Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Mitkä ovat Lahden KymiRing-bisneksen vastuut ja riskit? Tässä kymmenen kysymystä ja vastaukset niihin

Kaupunginjohtaja Pekka Timonen ja KOKO Lahden toimitusjohtaja Emilia Mäki esittelivät keskiviikon valtuustoinfossa järjestelyä, jossa Lahti lähtisi tapahtumayhtiönsä kautta pääomittamaan Iitin KymiRing-moottoriurheilukeskusta.

KymiRingin asvaltointi on valmis elokuussa, jolloin radalla ajetaan MotoGP:n testiajot. Kuva: Markku Pietilä

Lahden osallistuminen KymiRing-moottorirataan ja sen tapahtumatuotantoon puhutti kaupungin päättäjiä keskiviikkona pidetyssä valtuuston infotilaisuudessa.

Kaupunki on aikeissa pääomittaa 2 miljoonalla eurolla tapahtumayhtiö KOKO Lahtea ja edelleen tämän tytäryhtiötä Lahti Eventsiä, joka hankkisi 12,5 prosentin omistuksen KymiRingin ratayhtiöstä. Lahti Events toimisi radan ja tapahtuma-alueen pääasiallisena tapahtumatuottajana.

Kaupunginjohtaja Pekka Timonen ja KOKO Lahden toimitusjohtaja Emilia Mäki esittelivät järjestelyä valtuutetuille, jonka jälkeen asiasta keskusteltiin noin tunnin ajan. Etelä-Suomen Sanomat kokosi yhteen esiin nousseita kysymyksiä ja vastauksia niihin.

1. Miksi Lahti on lähdössä KymiRingin osakkaaksi ja tapahtumatuottajaksi?

Iittiin rakennetaan moottorirataa, jonka asvaltointi alkaa näinä päivinä. Rataan on jo käytetty noin 15 miljoonaa euroa yksityisten sijoittajien ja valtion rahaa. Valtio on myös tehnyt isoja tietöitä. Radan lisäksi KymiRingille tapahtuma-alue.

Lahti katsoo hanketta alueellisen hyödyn näkökulmasta. Kaupunki pyrkii varmistamaan, että radan toiminta tukeutuu Lahden seudun majoituslaitoksiin ja muihin palveluihin.

KymiRingin päätapahtumia ovat ratamoottoripyöräilyn Moto-GP-kilpailut, jotka ovat yleisömäärältään noin nelinkertaisia verrattuna Salpausselän kisoihin. Tv-katsojien määrä on noin satakertainen.

Lahti Events voi halutessaan kieltäytyä KymiRingin tapahtumista, jos yhtiö katsoo ne epäedullisiksi, KOKO Lahden toimitusjohtaja Emilia Mäki kertoo. Kuva: Sami Kuusivirta

2. Hyötyisivätkö Lahden alueen yritykset KymiRingistä joka tapauksessa ilman kaupungin osallistumistakin, jos tapahtumatoimintaa hoitaisi yksityinen yhtiö?

Jos KymiRingin toiminnoista vastaavat muut toimijat, Lahden hyödyt olisivat rajalliset. Tapahtumajärjestäjänä Lahti Events voisi vaikuttaa esimerkiksi hotellihuoneiden myyntiin, ravintolasopimuksiin ja hankintoihin.

Emilia Mäen mukaan myös yksityinen sektori on ollut kiinnostunut sijoittamaan Kymiringin tapahtumaliiketoimintaan. KymiRing on torpannut ne keskustelut, koska haluaa katsoa kuvion Lahden kanssa loppuun. Ratayhtiö luottaa siihen, että Lahti Events on ammattitaitoinen toimija.

3. Voitaisiinko Kouvolan kaupungin kanssa neuvotella yhteistyöstä?

Pekka Timosen mukaan Kouvola ei pystyisi tällaista ratkaisua "edes pohtimaan", koska kaupungissa ei ole samanlaista tapahtumaosaamista ja infraa kuin Lahdessa. Kouvolan hotelli- ja ravintolakapasiteetti Lahteen verrattuna on vähäinen.

– Ei ole Suurhallia ei Sibeliustaloa, ei mitään infraa, mihin suuret tapahtumat tukeutuvat. Kouvolalla ei vain valitettavasti ole paukkuja.

4. Mihin kaupungilta tuleva 2 miljoonaa euroa käytettäisiin?

KymiRingin rakentamisessa seuraava vaihe on varikkorakennus, jonka toteuttamiseen kaupungilta tulevat rahat ohjattaisiin.

Havainnekuva KymiRingistä. Radan pituus on 4,6 kilometriä ja rata-alueen laajuus 180 hehtaaria. Kuva: Sankari arkkitehdit

5. Tuleeko kaupungille ratainfraan liittyviä vastuita?

KymiRingin osakassopimuksella rajataan infrainvestointeihin mukaan lähtemistä. Osakkaat eivät ole velvollisia lisärahoittamaan yhtiötä, korottamaan osakepääomaa, merkitsemään optioita tai antamaan lainaa, takausta tai vakuutta.

– Tämä on kertainvestointi. Sopimuksilla suljetaan pois, että sinne menee koko käsi. Jos itse näemme perusteltuna osallistua investointeihin, se on toinen juttu, Timonen sanoo.

6. Millaisia vastuita tapahtumien järjestämiseen liittyy?

Lahti Eventsin ei olisi pakko tehdä mitään sellaista, mikä ei ole sen oman arvion mukaan liiketaloudellisesti kannattavaa. Riskiarvio pitää tehdä, kun tapahtumaa haetaan. Lahti Events maksaisi tapahtumakohtaista vuokraa alueesta. Mäen mukaan isojen tapahtumien haku vie 2–4 vuotta.

– Jos haussa ei onnistuta, voimme katsoa peiliin, hän toteaa.

Lahti Eventsin käyttöpääoma nostetaan 500 000 eurolla, joka käytetään KymiRingin tapahtumien brändäykseen ja myyntikoneiston luomiseen. Uusia työntekijöitä palkataan 2–3.

KymiRingillä ja MotoGP:n oikeudet omistavalla Dorna Sportsilla on viisivuotinen sopimus kilpailujen järjestämisestä. Elokuussa Lahti Events tuottaa MotoGP:n testiajot, joihin odotetaan noin 10 000 päivittäistä kävijää.

7. Onko Lahti Eventsillä kahdenkeskisiä sopimuksia Dornan kanssa, ja sisältyykö niihin ennakkomaksu tapahtumista?

Dornan kanssa sopimuksen on tehnyt KymiRingin tytäryhtiö KymiRing Events. Jos Lahti lähtee pääomittamaan KymiRingiä, Lahti Events saa MotoGP:n tuotanto-oikeudet.

– Voimme myös kieltäytyä niistä, jos ne ovat meille epäedulliset, Mäki sanoo.

KymiRing Events on perustettu vain MotoGP:tä varten. Lahti Events tekisi KymiRing Eventsin kanssa sopimuksen tapahtumatuotannon tekemisestä MotoGP:hen.

– Lahti Events ei tule maksamaan Dornalle minkäänlaisia summia tapahtumien järjestämisestä. Summista en sano mitään, koska sopimus on Dornan ja KymiRing Eventsin välinen

8. Mikä on maksimiriski Lahden KymiRing-osakkuudessa?

Kaupunki menettää 2 miljoonan pääomasijoituksen, jos radan toiminta pysähtyy ja kaikki menee nurin. Tällaisessa tapauksessa menetyksenä voitaisiin pitää myös hankkeeseen käytettyä työpanosta ja markkinointia.

Kuva: Timo Filpus

9. Milloin KymiRing-osakkuuden hyödyt näkyvät?

Elokuussa järjestettävät MotoGP:n testiajot työllistävät useita satoja ihmisiä elokuussa. MotoGP-kilpailut työllistävät tuhansia ihmisiä.

Timosen mukaan hyödyt realisoituvat 2020-luvun aikana sitä mukaa, kun radan toiminta kasvaa.

– KymiRing voi esimerkiksi saada jonkun rakentamaan Lahteen hotelliin. Yrittäjä voi rakentaa Lahteen cateringfirman ja palveluita tuottava ihminen voi muuttaa Lahteen asumaan. Viihdepuolen palvelut työllistävät ihmisiä, ja niissä työllisyys on voimakkaasti kasvanut, hän huomauttaa.

Hotellien käyttöaste on Lahdessa noussut.

– Näen, että Lahteen pitäisi saada välittömästi kaksi uutta hotellia. Hotellioperaattorit kysyvät heti, että mitkä ovat suunnitelmanne ja mitä tapahtumia haette.

10. Onko KymiRing-yhteistyö riski Lahden Green Capital -haulle?

Timosen mukaan hankkeella Lahdelle myönteisiä ja kielteisiä imagovaikutuksia.

– On ihmisiä, joiden mielestä moottoriradan olemassaololla on negatiivinen vaikutus. Toisaalta tapahtumien yleisömäärät ja tv-näkyvyydet ovat toisessa korissa.

Kaupunginjohtaja huomauttaa, että rata rakennetaan Iittiin joka tapauksessa.

– Suurin ympäristökysymys on, miten hallitsemme ja ohjaamme yleisöä. Kun saamme itse vaikuttaa, voimme noudattaa tapahtumissa tiukimpia mahdollisia ympäristökriteereitä. Yleisön on mahdollista saapua junalla. Päästökompensaatioita harrastetaan, ja globaalisti moottoriurheilu on muuttumassa sähköiseksi.

KymiRing

Rata valmistuu elokuussa

Iitin Tillolaan rakennetaan 4,6 kilometriä pitkä kansainvälisten moottoriurheilutapahtumien järjestämisen mahdollistava rata. Kokonaisuuteen sisältyy myös ajoharjoittelurata. Alueella voidaan järjestää muitakin kuin moottoriurheiluun liittyviä tapahtumia.

KymiRing-yhtiön omistajia ovat nyt AKK Sports, Suomen Moottoriliitto, A. Ahlstrom Kiinteistöt ja Iitin kunta.

Lahti Events on lähdössä mukaan 12,5 prosentin omistusosuudella. Kaupunginvaltuusto käsittelee 2 miljoonan euron pääomalainan myöntämistä maanantaina

KymiRingin kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 25 miljoonaa euroa. Valtion rahaa on tullut jo 6,4 miljoonaa euroa.

Lisäksi valtio rakentaa valtatielle ohituskaistan ja eritasoliittymän.

Radan on määrä olla valmis elokuussa, jolloin sillä ajetaan ensimmäiset moottoripyörien testiajot.

Radan ympäristöön on suunniteltu runsaasti oheisrakentamista.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi