Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Iitin KymiRing sai ensimmäisen asfalttikerroksen – "Olemme aikataulussa, varikkorakennuksen töissä pikkuisen etuajassa"

Iittiin rakennettava KymiRingin moottorirata on saanut ensimmäisen asfalttikerroksen. Päällystämistyöt aloitettiin 17. päivä tätä kuuta, ja ensimmäisen kerros valmistui koko matkalta varhain torstaiyönä.

Radan on määrä valmistua kuukautta ennen elokuun lopun MotoGP-testiajotapahtumaa. Kuva: Antti Yrjönen

Iittiin rakennettava KymiRingin moottorirata on saanut ensimmäisen asfalttikerroksen. Päällystämistyöt aloitettiin 17. päivä tätä kuuta, ja ensimmäisen kerros valmistui koko matkalta varhain torstaiyönä. Asfaltointitöitä on tehty yöaikaan, sillä läheinen asfalttiasema valmistaa moottoriradassa käytettävän erikoismassan vasta iltaisin. Tällä hetkellä käynnissä on reunakivetyksen rakentaminen. Työvaihe tehdään muista GP-radoista poiketen valumenetelmällä.

– Reunakivetyksen rakentamisessa menee vielä parisen viikkoa. Heinäkuun puolivälissä aloitetaan pintakerroksen levittäminen, sanoo KymiRingin ratajohtaja Timo Pohjola. Hänen mukaansa rata on valmis noin kuukautta ennen 19.–20. elokuuta järjestettäviä MotoGP-testiajoja. Lähempänä tapahtumaviikonloppua edessä ovat vielä maalaukset, nopeusanturoiden asentamiset sekä nurmikko- ja katsomoalueiden viimeistelytyöt.

KymiRingin pinta-asfalttikerroksen levittäminen alkaa heinäkuun puolivälissä. Kuva: Antti Yrjönen

Kokonaisuus etenee aikataulussa

Ratahankkeessa työskentelee nyt noin 100 työntekijää. Reunakivetysten lisäksi KymiRingillä urakoidaan parhaillaan maansiirtotöitä sekä turva- ja katsomoalueiden pohjien muotoilua. Reilun 4,5 kilometrin mittaisen radan kolminkertaisten turvakaiteiden asennus sekä varikkorakennuksen pystytys käynnistyvät ensi viikolla.

– Kokonaisuutena olemme aikataulussa, varikkorakennuksen töissä pikkuisen etuajassa. Rakennuksen pohjatyö on tehty, ja ensi viikolla saamme ensimmäiset elementtikuormat, Pohjola kertoo.

Vaiheittain rakennettava varikkorakennus valmistuu kokonaisuudessaan tämän vuoden lopussa. Testiajotapahtumaan valmista tilaa tulee noin 1 500 neliön verran. Varikkorakennukseen tulee tallien lisäksi edustus-, toimisto sekä ravintolatiloja.

Alue on laajuudeltaan noin 180 hehtaaria. Kuva: Antti Yrjönen

Kunnostustöitä ei ole odotettavissa kymmeneen vuoteen

Päällystystyöt urakoi YIT, ja asfaltointia edeltävästä kantavasta rakenteesta vastasi Destia. Ratajohtaja Pohjolan mukaan KymiRingin pohjarakenne tehtiin huomattavasti jykevämmäksi kuin tavallisissa maanteissä. Asfalttiradan kunnostustöitä ei ole odotettavissa kymmeneen vuoteen.

– Pohja tehdään louhepatjalla ja sitä kiilataan pintaan erilaisilla lajikkeilla. Varmistamme, että routimisvaikutuksia ei tule.

Varmistamme, että routimisvaikutuksia ei tule. Ratajohtaja Timo Pohjola

Moottoriratakeskuksen laajuus on kokonaisuudessaan noin 180 hehtaaria. 4,5 kilometriä pitkän pääradan lisäksi KymiRingille rakennetaan erilliset rallicross, karting-, motorcoss-, speedway- ja enduroradat. Moottoriurheilutoiminnan lisäksi KymiRingin radalle kaavaillaan ajoharjoittelu- ja koulutusmahdollisuutta esimerkiksi raskaan liikenteen ajoneuvoille sekä puolustusvoimille ja pelastusviranomaisille. Moottoriradan rakennustöihin kuuluu lisäksi Vt 12 Tillola–Keltti -hanke, jossa parannetaan valtatieosuutta Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä ja rakennetaan eritasoliittymä Kymiringin kohdalle.

Ratajohtaja Timo Pohjolan mukaan hanke etenee aikataulussa Kuva: Antti Yrjönen
KymiRing

Erimielisyyttä herättänyt hanke

Iitin Tillolaan rakennettava KymiRing on kansainväliset mitat täyttävä moottorirata.

KymiRing-yhtiön omistajia ovat nyt AKK Sports, Suomen Moottoriliitto, A. Ahlstrom Kiinteistöt ja Iitin kunta.

Moottoriradan maastossa ajetaan motocrossin MM-sarjaa vuosina 2020–2022.

MotoGP:n osakilpailu ajetaan Iitissä ensi vuonna.

Lahden kaupunginvaltuusto päätti toukokuussa, että kaupunki myöntää tapahtumayhtiö KOKO Lahdelle kahden miljoonan euron pääomalainan KymiRing-osakkuutta varten. Järjestelyllä Lahti Events saisi toimia rata-alueen pääasiallisena tapahtumatuottajana.

Päätöksestä valitti seitsemän kaupungin luottamushenkilöä ja yksi muu kaupunkilainen.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumosi kesäkuussa valtuuston päätöksen toimeenpanon siihen saakka, kunnes valitus on ratkaistu.

Janne Nieminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi