Sairaanhoitajaliiton teettämän työbarometrin mukaan sairaanhoitajien tyytymättömyys työoloihinsa on kasvanut. Kyselyyn vastasi 1 795 sairaanhoitajaa eri puolilta Suomea. Tyytymättömyyden taustalla ovat erityisesti pula ammattitaitoisesta ja tehtäviin sopivasta työvoimasta, heikko perehdytys sekä läpinäkyvyyden puute työpaikoilla.
Tyytymättömyyttä herättää myös se, ettei palkka nouse tehtävien vaativuuden mukaan. Eniten työtyytymättömyyttä oli kotihoidossa työskentelevillä sairaanhoitajilla. Tämä selittyy pitkälti sillä, että kotihoidon tilanne alkaa eri puolilla Suomea olla todella huono. Henkilöstöä on liian vähän ja kotihoidon asiakkaina on ihmisiä – esimerkiksi muistisairaita – joiden oikea asumispaikka ei ole enää oma koti.
Nyt työnantajien on korkea aika herätä, sillä jos mitään ei nopealla aikataululla tehdä, meitä uhkaa nykyistäkin pahempi sairaanhoitajapula. Jotta alalle saadaan osaavaa henkilökuntaa, on työnantajien panostettava entistä enemmän siihen, että työn vaativuuden kasvaminen ja kouluttautuminen näkyvät työtehtävissä ja palkoissa.
Lisäksi työntekijät on otettava mukaan työnsä ja työyhteisönsä kehittämiseen. Ylhäältä päin tulevat käskyt ja määräykset vähentävät työmotivaatiota ja työhyvinvointia. Hoidon laatu ja toimivat käytännöt työpaikoilla ovat tärkeimpiä työhyvinvoinnin selittäjiä.
Kriittisimmät vastaukset kyselyssä tulivat 26 – 45-vuotiailta sairaanhoitajilta. Säästöt ja huono johtaminen yhdistettynä liian suureen työmäärään ja asiakkaiden palvelutarpeiden kasvamiseen näkyvät uupumuksena. Uupumusta aiheuttaa lisäksi se, ettei sijaisia palkata tai niitä ei enää saada.
Työuupumus on hoidon laadun kannalta huolestuttava asia. Jatkuvasti äärirajoilla työskentely näkyy ennemmin tai myöhemmin hoidon laadussa. Uupunut työntekijä on riski myös potilasturvallisuudelle.
Vaikka kysely tehtiin sairaanhoitajille, tulokset ovat sovellettavissa moniin muihinkin sosiaali- ja terveysalan ammatteihin. Monet ammattiryhmät ovat viestineet viime aikoina siitä, että heitä uuvuttaa ammatti-identiteetin ja todellisuuden välinen ristiriita. He tietävät, miten asiakkaita ja potilaita tulisi hoitaa, mutta resurssit, johtaminen tai työolosuhteet eivät mahdollista työn hyvin tekemistä.