Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Jo yli 200 uudelle autokuskille ajokielto ja pakollinen asennekoulu - kortti takaisin vasta kurssitodistusta näyttämällä

Tuoreet kuskit ovat kaksi ensimmäistä vuotta muita kuljettajia tarkemmassa seurannassa. Liikennerikkomuksista seuraa helposti ajokieltokoulutusta, jossa käydään läpi riskikäyttäytymistä ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Kuva: Antti Kauppinen

Jo yli 200 uutta kuljettajaa on määrätty ajokieltoon viime heinäkuussa voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen jälkeen. Uutta kuljettajaa koskee auton tai moottoripyörän ensimmäisen ajo-oikeuden saamisesta alkaen kahden vuoden ajan muita kuljettajia tiukempi seuranta. Toistuvasti liikennesääntöjä rikkovat uudet kuljettajat joutuvat pakolliseen lisäkoulutukseen saadakseen korttinsa takaisin ajokiellon päätyttyä.

Eniten ajokieltoja on määrätty Helsingin, Itä-Uudenmaan, Sisä-Suomen ja Oulun poliisilaitosten alueella. Helsingissä ajokieltoon määrätään 1–3 kuskia viikossa eli pienimmänkin arvion mukaan tapauksia olisi viime heinäkuun jälkeen 40. Itä-Uudellamaalla ajokieltoja on jo määrätty 30–40, Oulun poliisilaitoksen alueella noin 30 ja Sisä-Suomen poliisissa 27–30.

– Koska uuden kuljettajan ajokieltoon määräämiseen liittyvää ajokieltokoulutusta ei tilastoida, ovat luvut arvioita määristä. Poliisi määrää ajokieltoja vuosittain noin 26 000, joten määrää on suhteutettava tuohon lukuun, ylitarkastaja Iina Hyvärinen Poliisihallituksesta kertoo.

200 vain varovainen alakantin arvio

Uutissuomalainen sai tiedot yhdeksältä poliisilaitokselta, kun manner-Suomessa poliisilaitoksia on yhteensä yksitoista. Kaikilla muilla alueilla ajokieltoja oli jo yli kymmenen paitsi Hämeessä seitsemän ja Lapissa yksi. Länsi-Uudenmaan, Pohjanmaan ja Ahvenanmaan poliisilta tietoja ei saatu.

– Yleisimmät syyt ovat toistuvat rikkomukset tai vakava piittaamattomuus liikenneturvallisuutta kohtaan, Hyvärinen kertoo.

Suurimmat riskit liittyvät kahteen ensimmäiseen ajovuoteen. Marko Rajamäki, Traficom

Varovaisestikin arvioiden ajokieltoon ja ”asennekouluun” määrättyjen kuskien määrä nousee pitkälti yli 200:n. Useimmiten uusissa viime vuoden heinäkuun jälkeen ajokortin ajaneissa on kyse nuorista kuljettajista.

Yksikön päällikkö Marko Rajamäki Traficomista ei ylläty tiedoista.

– Yleensä he ovat 18–20-vuotiaita ja tilastoista tiedetään, että suurimmat riskit liittyvät kahteen ensimmäiseen ajovuoteen. Nyt kun kesä on tulossa ja kilometrejä kertyy, eivät nämä ajokiellot ainakaan vähene.

Neljä tuntia verkko-opintoina

Lisäkoulutuksella pyritään vaikuttamaan nuoren kuljettajan asenteisiin. Koulutus sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Se ei ole tiedossa, kuinka moni kuljettaja on suorittanut ajokieltokoulutuksen ja hakenut korttinsa takaisin.

Uudistusta suunniteltaessa liikennepsykologit kritisoivat sitä, että neljän tunnin koulutus on mahdollista suorittaa verkko-opintoina.

– Kasvokkain vuorovaikutuksessa ammattilaisen kanssa välittyy asioita, joita ei virtuaalisesti välity, liikennepsykologi Sari Kukkamaa sanoo.

Rajamäen mukaan verkko-opintoihin on päädytty siksi, ettei samalle ajanjaksolle välttämättä ole tulijoita tiettyyn paikkaan, vaan koulutuksen käyvät henkilöt ovat eri puolilta maata.

Kukkamaan mukaan voisi olla hyvä, jos aina jo ajokieltoon määräämisen yhteydessä olisi laajempi keskustelu, jossa käytäisiin läpi ajokieltoon johtanut tilanne ja se, miten aikoo jatkossa toimia toisin. Intervention toteutuksessa ja ainakin suunnittelussa voisi olla mukana psykologi.

Ajokieltokoulutuksella pyritään ensimmäistä kertaa Suomessa vaikuttamaan nuorten kuljettajien asenteisiin eräänlaisella interventiolla eli väliintulolla. Monissa Euroopan maissa järjestetään vastaavaa asennekasvatusta toistuvasti liikennerikkomuksiin syyllistyville.

Saksassa tällainen ajokykyarviointi tunnetaan kansan kielellä nimellä idioottitesti.

Liikennekasvatus

Neljä tuntia asennekoulua

Uusien kuljettajien ajokieltokoulutus liittyy 1.7.2018 voimaan tulleeseen ajokortti-uudistukseen. Toistuvasti liikennesääntöjä rikkovat uudet kuljettajat joutuvat pakolliseen neljän tunnin lisäkoulutukseen.

Ajokorttikieltoja on määrätty eri poliisilaitosten alueilla seuraavasti (arvio):

Häme: 7 tapausta

Sisä-Suomi: 27–30 tapausta

Oulu: 30 tapausta

Itä-Uusimaa: 30–40 tapausta

Kaakkois-Suomi: 14 tapausta

Lounais-Suomi: 10–15 tapausta

Itä-Suomi: 26 tapausta

Helsinki: 1–3 tapausta viikossa (uudistuksesta noin 40 viikkoa)

Lappi: 1 tapaus.

Tietoja ei saatu Länsi-Uudenmaan, Pohjanmaan ja Ahvenanmaan poliisilta.

Ajokieltokoulutus järjestetään verkkokoulutuksena.

Tarja Koljonen / Uutissuomalainen
tarja.koljonen@uutissuomalainen.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi