Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Yllättävä tutkimustulos: mikään ei näytä purevan kiusaamiseen

Tapaukset, joissa kiusaaja on toinen opettaja, ovat hankalammin selvitettävissä. Kuva: Colourbox

Opettajilla on Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan useita erilaisia reagointitapoja kiusaamiseen. Yllättävä tutkimustulos on, että kaikkein rakentavimmatkaan toimintatavat eivät näyttäneet vaikuttavan tilanteeseen.

– Monet opettajat pyrkivät toimimaan ihan oikein tilanteen ratkaisemiseksi, mutta kiusaaminen ei silti lopu. Miksi näin on, se on mysteeri, Itä-Suomen yliopiston tutkija Matti Meriläinen sanoo.

Ammatillisesti pätevälle opettajalle ovat Meriläisen arvion mukaan usein helpoimmin hallittavissa tapaukset, joissa kiusaaja on oppilas.

– Tällöin on mahdollista tukeutua myös muihin opettajiin ja rehtoriin. Tapaukset, joissa kiusaaja on toinen opettaja, ovat hankalammin selvitettävissä.

Tutkimuksen mukaan noin neljässä prosentissa kiusaamistapauksista tekijänä on oppilaan huoltaja. Nämä tapaukset voivat Meriläisen mukaan olla erityisen hankalasti selvitettäviä.

Hän muistuttaa, että yksi kiusaamisen seurauksista on työmäärän ja kiireen kasvu.

– Yksi kiusaamistapaus saattaa aiheuttaa monta palaveria, soittoa ja yhteydenottoa. Kiusaaminen on täten myös työmääräkysymys, Meriläinen toteaa.

Terhi Nevalainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi