Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Pitääkö taloyhtiön asennuttaa autolle latauspiste, jos yksikin osakas sitä vaatii? Kiinteistöliitto vastaa

Liiton mukaan kiinnostus ladattavia autoja kohtaan on kasvussa, ja taloyhtiöiden kannattaisi varautua tulevaan hyvissä ajoin.

Kiinteistöliiton viimeisimmässä korjausrakentamisbarometrissa sähköauton latauspisteet keikkuivat kerrostaloissa kolmantena ja rivitaloissa viidentenä lähivuosien korjaus- ja ylläpitotarvelistalla. Kyselyyn vastaavat tuhannet jäsenet keväisin ja syksyisin. Kuva: Jari Saarentaus, Moottori

Sanotaan se nyt suoraan: taloyhtiön osakkaalla ei ole ehdotonta oikeutta saada kotipihaansa latauspistettä täyssähköautolle tai ladattavalle hybridilleen. Osakkaalla on kuitenkin oikeus saada tämäkin asia yhtiön käsiteltäväksi.

– Suosittelen, että taloyhtiöt päättävät ajoissa, miten varautua sähkö- ja hybridiautojen kasvavaan suosioon. Ne ovat joka tapauksessa tulevaisuutta, ja EU:n uudistettu energiatehokkuusdirektiivikin tulee asettamaan omat vaatimuksensa. On parempi, että taloyhtiöllä on valmis suunnitelma sen sijaan, että toimitaan vasta kun osakas karauttaa sähköautolla pihaan, sanoo Kiinteistöliiton päälakimies Jenni Hupli.

Miten siis edetä, jos asia kiinnostaa?

1. Selvitys taloyhtiön sähköverkon kunnosta.

Tämä kannattaa teettää ihan ensimmäiseksi. Huomio erityisesti autopaikkoihin ja sähköjärjestelmän kapasiteettiin. Kartoitus voidaan päättää teettää hallituksen toimesta ja kattaa kustannukset hoitovastikkeilla. Selvitys maksaa noin 500 euroa.

2. Latauspisteiden toteuttamistavan valinta yhtiökokouksessa.

Auton lataajan kuuluu maksaa ajoneuvon lataamisen kulutettu sähkö eli latauspaikka tarvitsee sähkönkulutusmittarin. Mitä tulee itse latauspaikkaan, se kustannukset vaihtelevat satasista useisiin tuhansiin euroihin riippuen tarvittavien töiden määrästä. Kustannuksiin vaikuttaa myös se, onko autopaikka osakkaan vai taloyhtiön hallinnassa. Taloyhtiö voi esimerkiksi myöntää muutostyöluvan muutamalle osakkaalle, jos nämä haluavat kustantaa latauspaikan itse. Jos taloyhtiö päättää teettää isomman remontin ja esimerkiksi valmiuden latauspisteiden rakentamiselle, voidaan asiasta päättää enemmistöpäätöksin ja jakaa kulut kaikkien maksettavaksi vastikkein.

3. Taloyhtiöissä pitää noudattaa yhdenvertaisuusperiaatetta.

Tämä tarkoittaa, ettei taloyhtiö voi korvamerkitä hallinnoimaansa autopaikkaa pysyvästi vain yksittäiselle sähköauton käyttäjälle. Kiinteistöliitto suosittaa tekemään sopimuksen latauspaikkaa käyttävien osakkaiden kanssa. Sopimuksessa voidaan määritellä sen kesto ja se, mitä latauspisteelle tapahtuu sopimuksen umpeuduttua. Taloyhtiö voi esimerkiksi maksaa paikasta kompensaatiota, jos osakas on vastannut rakentamiskustannuksista itse. Tai voidaan sopia, että laite ja työt siirtyvät korvauksetta yhtiölle.

4. Tekniikan elinkaari.

On mahdollista, että nykytekniikan käyttöikä voi jäädä lyhyeksi. Ladattavien sähkö- ja hybridiautojen toimintasäteessä, lämmityksessä ja latauspisteinfrassa riittää haasteita, ja tulevaisuudessa saatetaan keksiä uusi ja nykyistä parempi tekniikka, joka pakottaa uusimaan nykyisen lataustekniikan.

Motivan mukaan ladattavien autojen osuus myynnistä oli 2,6 prosenttia vuonna 2017. Lataushybridejä myytiin noin 2 500, täyssähköautoja noin 500 kappaletta.

5. Lainsäädäntö.

EU:n energiatehokkuusdirektiivin mukaan uusissa asuinrakennuksissa, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, pitää varautua latauspisteiden asentamiseen. Varautumisella tarkoitetaan putkituksen toteuttamista niin, että myöhemmin jokaiseen pysäköintipaikkaan on mahdollista toteuttaa latauspiste tarvittavine kaapelointeineen. Vaade koskee myös vanhempia taloyhtiöitä tietynlaisissa laajamittaisissa korjaushankkeissa.

Kansallisen lainsäädännön on oltava voimassa viimeistään maaliskuussa 2020. Ympäristöministeriö on valmistelemassa lainsäädäntöä, jolla direktiivin vaatimukset tullaan täyttämään. Vielä ei ole tiedossa, mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta asian pitäisi selvitä tämän vuoden aikana.

Suomen nykyinen asunto-osakeyhtiölaki on vuodelta 2010, ja sitä voidaan soveltaa sähköautojen latauspaikkarakentamiseen, mutta nykyiset normit ja ohjeet ovat Kiinteistöliiton päälakimies Huplin mielestä tulkinnanvaraiset ja liikaa vaihtoehtoja antavat. Liitto toivookin, että uusi eduskunta selkeyttäisi lainsäädäntöä yksinkertaisemmaksi.

Latauspistevalmius

ARA:n tukea haettavissa

ARA myöntää avustusta asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin muutostöihin.

Avustus on 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista (sis. alv.), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Avustuksen edellytys on, että yhteisö rakentaa latausvalmiuden vähintään viidelle autopaikalle.

Avustettavia kustannuksia ovat tarvekartoitus ja hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu, sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt, putkitukset ja kaapeloinnit sekä niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Latauslaitteet voivat sisältyä tuen piiriin vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Tukea saa myös pelkän valmiuden rakentamiseen. Valmiudelle tarkoitetaan, että tehtävät työt mahdollistavat jatkossa vähintään viiden sähköauton latauspaikat.

Tukeen on varattu valtion talousarviossa tälle vuodelle 1,5 miljoonaa euroa. Tuen myöntäminen päättyy 2020 loppuun.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi