Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Keskuskauppakamari vaatii huomiota lihan alkuperämerkintöihin

Lautakunnan mukaan kuluttajan tulee voida ymmärtää merkintä muutamassa sekunnissa ostopäätöstä tehdessään. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Keskuskauppakamari on antanut suosituksen elintarvikkeiden raaka-aineiden alkuperämerkinnöistä elintarviketeollisuudelle ja kaupoille. Suositus koskee erityisesti pakattujen lihajalosteiden alkuperämerkintöjä.

Suosituksen antaja on keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva elintarvikeketjun kauppatapalautakunta. Lautakunnan mukaan lihan toimitusketjut ovat usein pitkiä, minkä vuoksi tarkan alkuperämerkinnän ilmaiseminen ei ole mahdollista. Esimerkiksi eläimen syntyminen, kasvatus ja teurastus voivat tapahtua eri maissa.

Suosituksen mukaan merkintä ei saa kuitenkaan antaa tuotteen alkuperästä harhaanjohtavaa kuvaa. Lautakunnan mukaan epäolennaisten seikkojen korostaminen voi johtaa kuluttajaa harhaan, vaikka oikea tieto löytyisikin pakkauksesta.

– Esimerkiksi yksittäinen sana, symboli tai kuva, kuten Suomen lippu, vaakuna, kartta tai maisema, saattaa johtaa kuluttajaa harhaan tuotteen raaka-aineen alkuperän osalta, suosituksessa sanotaan.

Alkuperämerkinnät tulisi myös ymmärtää yhdellä silmäyksellä.

– Kuluttajan tulee voida ymmärtää merkintä muutamassa sekunnissa ostopäätöstä tehdessään, lautakunta toteaa.

Yritysten tulisi antaa alkuperästä totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin.

Kuluttaja ei välttämättä huomaa harhaanjohtavuutta

Lautakunta on kuullut viranomaisia, kaupan ja elintarviketeollisuuden toimijoita ja järjestöjä.

Edunvalvonta-asiantuntija Tiina Vyyryläinen osallistui keskusteluihin Kuluttajaliiton puolesta. Hänen mukaansa liittoon ei ole tullut yhteydenottoja harhaanjohtavista lihapakkausmerkinnöistä.

– Toki siinä perusasetelma on sellainen, ettei harhaanjohtavuutta välttämättä huomaa. Mutta lyhykäisyydessään: En pidä asiaa isona ongelmana, hän sanoo STT:lle.

Kuluttajaliitto toivoo kuitenkin mahdollisimman selkeitä ja yksinkertaisia pakkausmerkintöjä, jotta pakkausta kääntelemättä voi todeta vaikkapa tuotteen kotimaisuuden. Hyvänä esimerkkinä Vyyryläinen mainitsee "Hyvää Suomesta" -merkinnän.

– Suomalainen kuluttaja arvostaa nimenomaan kotimaisuutta, ja on tärkeä tieto, että liha on kasvatettu ja teurastettu Suomessa, hän sanoo.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi