Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Peruskoulun oppimistulokset äidinkielessä ennakoivat vahvasti yo-kokeen tuloksia

Kahdesta yhtä hyvin oppimistulosarvioinnissa menestyneestä opiskelijasta paremman tuloksen sai todennäköisesti se, jonka äidinkielen arvosana peruskoulusta oli parempi. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulokset peruskoulun lopulla ennakoivat vahvasti menestymismahdollisuuksia äidinkielen ylioppilaskokeessa. Asia käy ilmi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tekemästä tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan lukioon hakeutuvan lähtötaso äidinkielessä ja kirjallisuudessa peittää alleen monen taustamuuttujan yhteyttä äidinkielen yo-kokeen tulokseen. Tällaisia taustamuuttujia ovat muun muassa vanhempien ylioppilastausta ja äidinkielen opiskeluun liittyvät asenteet yhdeksännellä luokalla.

Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka vuonna 2014 peruskoulun päättäneet pärjäsivät äidinkielen yo-kokeessa keväällä 2017.

Peruskoulun päättövaiheesta materiaalina oli oppimistulosarviointi ja oppilaan saama arvosana, jotka muodostivat lähtötason.

Lähtötaso selitti yli 33 prosenttia opiskelijan äidinkielen ylioppilaskokeen tuloksesta. Vaikka yhteys on vahva, se ei kuitenkaan ole lukkoon lyöty.

– Ylioppilaskokeessa merkittävä osa oppilaista joko paransi tai heikensi huomattavasti sijoitustaan oppimistulosarviointiin verrattuna, Karvin tutkijat kirjoittavat.

Suku puolten ero tasoittuu, mutta vain vähän

Pelkällä peruskoulun arvosanalla oli myös selvä yhteys menestykseen yo-kokeessa. Kahdesta yhtä hyvin oppimistulosarvioinnissa menestyneestä opiskelijasta paremman tuloksen sai todennäköisesti se, jonka äidinkielen arvosana peruskoulusta oli parempi.

Sukupuolten välinen ero tasoittuu ylioppilaskokeessa hieman verrattuna tilanteeseen peruskoulun lopussa. Tyttöjen yo-koetulokset ovat kuitenkin poikia merkitsevästi paremmat, vaikka oppilaiden lähtötaso otettaisiin huomioon.

– Tulosten välinen sukupuoliero on voimissaan vielä lukion päättövaiheessakin, tutkijat kirjoittavat.

Tyttöjen asenteet äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelua kohtaan olivat peruskoulun lopulla selvästi myönteisemmät kuin poikien. Tutkimuksessa kävi ilmi, että asenteet selittävät noin kolmasosan tyttöjen ja poikien välisistä osaamisen eroista.

Tutkijat: Koulu ei onnistu tasaamaan eroja

Tutkimuksen mukaan vanhempien ylioppilastaustalla on selvä yhteys sekä peruskoulun lopussa järjestettävän oppimistulosarvioinnin että ylioppilaskokeen tulokseen. Mitä koulutetummat vanhemmat, sitä paremmin oppilaat keskimäärin menestyivät molemmissa.

Tutkijat korostavat, että peruskoulun ja koko koulutusjärjestelmän pitäisi jo varhain pystyä paremmin vaikuttamaan siihen, että oppilaiden taidot ja asenteet eivät eriytyisi. Lisäksi pitäisi pystyä tasaamaan vanhempien koulutustaustan tuomia eroja.

– Nyt koulu ei onnistu siinä ainakaan niin keskeisissä kansalaistaidoissa kuin tekstitaidoissa: tekstien vastaanottamisen ja tuottamisen taidoissa eli luku- ja kirjoitustaidoissa.

STT
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi