Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Moni suomalainen valmis harkitsemaan sähköauton ostoa – hinta ratkaisee silti päätöksen

Liikenteen sähköistymisen tiellä on yhä paljon hidasteita.

Kiinteistöliiton mukaan joka viides taloyhtiö suunnittelee sähköautojen latauspisteen rakentamista. Kuva: Marko Kauko

Lähes kaksi viidestä suomalaisesta pitää vähintään mahdollisena, että voisi harkita seuraavaksi autokseen sähköautoa.

Tieto käy ilmi IROResearchin marraskuun alussa toteuttamasta Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Tutkimuksen vastaajat edustavat valtakunnallisesti yli 18-vuotiaita suomalaisia.

IROResearch toteutti vastaavan kyselyn myös vuonna 2017. Tuolloin 28 prosenttia vastaajista kertoi, että piti vähintään mahdollisena sähköauton harkitsemista seuraavaksi autokseen.

Nuoret suhtautuvat varmimmin

Varmana sähköauton harkitsemista piti tämän vuoden kyselyssä viisi prosenttia vastaajista ja melko varmana kahdeksan prosenttia.

Varmimpia asiasta olivat 25–34-vuotiaat, joista yhdeksän prosenttia kertoivat varmasti harkitsevansa sähköautoa seuraavaksi autokseen. Melko varmana asiaa pitäviä oli eniten 45–54-vuotiaiden ryhmässä, josta 15 prosenttia kertoi melko varmasti harkitsevansa sähköauton hankkimista.

Bensiinikäyttöisten autojen asema on silti kyselyn mukaan ylivoimainen: vain 10 prosenttia vastaajista kertoi, ettei varmasti harkitsisi bensa-auton hankkimista tai harkitsisi sitä vaihtoehtona melko epätodennäköisesti.

Viime vuoden rekisteröintimäärä ylittyi jo

Sähköautojen ensirekisteröintejä oli tehty tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä jo enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä.

Lokakuun loppuun mennessä ensirekisteröityjä sähköautoja oli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan 599, kun viime vuoden kokonaismäärä oli 502. Vuonna 2016 sähköautoja ensirekisteröitiin vielä vain 223 kappaletta.

Vaikka kasvu on prosenteissa kovaa, ensirekisteröintien kokonaismäärästä sähköautojen osuus on yhä häviävän pieni, vain reilut puoli prosenttia.

Sähköautosta ei haluta maksaa enempää kuin muista

Hinta on tällä hetkellä yksi suurimmista esteistä sähköautojen yleistymisen tiellä, arvioi tutkija Riku Viri Tampereen teknilliseen yliopistoon kuuluvasta Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

– Vaikka sähköauton käyttökustannukset ovat pienemmät kuin bensiini- tai dieselauton, moni vertailee nimenomaan hankintahintaa, joka sähköautossa on yhä selkeästi korkeampi, Viri toteaa.

Myös Trafin tänä vuonna julkaisema kysely osoittaa, että myönteinen suhtautuminen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ei riitä, vaan hinta ratkaisee ostopäätöksen.

Trafin noin tuhannelle suomalaiselle tekemässä kyselyssä 74 prosenttia vastaajista piti jokseenkin tai erittäin tärkeänä, että liikenteessä siirrytään vähäpäästöisiin, vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimiviin autoihin. Vastaajista 63 prosenttia kuitenkin sanoi, ettei ole valmis maksamaan vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivasta autosta enempää kuin nyt.

Latauspisteitä tarvitaan parkkipaikoille

Myös latausmahdollisuuksien pitää parantua, jotta sähköauton hankinta alkaisi houkutella nykyistä useampaa.

Virin mukaan olennaista on, että latauspaikkoja pitää olla siellä, mihin auto yleensä pysäköidään: taloyhtiöiden pihoilla, kadunvarsipaikoilla ja kauppojen parkkipaikoilla.

– Ihmiset eivät ole valmiita käyttämään huoltoasemalla sähköauton lataamiseen enempää aikaa kuin auton tankkaamiseen, Viri perustelee.

Julkisella latausverkolla on Riku Virin mukaan vaikutusta ennen kaikkea mielikuviin.

– Vaikka sadan kilometrin työmatkan pystyy tekemään edestakaisin lataamatta autoa välissä, ihminen haluaa tietää, että lataamiseen on tarvittaessa mahdollisuus, Viri toteaa.

Tärkeintä Virin mukaan kuitenkin on se, että autoa pystyy lataamaan kotona. Omakotitaloissa tämä ei ole ongelma, mutta monen taloyhtiön pihalta latauspaikka vielä puuttuu.

Tähän tosin on tiedossa ainakin jonkin verran parannusta. Kiinteistöliitto kertoi tällä viikolla, että sen tekemän Korjausrakentamisbarometrin mukaan joka viides taloyhtiö suunnittelee latauspisteiden rakentamista vuosina 2018–2022.

Paljon ajavalle sähköauto on edullinen

Liikenteen tutkimuskeskus Verne ja Teknologian tutkimuskeskus VTT laskivat tänä vuonna Trafin tilauksesta, paljonko eri käyttövoimien autot maksavat, kun huomioidaan muun muassa auton hankintahinta, huoltokulut, jälleenmyyntiarvo ja käyttökustannukset.

Molemmissa laskelmissa kävi ilmi, että sähköauto on viiden vuoden ajanjaksolla edullisin vaihtoehto, jos kilometrejä kertyy vuodessa 30 000. Laskelmissa on huomioitu valtion 2 000 euron täyssähköauton hankintatuki.

Vernen mukaan täyssähköauton korkea hankintahinta tasoittuu noin viidessä vuodessa, jos autoilee vuosittain 15 000 kilometriä.

Vernen laskelmissa 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle edullisimmat käyttövoimat ovat bensiini, diesel ja hankintatuella hankittu täyssähköauto. VTT:n laskelmissa täyssähköauto oli vastaavalla ajolla ja ajanjaksolla vielä selkeästi kalliimpi kuin edullisimmat bensiiniauto ja biokaasuauto.

Verne teki laskelmat eri käyttövoimien kuluista myös kymmenen vuoden ajanjaksolle. Tässä vertailussa tuettu sähköauto oli edullisin sekä 15 000:n että 30 000 kilometrin vuosiajolla.

Anna Sievälä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi