Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Trafi yllättyi: yli 3 000 uutta taksilupaa - maaseudulla taksipalvelut ovat heikentyneet

Eniten uusia taksiyrittäjiä on Uudellamaalla. Taksiliiton tuoreen tutkimuksen mukaan taksialan uudistus on hämmentänyt asiakkaita. Palveluita pidetään yhä hyvin laadukkaina, mutta kokemukset uudesta tilanteesta ovat ristiriitaisia.

Uusia taksilupia on myönnetty koko maahan yli 3 000. Kuva: Elena Liseytseva
Kuva: Anssi Hietamaa

Uusi taksilaki on tuonut runsain mitoin uusia taksilupia maahan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt uusia lupia yhteensä yli 3 200. Määrä on suuri, sillä ennen heinäkuun uudistusta lupia oli voimassa noin 9 500.

– Hakemusten määrä yllätti. Varsinkin aluksi niitä tuli todella paljon, sittemmin tahti on tasoittunut, sanoo Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Kaikki tuoreen luvan haltijat eivät kuitenkaan ole ainakaan vielä liikkeellä ihmisiä kuljettamassa. Uusia, taksiliikenteeseen rekisteröityjä autoja on nyt vain noin tuhat enemmän kuin kesäkuun lopussa.

Suurin osa uusista taksiyrittäjistä on keskittynyt kasvukeskuksiin. Takseja on tullut eniten lisää Uudellemaalle, jossa syyskuun lopussa oli noin 600 taksia enemmän vuoden 2017 loppuun verrattuna. Seuraavaksi eniten kasvua oli Lapissa, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Maaseudulla on alueita, joilla taksin saaminen illalla on nyt mahdotonta. Toimitusjohtaja Timo Koskinen

Etelä-Karjalassa taksien määrä taas väheni yhdellätoista ja Keski-Pohjanmaalla kirjattiin syyskuussa yksi taksi vähemmän kuin vuoden 2017 lopussa. Eniten takseja asukasta kohden oli Lapissa ja vähiten Kanta-Hämeessä.

Jo nyt on nähtävissä, että haja-asutusalueiden asukkaiden taksipalvelut ovat heikentyneet. Osa taksiyrittäjistä on siirtynyt ajamaan vain päivä-aikaan, kun päivystysvelvoite uuden lain myötä poistui.

– Maaseudulla on alueita, joilla taksin saaminen yhtäkkiä illalla on nyt mahdotonta. Siellä pitäisi siis ennakoida taksin tarve, ja tilata auto jo edellisenä päivänä, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.

Maakuntakeskuksissa taksien tarjonta on Koskisen arvion mukaan jopa lisääntynyt. Uusia taksilupia oli marraskuun loppuun mennessä Lahteen myönnetty 31, Jyväskylään 51, Kuopioon 34 ja Joensuuhun 27.

Taksipalvelujen muutos on hämmentänyt monia asiakkaita. Hintojen vertailu ei ole vielä arkipäivää. Kuva: Elena Liseytseva

Asiaakkat eivät vertaile hintoja

Taksiliiton tuoreen tutkimuksen mukaan taksialan uudistus on hämmentänyt asiakkaita. Taksipalveluita pidetään yhä hyvin laadukkaina, mutta kokemukset taksimarkkinan muutoksista kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta ovat ristiriitaisia. Kyselyyn vastanneista vain 18 prosenttia piti uudistusta onnistuneena ja 44 prosenttia epäonnistuneena. Kolme neljästä taksinkäyttäjistä ei vertaillut hintoja ennen tilaamista.

– Hämmennyksen ymmärtää, kun muistaa, että täällä on totuttu tasalaatuisiin taksipalveluihin tasalaatuisella hinnalla. Kun sääntelystä on luovuttu, palvelu, laatu ja hinnat voivat olla melkein mitä tahansa, Koskinen sanoo.

Koskisen mielestä liikennelain uudistuksessa on vielä korjattavaa, mutta hänestä nyt ei kannata ryhtyä mihinkään hätiköiden.

– Kokemuksia on hyvä kerätä vielä jonkin aikaa. Uusi hallitus voi aikanaan tehdä ratkaisuja.

Liikenne- ja viestintäministeriön viime viikolla julkaistun seurantaraportin mukaan tässä vaiheessa ei ole tunnistettu muutostarpeita liikennepalvelulakiin.

Kela: Uudellamaalla uusi kilpailutus, muualla ongelmat vähäisiä

Uudistuksen takia myös Kelan korvaamien taksimatkojen tilaaminen muuttui. Nyt asiakkaan on tilattava Kelan korvaama taksimatka alueellisesta tilausvälityskeskuksesta, jotta hän voisi saada korvauksen matkasta.

Julkisuudessa on ollut monia tapauksia, joissa asiakas on turhaan odottanut luvattua Kela-kyytiä tai auto on tullut myöhässä. Kelan mukaan tilanne on nyt saatu hallintaan Uuttamaata lukuun ottamatta.

– Olemme kilpailuttamassa Uudenmaan aluetta uudelleen. Muualla ongelmat ovat enää hyvin vähäisiä, pääsuunnittelija Anne Giss sanoo.

Kelan korvaamia taksimatkoja ajetaan yli kolme miljoonaa vuodessa.

Lue myös: Lapsiasiavaltuutettu hurautteli taksilla – kolmessa kuukaudessa lasku yli 5 000 euroa
 
Uudistus

Liikennepalvelulaki

Taksiliikennettä säätelevä liikennepalvelulaki uudistui Suomessa 1.7.2018 ja sen seurauksena ala vapautui suuresta osasta säännöstelyä.

Aikaisemmin luvat taksi­liikenteeseen myönsi elinkeino-, liikenne- ja ympäristö­keskus ja yksi lupa oikeutti harjoittamaan tilaus­liikennettä yhdellä henkilöautolla.

Hinnoittelu oli säädeltyä ja takseilta edellytettiin ajovuoro­järjestyksen noudattamista ja pysyvän asema­paikan määrittelyä. Näillä pyrittiin takaamaan taksien saatavuus kaikkina vuorokauden aikoina. Laissa määrättiin myös kunta­kohtainen taksilupien enimmäis­määrä.

Uudessa liikennepalvelulaissa ei ole päivystys­velvoitetta, hinnoittelu on vapaata ja asemapaikka­velvoitteesta on luovuttu. Lisäksi taksiliikenne­lupa on yrityskohtainen, eikä autojen määrää ole rajoitettu.

Lakimuutos antaa mahdollisuuden valita palveluajat vapaasti, ja yhdeksän prosenttia taksiyrittäjistä ajaakin ilmoituksensa mukaan vain arkisin.

Terhi Säynäjärvi
terhi.saynajarvi@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi