Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Tutkimus: Opettajat haluaisivat parempaa työrauhaa ja pienempiä ryhmäkokoja, mutta eivät vaihtaisi ammattiaan

Tutkimuksen mukaan opettajien aikaa kuluu paljon järjestyksen ylläpitoon. LEHTIKUVA / MILLA TAKALA

Opettajat ovat Suomessa tyytyväisempiä ammattiinsa kuin muissa maissa, ilmenee talousjärjestö OECD:n tutkimuksesta. Suomalaisopettajat uskovat muita enemmän, että heidän ammattiaan arvostetaan yhteiskunnassa. He valitsisivat opettajan ammatin yhä, jos saisivat päättää ammattinsa uudelleen.

Tutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden suhteet ovat hyvät ja keskinäinen luottamus vahva. Kuitenkin järjestyksen ylläpitoon kuluu paljon aikaa, ja opettajat kokevatkin ongelmana työrauhan ylläpidon. Opettajat haluaisivat pienentää opetusryhmiä, jos siihen olisi käytettävissä varoja.

Suomessa on oppilaiden keskinäistä uhkailua, solvaamista ja henkistä kiusaamista eniten kaikista tutkimukseen osallistuneista maista Uuden-Seelannin, Maltan, Belgian ja Etelä-Afrikan ohella.

OECD:n Talis 2018 -tutkimus julkistettiin keskiviikkona 48 maassa. Edellisen kerran Talis-tutkimus toteutettiin vuonna 2013.

Oppilasarviointiin tarvitaan lisää osaamista

Opetusministeri Li Andersson pitää suomalaisen hyvinvointivaltion kulmakivenä koulua, joka takaa kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden oppia tarvitsemansa tiedot ja taidot.

– Koulumme kykenevät tarjoamaan laadukasta ja tasa-arvoista opetusta ainoastaan, kun opettajamme voivat työssään hyvin ja heillä on aikaa sekä mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan, Andersson sanoi ministeriön tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset opettajat kehittävät osaamistaan aktiivisesti. Verrattuna edelliseen, viiden vuoden takaiseen tutkimukseen opettajien ammatillisen osaamisen kehittämisen tarve oli kasvanut eniten oppilasarvioinnin käytännöissä.

Opettajat tarvitsevat osaamisensa kehittämistä myös tieto- ja viestintäteknologiassa sekä erityisoppilaiden opettamisessa.

– Osaamisvaatimukset muuttuvat juuri nyt kaikilla aloilla nopeasti muun muassa teknologisen kehityksen myötä. Siksi meidän on kyettävä purkamaan tehokkaasti tekijöitä, jotka estävät opettajiamme päivittämästä osaamistaan, Andersson sanoi.

Suurin este ammatillisen osaamisen kehittämiselle on suurimman osan mielestä työaikataulu. Esteiksi mainittiin myös kannustimien vähäisyys ja sopivan kehittämistoiminnan tarjonnan puute.

Talis-tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018 opettajille ja rehtoreille suunnatuilla verkko- ja paperikyselyillä. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla.

Mukana tutkimuksessa oli 155 000 opettajaa ja 8 900 rehtoria. Suomessa tutkimukseen osallistui noin 2 800 yläkoulun opettajaa ja 150 rehtoria.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi