Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Sähköauton akku voi palaa pitkään – sammutuskokeessa toisen palomiehen hengitysilma loppui kesken

Pelastuslaitoksia koulutetaan uudenlaisten autopalojen sammuttamiseen.

Tavallisen kannettavan tietokoneen akuissa on 6-12 kennoa, sähköauton akuissa kennoja on jopa tuhansia. Jos kennon ympäristön lämpötila nousee yli 150 asteen Celsiusta, alkaa kenno kuumentua itsekseen. Kenno kuumenee noin 650 asteeseen. Kuva: Pirjo Kamppila

Hiljalleen yleistyvät sähköautot vaativat pelastuslaitoksilta uudenlaista osaamista. Sähköautot voivat syttyä palamaan siinä kuin polttomoottoriautot. Miten niissä tilanteissa toimitaan?

– Henkilöstön koulutuksen osalta sähköauto- ja sähköakkuasioita on käsitelty enimmäkseen valtakunnallisilla koulutuskiertueilla. Sitä tietoa on jalkautettu henkilöstölle sisäisissä koulutuspäivissä sekä viikkokoulutuksissa. Ala kuitenkin etenee nopeasti ja uutta tulee jatkuvasti, mikä asettaa haasteen pelastushenkilöstölle, palopäällikkö Mika Viertola Lieksan paloasemalta toteaa.

Pelastuslaitosten koulutusmateriaaleista näkyy, miten uusi asia sähköauto on. Yhdysvaltain palontorjuntaliitto (NFPA) teki vuonna 2013 käytännön kokeen. Kokeessa tehtiin polttokoe niin yhdelle hybridiauton akulle kuin yhdelle täyssähköauton akulle. Varauskyvyltään toinen oli 4,4 kilowattituntia, toinen 16 kWh.

Akkua kuumennettiin alapuolelta neljällä nestekaasupolttimella. Järjestelyllä matkittiin sähköauton akun joutumista palavan bensiinilammikon päälle.

Sammutuskokeessa harjoiteltiin palon sammuttamista. Kun akut syttyivät, ne saivat palaa itsekseen minuutin ajan, minkä jälkeen palomiehet tekivät perinteisen vesisammutuksen.

Hybridiakun palo sammui 23 sekunnissa, mutta syttyi sitkeästi yhä uudelleen. Vettä meni palon hallintaan yhteensä kuution verran.

Suurempi akku vaati 6 640 litran vesimäärän.

– Kaksi suuremman akun sammutuskoetta kesti niin kauan, että toisen sammuttajan hengitysilma loppui kesken. Pitkään sammutusaikaan on varauduttava vaihtamalla sammuttajia tai ilmapulloja, akkupaloihin perehtynyt filosofian lisensiaatti Risto Lautkaski kuvailee.

Kokeissa akut olivat irrallaan, palokehikossa. Kun akku palaa oikean sähköauton sisällä, palavien materiaalien keskellä, on palon sammutuksessa huomattavan paljon uutta vaikeuskerrointa.

Timo Riistaniemi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi