Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Mopoautojen kulta-aika meni pian ohi – keinotekoiset kevytautot tulevat marraskuussa

Olli Hirvosen mopoautoikä on pian ohi. Kuva: Mirja Hussain

Rivi pikkuisia auton näköisiä ajokkeja on tyypillinen näky lukion tai ammattioppilaitoksen pihassa. Kyse on tietenkin mopoautoista, joilla nuoret ajelevat yleensä 16–17-vuotiaina.

Vajaan vuoden kuluttua näky lienee harvinainen. Syynä on uusi autotyyppi, niin sanottu kevytauto, joka todennäköisesti syrjäyttää mopoauton. Molempien rattiin pääsee jo 15-vuotiaana, kun siihen vaadittava oma ajokortti (AM/121) on suoritettu.

Eduskunta hyväksyi joulukuussa lain, joka mahdollistaa tavallisten henkilöautojen muuntamisen niin kutsutuiksi kevytautoiksi. Tämä tarkoittaa käytännössä tavallista autoa, johon asennetaan nopeusrajoitin. Se säätää maksiminopeuden 60 kilometriin tunnissa. Parkkipaikalla kevytauton erottaa muista autoista varoituskolmiosta takalasissa.

Lakimuutoksen tavoitteena on lisätä turvallisuutta, sillä mopoautojen kevyt kori ei suojaa kolaritilanteessa.

Kuva: Timo Filpus

Nopea nousu ja lasku

Uusien mopoautojen rekisteröintikäyrä muistuttaa hyökyaaltoa. Niin sanotuista kevyistä nelipyöristä tuli Suomessa sallittuja vuonna 1998, mutta korkea autovero patosi aluksi käyttöönottoa. Autovero poistettiin mopoautoilta 2003, mikä laski hintoja ja kasvatti myyntiä.

Suosio oli aallonharjalla vuosina 2011–2012, jolloin molempina vuosina rekisteröitiin yli tuhat ajokkia. Ensirekisteröintien alamäki oli yhtä raju, kun käytettyjen mopoautojen markkinat alkoivat toimia. Mopoauton käyttöaika perheessä on usein lyhyt.

Kevytautouutiset näkyivät jo viime vuonna, jolloin koko maassa myytiin enää pari sataa uutta mopoautoa. Lahdessa mopoautoja on aiemmin myynyt esimerkiksi Lahden Bike Marine.

Kevytauto on vakuutettava ja sitä verotetaan kuten henkilöautoa.

Suosiota on hillinnyt hinta. Mopoautot ovat halvimpien henkilöautojen hintaisia, sillä valmistussarjat ovat pieniä autoihin verrattuna: haarukka on ollut luokassa 10 000–18 000 euroa.

Mopoautoja Launeen koulun pihassa vuonna 2015. Kuva: Pirjo Kamppila

Paljon, mutta pieniä vahinkoja

Myös vakuutusmaksut nousivat nopeasti mopoautojen ja samalla niiden onnettomuuslukujen noustessa. Pakollinen liikennevakuutusmaksu on kaikille sama, mutta vuodesta 2013 lähtien vapaaehtoinen kasko saattoi maksaa jopa tuhansia euroja vuodessa.

Onnettomuustietoinstituutti arvioi vuonna 2017, että mopoautoille sattuu vuosittain noin tuhat liikennevahinkoa. Seuraukset olivat kuitenkin pääasiassa lieviä, kuten kolhimisia pysäköintialueella.

Vakuutuksen ja ylläpidon hintaa nostavat kalliit korjauskulut. Varaosat ovat arvokkaita, koska niitä valmistetaan vähän. Siksi kolaroitu mopoauto päätyy helposti lunastukseen eli vakuutusyhtiö ostaa sen.

Olli Hirvonen (oik) tarvitsee mopoautoja koulumatkoihin. Luukas Pekkala tyytyy olemaan kyydissä. Kuva: Mirja Hussain

Virallinen muutos

Nopeusrajoitetut henkilöautot eli kevytautot tulevat liikenteeseen marraskuun alussa. Niihin liittyvät asetukset ja määräykset ovat valmistelussa.

Kevytautoksi voi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön aikaisintaan vuoden 2015 alussa ja on vastakin korkeintaan kymmenvuotias. Kevytauton on oltava nimensä mukaan kevyt, korkeintaan 1 500 kiloa. Näillä ehdoilla halutaan varmistaa, että auto on riittävän turvallinen nuoren käsissä.

Nopeusrajoitinta ei voi asentaa itse, vaan asennuksen tekee liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtuuttama toimija, esimerkiksi korjaamo. Rajoitinta ei voi itse kytkeä pois edes kuljettajan vaihtuessa.

Kuva: Timo Filpus

Kokemattomat liukkaille teille

Kevytauto on vakuutettava ja sitä verotetaan kuten henkilöautoa. Se voidaan myöhemmin palauttaa normaaliksi henkilöautoksi, ja näin on tehtäväkin viimeistään auton täyttäessä 10 vuotta.

Kevytauto muuttuu takaisin tavalliseksi autoksi, kun siitä poistetaan poistaa nopeudenrajoitin ja lisäksi muutoskatsastetaan. Vakuutuksen säilyminen on riippuvainen vakuutusyhtiöstä.

Etukäteen muutos on aiheuttanut keskusteluissa huolta liikenneturvallisuudesta, sillä nyt liikenteeseen tulee ensiliukkauden aikaan kuljettajia, joilla ei ole varsinaista ajokorttia.

Lisää huolta aiheuttaa se, että kevytautossa saa kuljettaa neljää matkustajaa. Mopoauto rekisteröidään kahdelle henkilölle.

Juttua korjattu 10.4. kello 8.14 ja 13.09: Jutussa mainittiin aiemmin, että Lahdessa ei ole myyty mopoautoja. Lahden Bike Marine on kuitenkin myynyt mopoautoja. Lisätty maininta tästä. Jutussa luki myös aiemmin, että kevyt- ja mopoautoa voi ajaa mopokortilla. Ajamiseen tarvitaan kuitenkin oma AM-mopoautokortti. Lisätty myös tieto siitä miten kevytauto muutetaan takaisin normaaliksi autoksi ja mitä seurauksia sillä on.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi