Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Vastuullisuussertifioidun kahvin määrä on lisääntynyt Suomessa merkittävästi

Finnwatch seuraa suomalaisten kahvipaahtimoiden vastuullisuutta. LEHTIKUVA / Timo Jaakonaho

Jo yli puolet suomalaisten kahvipaahtimoiden kahvihankinnoista oli viime vuonna vastuullisuussertifioitua, kertoo yritysten vastuullisuutta tarkkaileva Finnwatch. Paahtimot hankkivat nyt vuosittain yli 45 miljoonaa kiloa enemmän vastuullisuussertifioitua kahvia kuin vuonna 2016.

Eniten vastuullisuussertifioidun kahvin osuutta hankinnoistaan on kasvattanut Paulig , jonka hankinnoista noin 20 prosenttia oli sertifioitua vuonna 2015. Viime vuonna jo 80 prosentilla sen kahveista oli vastuullisuussertifikaatti.

Finnwatchin vuonna 2016 julkaisema raportti on herätellyt suomalaisia kahvipaahtimoita. Raportissa kerrottiin muun muassa, että Suomeen kahvia toimittavilla tiloilla maksetaan elämiseen riittämättömiä palkkoja ja että niissä käytetään lapsityövoimaa. Tiloilla oli havaittu myös syrjintää sekä valtavia rekrytointimaksuja.

Finnwatchin raportin julkaisun jälkeen myös Meira on tehnyt isoja muutoksia vastuullisuustavoitteisiinsa. Yritys aikoo siirtyä sataprosenttisesti vastuullisuussertifioituun kahviin vuoteen 2022 mennessä. Vielä vuonna 2016 kahviraportin julkaisun aikana Meiralta puuttuivat kokonaan sosiaalisen vastuun tavoitteet. Vuonna 2018 jo 25 prosenttia kaikesta Meiran hankkimasta kahvista oli sertifioitua aiemman reilun prosentin sijaan. Meiran osuus Suomen vähittäiskaupassa myytävästä kahvista on vajaa kolmannes.

Pohjoismaissa toimivan Arvid Nordquistin kaikki kahvihankinnat ovat olleet vastuullisuussertifioituja jo vuodesta 2014 lähtien. Löfbergsin kahvihankinnoista puolestaan noin 52 prosenttia on vastuullisuussertifioitua.

Kaupan ketjutkin parantaneet vastuullisuuttaan

Myös kaupan ketjujen omien merkkien kahvituotteet ovat nyt pitkälti sertifioituja. Finnwatchin mukaan kaikki Keskon oman merkin kahvit olivat jo vuonna 2016 vastuullisuussertifioituja. Tilanne Keskossa on edelleen sama. Vuonna 2018 Lidl Suomen omista kahvilaaduista 88 prosenttia oli sertifioitua sosiaalisen vastuun osalta. S-ryhmä puolestaan asetti vuonna 2016 tavoitteekseen, että vuoden 2017 alusta lähtien 90 prosenttia ryhmän kahvihankinnoista olisi vastuullisuussertifioitua. Viime vuonna 87 prosenttia S-ryhmän oman merkin kahvihankinnoista oli vastuullisuussertifioitua. S-ryhmän mukaan kaikki sen hankkima oman merkin kahvi tulee olemaan sertifioitua kuluvan vuoden aikana.

Finnwatchin vuoden 2016 kahviraportissa mukana ollut Tuko Logistics lopetti toimintansa vuoden 2018 lopussa.

Suomen kahvimarkkinoiden ylivoimaisesti yleisin kahvin sosiaalisen vastuun sertifiointijärjestelmä on UTZ.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi