Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Lähijunia kohtaan on virinnyt uutta kiinnostusta – pullonkaulana rataverkon tukkoisuus

Ministeriössä on arvioitu, että nykyinen junaliikenne ei palvele tarpeeksi hyvin maakuntien sisäistä liikkumista. LEHTIKUVA / TARJA REPO

Lähijunaliikenteen elvyttäminen kiinnostaa maakunnissa. Junamatkustamiselle nähdään tilausta, mitä osoitti runsas hakijamäärä liikenne- ja viestintäministeriön järjestämään alueellisen junaliikenteen kokeiluun.

Junaliikennepiloteissa kokeillaan konkreettisesti, missä määrin lähijunat houkuttelevat matkustajia raiteille. Kokeilulla valmistellaan myös henkilöliikenteen suunniteltua avaamista kilpailulle 2020-luvulla. Junaliikenteen puolesta puhuvat ilmastotavoitteet, mutta pullonkaulana on nykyisen rataverkon ruuhkaisuus.

– Alueet ovat olleet aktiivisesti pohtimassa liikkumistarpeitaan ja kehittämismahdollisuuksia. Junaliikennettä kohtaan on runsaasti kiinnostusta, summaa yksikön johtaja Elina Thorström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Ministeriössä on arvioitu, että nykyinen junaliikenne ei palvele tarpeeksi hyvin maakuntien sisäistä liikkumista. Eräs tapa vaikuttaa asiaan on ottaa maakuntia enemmän mukaan suunnitteluun.

– Alueilla on hyvä tieto siitä, miten liikennettä kannattaa kehittää. Tavoite on lisätä junalla matkustamista myös pitkällä aikavälillä.

Ruuhkaa radoilla

Lähiliikennekokeiluun tuli 11 hakemusta, joista mukaan valittiin kolme: Pirkanmaa, Etelä-Pohjanmaa ja Kymenlaakso. Ministeriö ostaa niille ensi vuonna yhteensä 34 lisävuoroa liikennettä operoivalta VR:ltä. Näistä eniten eli 25 vuoroa tulee Pirkanmaalle. Sopimus sisältää jatko-option kesään 2022.

Rannalle hakijoista jäivät muun muassa Satakunta, Varsinais-Suomi, Päijät-Häme ja Keski-Suomi.

– Monella alueella tilanne oli se, että ratainfra ei salli liikennelisäyksiä, koska samalla radalla kulkee esimerkiksi paljon tavaraliikennettä, huomauttaa VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.

VR on kiinnostunut operoimaan lähiliikennettä jatkossakin, jos se onnistuu infran ja rahoituksen puolesta. Suurin kysymysmerkki on juuri ratakapasiteetti.

– Junakalustoa pystyy hankkimaan nopeammin kuin ratoja rakennetaan. Jos tehtäisiin päätöksiä lisäraiteista ja esimerkiksi alueilla olisi mielenkiintoa ostaa liikennettä, se tuskin jää kalustosta kiinni.

Henkilöjunaliikenne on tarkoitus avata kilpailulle 2020-luvulla, mikä tarkoittaa VR:n monopolin päättymistä. Lähijunakokeilu onkin nähty eräänlaiseksi harjoitteluksi siihen, miten uudenlaista lähiliikennettä voisi järjestää ja mihin väleihin vuoroja mahtuisi raiteille.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi