Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Yli kolmannesta opettajista kiusattu - Tutkija: ongelmallisinta kun kiusaaja on oppilas

Epäasiallinen kohtelu on opetusalalla yleistä, kertoo uusi tutkimus.

Kiusaamisen ja epäasiallisen kohtelun seuraukset voivat olla vakavat. Uniongelmat, stressi ja uupumisen riski kasvavat. Kuva: Katja Luoma

Miltei puolet peruskoulunopettajista on joutunut kiusaamisen tai epäasiallisen kohtelun kohteeksi, kertoo uusi Itä-Suomen yliopiston tutkimus.

Tutkimukseen vastanneista opettajista 37 prosenttia ilmoittaa joutuneensa kiusaamisen kohteeksi työssään. Lisäksi yhdeksän prosenttia kertoo kokeneensa epäasiallista kohtelua. Kiusaamista tai epäasiallista kohtelua kokeneita opettajia on yhteensä 46 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista.

Vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan opettajan kiusaaja on yleisimmin oppilas. Seuraavaksi yleisintä on toisen opettajan, esimiehen tai oppilaan huoltajan tekemä kiusaaminen.

Lisääntynyt jatkuvasti

Uusi tutkimus selvittää opettajien kokemaa kiusaamista ja epäasiallista kohtelua aiempaa laajemmin. Itä-Suomen yliopistossa tehtyyn valtakunnalliseen kyselyyn vastasi 1 265 peruskoulunopettajaa.

Aiemmin opettajien kokemaa kiusaamista on selvitetty suppeammissa opettajien ammattijärjestön OAJ:n barometreissa.

– Opettajien kokema kiusaaminen vaikuttaa jatkuvasti lisääntyneen, tulkitsee kiusaamistutkimuksen tehnyt kasvatustieteen yliopistonlehtori, dosentti Matti Meriläinen.

Meriläisen tutkimuksen mukaan kiusattujen ja epäasiallista käytöstä kokeneiden lisäksi 23 prosenttia oli nähnyt toista opettajaa kiusattavan. Kaikista vastanneista vain 27 prosenttia ilmoittaa, että eivät ole kokeneet tai todistaneet kiusaamista eivätkä pelkää sitä.

Virtuaalista kiusaamista eli esimerkiksi sosiaalisen median kautta tapahtuvaa kiusaamista on kokenut tutkimuksen mukaan noin kymmenen prosenttia opettajista. Kahdeksan prosenttia on kokenut seksuaalista häirintää.

Vakavat seuraukset

Kiusaamisen ja epäasiallisen kohtelun seuraukset voivat olla vakavat. Työmotivaatio laskee ja sitoutuminen työhön vähenee. Uniongelmat, stressi ja uupumisen riski kasvavat. Yhteiskunnalle tilanne käy kalliiksi, sillä sairauspoissaolot lisääntyvät.

Kiusaamisen seurauksia ei kuitenkaan Meriläisen mielestä edelleenkään tunneta riittävästi. Oppilaiden näkökulmasta tilanne voi tarkoittaa sitä, että opettajakunta vaihtuu jatkuvasti.

– Tilanteen vaikutusta oppilaiden oppimistuloksiin ja -motivaatioon tai opettajien pedagogiseen ajatteluun ei ole selvitetty. Olemme juuri aloittaneet tutkimuksen aiheesta, Meriläinen sanoo.

Kiusaaminen vaikuttaa lisääntyneen.

Erityisen ongelmallisena Meriläinen pitää tilannetta, jossa kiusaaja on oppilas, ja kiusaaminen tapahtuu luokassa opetustilanteessa.

– Etenkin nuoren, kokemattoman opettajan tämä johtaa helposti ahdinkoon. Tilanteen seurauksia ei ole selvitetty.

Meriläinen muistuttaa, että kiusaamistapauksen vaikutukset tyypillisesti laajenevat ympäristöön. Myös kiusaamisen sivustaseuraajaksi joutuminen lisää stressiä ja kiusatuksi tulemisen pelkoa.

Tutkimus julkaistaan alkuvuodesta Työelämän tutkimus -lehdessä.

Terhi Nevalainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi