tässä korjaamon lasku kohosi lommojen oikaisun kanssa yli 4 000 euroon. Onneksi itselle jäi maksettavaa vain vakuutuksen omavastuun verran.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi