Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Lahti, Jyväskylä ja Kuopio haluavat samanlaisen erityisaseman kuin neljällä suurimmalla kaupunkiseudulla

Vuonna 2020 valmistuvalla kehätiellä on merkittävä ja pitkäaikainen vaikutus Lahden kaupunkiseudun maankäyttöön. Kuvassa Kujalan liittymän alue lokakuussa. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahti, Jyväskylä ja Kuopio haluavat kuntapolitiikassa samanlaisen erityisaseman, jollainen on Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseuduilla. Kaupunkikolmikon johto esittää, että valtio solmisi maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevat MAL-sopimukset seuraavalla hallituskaudella myös Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa.

Lahden, Jyväskylän ja Kuopion johto lobbasi erityisaseman puolesta keskiviikkona tapaamalla eduskunnassa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.), liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) sekä oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.).

MAL-sopimukset ovat vauhdittaneet kuntien asuntotuotantoa ja kestävien liikennejärjestelmien kehittämistä. Sopimuksia on vuodesta 2010 lähtien laadittu hallituskausittain neljälle suurimmalle kaupunkiseuduille. Jos Lahden, Jyväskylän ja Kuopion seudut otettaisiin mukaan, sopimuksen piirissä olisivat kaikki yli 100 000 asukkaan kaupungit.

Lahden kaupunginjohtajan Pekka Timosen mukaan MAL-sopimus tarvitaan, jotta seutu voi kasvaa kestävällä tavalla. Lahti pyrkii hillitsemään ilmastonmuutosta muun muassa edistämällä vähäpäästöistä liikkumista.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi