Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Puhelinmarkkinointikielto hyödyttää muistisairasta

Turvallisuus: Myös tietojen kalastelu ja sähköposti-huijaukset vanhusten ja muistisairaiden riesana.

Helsingin Sanomat kertoi keskiviikkona kuinka Kouluturvaa-lehden taustalla on miljoonahuijaus. Lehti ei ole maksanut palkkoja, vuokria ja sosiaaliturvamaksuja. Useat ihmiset ovat myös kertoneet joutuneensa lehden tilaajiksi tietämättään. Lehteä on myyty puhelimitse Espanjasta käsin. Kuva: Jussi Nukari

Muistisairaalle vanhukselle tulee lehtiä, joita hän ei muista tilanneensa. Pahimmassa tapauksessa samaa lehteä voi tulla useita. Myös muita tavaroita tai palveluita voi putkahtaa: sukkia, kirjoja, vitamiineja, teollisuusimureita mummon kaksioon, ylikalliita remonttipalveluita...

Mitä tahansa puhelimessa voi vain myydä. Lista on loputon.

Suurempi ongelma on, kun huijarit kalastelevat pankkitunnuksia. Siinä voi tyhjentyä pahimmassa tapauksessa koko pankkitili.

Mitä lähimmäiset voivat tehdä, jos vanhus on kykenemätön perumaan tilauksia tai puhelinmyyntiyritys myy uudelleen samoja tavaroita?

– Muistiliiton jäsenlehdissä on neuvottu ihmisiä ottamaan käyttöön puhelinmarkkinoinnin markkinointikielto, Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen kertoo.

– Kielto toimii hyvin, ja se on meidän ensisijainen neuvomme. Muistiliitolla on neuvontapuhelin, eikä siihen ole tullut soittoja pankkitunnusten kalastelusta, hän sanoo.

Jos muistisairaalle on tilautettu esimerkiksi kolme samaa lehteä, tilaukset voi aina perua, Tamminen muistuttaa.

Puhelinmyyntiä voi jokainen vähentää esimerkiksi Puhelin Robinson -palvelussa soittamalla palvelunumeroon. Rajoitus on voimassa kolme vuotta. Yli 600 puhelinmyyntiyritystä käyttää palvelua. Palvelun tuottaa Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry.

Kiellon voi tehdä myös Suomen Telemarkkinointiliiton sivuilla.

Ongelmaan halutaan puuttua

Vanhustyön keskusliitto on paneutunut kasvavaan ongelmaan ja tehnyt yhdessä poliisin ja Finanssialan keskusliiton kanssa oppaan kotona asuville vanhuksille ja heidän omaisilleen. Neuvoja on arjen ongelmista, kodin lukituksista, rahan säilyttämisestä kotona ja huijausten tunnistamisesta.

Kehittämisjohtaja Teija Mankkinen neuvoo aina varmistamaan, kenen kanssa on tekemisissä.

– Jos joku soittaa ja kyselee pankkiyhteystietoja, niitä ei pidä koskaan antaa puhelimitse. Jos joku tulee kotiin ja esiintyy poliisina, pitää varmistaa, että on oikea poliisi. Voi pyytää vaikka odottamaan ulkona ja soittaa sinä aikana poliisilaitokselle.

Mankkinen muistuttaa, että asioiden selvittäminen voi olla hankalaa ja rikolliset keksivät koko ajan uusia keinoja.

– Sähköpostihuijauksissa ei pidä suostua minkäänlaisiin rahapyyntöihin, hän toteaa.

Vanhuksen kannattaa varoa myös seuraan liittäytyviä tuntemattomia, jotka pyrkivät luomaan luottamuksellista suhdetta ja onkimaan erilaisia tietoja.

Martti Ratia
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X