Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

KRP tutkii: Matkustaja yritti suistaa linja-auton Nelostieltä?

Rikokset: Kuljettajan kimppuun hyökättiin myös Loimaalla.

Sami Tähtiniitty oli keskiviikkona illansuussa Jyväskylässä lähdössä jatkamaan Onnibusin Tampere–Kuopio-linjaa. "12 vuotta oon ajanu linja-autoa, ikinä mulle ei ole tapahtunut mitään vakavaa, vaan yritän aina pärjätä omalla huumorilla." Kuva: Jaana Kautto

Linja-auton kuljettajan kimppuun hyökättiin kesken ajon Uuraisilla Nelostiellä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Tilanne tapahtui yhden aikaan yöllä Helsingistä Ouluun matkalla olleen reittilinjalla ajossa olleessa linja-autossa. Keskusrikospoliisin (KRP) mukaan matkustajana ollut kolmekymppinen mies oli yllättäen noussut paikaltaan seisomaan, huutanut jotakin ja puuttunut kuljettajan ajoon.

Etummaisen penkkirivin matkustajat olivat huomanneet tilanteen ja onnistuneet taltuttamaan miehen lattiaan. Kuljettaja sai linja-auton takaisin hallintaansa, pitämään auton tiellä ja pysäyttämään sen hallitusti siten, ettei kukaan loukkaantunut tilanteessa.

Kyydissä oli KRP:n mukaan noin 15 matkustajaa. Matkustajat pitivät miestä aloillaan poliisin paikalle tuloon saakka.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Sanna Springare KRP:stä kertoi keskiviikkona kuulustelujen olevan käynnissä, eikä miehen motiivista olevan toistaiseksi tietoja. Esimerkiksi mitään ryöstön yritykseen viittaavaa ei ole ilmennyt.

Springaren mukaan hyökkääjä kävi kuskin kimppuun käsin ilman tekovälineitä.

– Tarkoituksena näyttää olleen aiheuttaa auton meneminen jonnekin. Enemmän näyttää siltä, että tarkoitus on ollut ohjata auto pois tieltä kuin kaapata auto, Springare arvioi.

Turvapaikanhakijat tekijöinä

KRP selvittää myös, onko tapauk­sella yhteyttä Loimaalla tiistaina iltapäivällä tapahtuneeseen vastaavaan hyökkäykseen. Tuollakin matkustajan epäillään puuttuneen linja-auton kuljettajan ajoon. Hyökkääjä onnistui kuitenkin kääntämään linja-auton rattia siten, että auto törmäsi toiseen autoon. Ajonopeus oli kuitenkin alhainen, eikä suurempia henkilö- tai omaisuusvahinkoja tapahtunut.

MTV:n tietojen mukaan molemmissa bussihyökkäyksissä tekijänä on turvapaikanhakija, joka on saanut kielteisen päätöksen.

Springaren mukaan molemmissa tapauksissa epäillyt ovat ulkomaan kansalaisia. Koska tietoa tapausten mahdollisesta yhteydestä toisiinsa ei ole, ja myös tekijöiden motiivit ovat epäselvät, ei myöskään epäilyä tekojen terroristisesta tarkoituksesta ole pystytty sulkemaan pois. Springaren tiedossa ei ole muita vastaavanlaisia tapauksia Suomesta tai ulkomailta.

Tapausta tutkitaan epäiltynä liikennetuhotyön yrityksenä ja lievänä pahoinpitelynä.

Rikoslain mukaan liikennetuhotyöhön syyllistyy esimerkiksi tekemällä kulkuneuvossa tai liikenteen ohjailutehtävissä olevaa henkilöä kohtaan väkivaltaa tai uhkaa häntä väkivallalla sillä tavalla, että teko on omiaan aiheut­tamaan yleistä hengen tai terveyden vaaraa.

Poikkeuksellinen tapaus

Uuraisilla kuljettajan kimppuun käytiin Koiviston Auton Helsingistä Ouluun matkalla olleessa yöpikavuorossa, vahvisti toimitusjohtaja Mikko Markkula.

Markkulan mukaan maantieajossa autolla oli vauhtia noin 80 km/h:ssa, kun kuljettaja oli kuullut yhden matkustajan ryhtyvän yllättäen ”pitämään ääntä”.

– Kuljettaja rupesi jarruttamaan ja vauhti oli onneksi jo ehtinyt pudota, kun mies tarttui kuljettajan ranteeseen, mutta vaara­tilanne oli vakava, Markkula sanoi.

Muut matkustajat taltuttivat miehen ja kuljettaja sai turvallisesti pysäytettyä auton. Markkulan tiedossa ei ole, mihin mies pyrki teollaan tai oliko tämä esimerkiksi päihtynyt.

Markkulan tiedossa ei ole, että Loimaalla tiistaina tapahtunut vastaava linja-auton kuljettajan kimppuun hyökkääminen olisi tapahtunut heidän autossaan. Toimitusjohtajan mukaan pitkän matkan maantieliikenteessä ta­paus on todella poikkeuksellinen.

– Isojen kaupunkien sopimusliikenteessä häiriöt ovat yleisempiä ja joskus kuljettajat joutuvat uhatuiksi, Markkula totesi.

Hyökkäyksien tai muun häiriökäyttäytymisen ennalta estäminen on päivittäistä työtä.

– Kuljettajat tekevät havaintoja kyytiin nousevista matkustajista ja heidän matkatavaroistaan, ja voivat tarvittaessa evätä linja-autoon pääsyn.

Heli Paananen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi