Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuiva kesä auttoi kehätien tekijöitä Lahdessa ja Hollolassa - aikataulusta ollaan nyt jopa edellä

Lahden eteläistä kehätietä tehdään noin 500 työntekijän voimin. Varsinainen huippu saavutetaan kuitenkin vasta ensi vuonna.

Maisemat ovat Hollolan Soramäessä lähellä 54-tietä muuttuneet perusteellisesti. Järeät työkoneet kaivavat ja vievät louhetta pois kellon ympäri.

Lahden eteläisen kehätien urakka etenee Hollolan ja eteläisen Lahden maisemissa ilman suuria vastoinkäymisiä. Kallioleikkauksia, pengertä, louhetta, sorakasoja, tilapäisteitä ja raskaita maansiirtokoneita löytyy nyt koko tulevalta tieosuudelta Hollolan Soramäestä Lahden Kujalaan.

Töissä on keskimäärin 500 henkeä, ja määrä nousee vielä ensi vuoden aikana tuntuvasti.

Destian urakoima tien länsipää Hollolassa Soramäestä Okeroisiin on edellä aikataulustaan. Kuiva ja kuuma kesä takasi sen, ettei liial­lisen kosteuden kanssa tarvitse taistella.

– Noin kolmannes kaikista Destian töistä on tehty, kun ensimmäinen rakennuskausi on ehtoopuolella, sanoo projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen.

Murskaustyöt Soramäessä ovat ohi, mutta Patiokalliolla kiveä louhitaan vielä pitkään. Maa- ja kallioleikkausten teko, louhepenkereiden rakentaminen ja siltatyöt jatkuvat pitkin tielinjaa.

– Soramäestä mennään Perhoslehdon ohi koko ajan pikku hiljaa Lahteen päin, kertoo Hämäläinen.

Maasto on haastavaa, kun tietä viedään vuoroin läpi kallion ja vuoroin yli syvien pehmeikköjen.

– Se on tälle seudulle ominaista, sanoo Destian työpäällikkö Pekka Nissinen.

Kuva: Anssi Hietamaa

Välillä jäljessä, välillä edellä

Kehätien itäpään rakentaminen Okeroisista Lahden Kujalaan etenee sekin ajallaan. Työstä vastaa Valtari-allianssi, jossa työparina ovat Skanska Infra ja Pöyry Finland.

– Hanke on niin iso, että välillä mennään viikko edellä ja välillä on muutama päivä kirittävänä, arvioi projektijohtaja Janne Wikström Liikennevirastosta.

Patomäessä paalutetaan tulevaa tunnelia ja tehdään maankaivuutöitä. Launeelle nousee eritasoliittymä, ja louhinnat jatkuvat Nelostien varrella Kujalassa. Ajokadun sillan kansi Renkomäessä on raudoitusvaiheessa. Kiviaineksen murskaustyöt on sen sijaan tältä vuodelta lopetettu.

Liipolan tulevan tunnelin itäpäässä rakentajat tekevät kallioon lujituspulttauksia, jotta rikkonainen ja halkeileva kivimassa saadaan kestävämmäksi.

– Näin varmistetaan, että tuleva kallioleikkaus pysyy ehjänä, sanoo Wikström.

Sitä mukaa kun työ edistyy, vähenee meluhaitta lähistön asukkaille.

– Tunnelilouhinnan vaikutukset vaimenevat, kun päästään talon alle. Talon lähestyminen aiheuttaa enemmän häiriötä kuin talosta pois päin meneminen, arvioi Janne Wikström.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi