Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Ylioppilaskirjoitukset

Kuusi vinkkiä abiturientin vanhemmille

Näin tuet nuoren onnistumista tärkeillä hetkillä.

Kevään ylioppilaskirjoitukset alkoivat tiistaina. Kuva on vuodelta 2016. Kuva: Janne Laakkonen

Abiturientit aloittivat kevään ylioppilaskirjoituksensa tiistaina. Yo-kirjoitukset ovat nuorelle kova ponnistus, ja myös vanhemman tuki voi olla tarpeen.

1 Lukiolaisten kokema stressi ja koulu-uupumus ovat lisääntyneet. Vanhempien rooli nuorten jaksamisen tukemisessa on keskeinen, painottaa Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aro.

Tärkeintä on positiivinen ja rakentava vuorovaikutus ja läsnäolo nuoren arjessa.

– Ole kiinnostunut ja kysele, miten nuorella menee. Ilmaise, että nuori on rakas huolimatta siitä, miten hän kirjoituksissa menestyy. Erityisesti takaiskujen hetkellä tuki kotoa on olennaista, sanoo Salmela-Aro.

2 Anna nuorelle omaa tilaa ja aikaa. Kirjoitukset liittyvät elämänvaiheeseen, jossa otetaan etäisyyttä vanhempiin ja itsenäistytään.

Kotoa on hyvä löytyä rauhallinen paikka, jossa nuori saa keskittyä lukemiseen.

Jos nuori lukee keskittyneesti, anna lukurauha.

Jyväskylän lyseon lukion opinto-ohjaajan Liisa Lamminsivu-­Riskun mukaan vanhemman jatkuvat utelut siitä, onko nuori lukenut, voivat tuntua nuoresta painostavilta. Nuori voi myös kokea, että häneen ei luoteta.

3 Ole valpas. Tunnista mahdolliset uupumisen merkit.

Unelle olisi hyvä varata kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja liikunnalle tunti päivässä.

– Jos nuori pelkästään pänttää ja huolehtii kirjoituksista illat ja viikonloput, on syytä keskustella asiasta. Voi sanoa, että ”olen huolestunut, miltä tämä sinusta itsestä tuntuu”. Usein pelkkä ­asian puheeksi otto voi havahduttaa nuoren, kasvatustieteen professori Salmela-Aro sanoo.

Opinto-ohjaaja Lamminsivu-Riskun mukaan hälyttävää on, jos nuori on ärtyisä, kalpea tai epätavallisen väsynyt tai jos hän vetäytyy tai syö ja nukkuu huonosti.

4 Tue nuorta tämän omien tavoitteiden asettelussa. Älä aseta liian kovia paineita tai vaatimuksia.

Katariina Salmela-Aron mukaan esimerkiksi Aasiassa on vanhempia, joiden tulosodotukset omaa lasta kohtaan ovat kovat ja jotka vahtivat lapsen menestymistä jatkuvasti.

– Kun lapsen suoriutuminen koetaan tärkeänä koko perheen menestymiselle, ei keskiössä silloin ole lapsen hyvinvointi. Pelkään, että tämä on tulossa Suomeenkin. Jos tavoitteet tulevat pelkästään vanhempien vaatimuksista, nuoren sisäinen motivaatio voi heikentyä. Tämä voi johtaa luovuttamiseen, kyynistymiseen tai uupumiseen.

5 Jos nuorella ei ole omaa motivaatiota lukemiseen, keskustele nuoren kanssa siitä, mikä on kirjoitusten hyöty nuoren tulevan elämän kannalta.

Tue ja kannusta nuorta, kun hän tekee hommia edes vähän tai oppii jotain. Iloitse pienistäkin onnistumisista tai kysy, mitä nuori on oppinut tänään.

– Säilytä oma maltti tilanteissa. Poistu tilanteesta, jos on vaarana, että ylireagoit, Salmela-Aro ohjeistaa.

6 Ulkoinen motivointi, kuten tietyn rahasumman lupaaminen nuorelle tietystä arvosanasta, voi toimia, jos nuorella ei ole opiskeluun sisäistä motivaatiota.

– Jos nuorella on oma vahva motivaatio, raha tai muu ulkoinen palkinto voi kääntyä helposti itseään vastaan. Ulkoinen palkinto on aina heikompi motivaation lähde kuin oma sisäinen tahto, Salmela-Aro huomauttaa.

Anna Kivinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi