Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Kuopion turmakuskin kyyti pelotti jo aiemmin, silloin kyseessä oli teatterimatka

Bussionnettomuus: Heinäkuisella teatterimatkalla oli vaarallisia tilanteita. Keväällä kuski kävi käsiksi oppilaaseen.

Bussi suistui junaradalle Kuopion Kolmisopessa 24.8. perjantaina iltapäivällä. Onnettomuudessa kuoli neljä bussin matkustajaa. Osa loukkaantuneista saa edelleen hoitoa. Kuva: Juha Poutanen

Kuopion bussiturmassa Kemin Liikenteen auton kuljettajana toimineen kuskin kyyti on pelottanut matkustajia jo ennen kohtalokasta neljän ihmisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta Kuopion moottoritien sillalla elokuun lopussa.

Lehden saamien tietojen mukaan kyseinen kuski oli ajamassa reilua kuukautta aiemmin kaksipäiväistä teatterimatkaa Kemistä Ouluun. Ammattiyhdistys Meri–Lapin JHL oli varannut Kemin Liikenteeltä kaksi autoa reissua varten. Toista näistä ajoi Kuopion turmakuski.

Muutama matkalla mukana ollut kertoo kyydin olleen monella tapaa niin epävarmaa, että osa matkustajista pelkäsi.

– Matkan aluksi kuljettaja ei saanut bussin ovea kiinni, vaan hän läksi ajamaan ovi auki. Vauhti oli myös niin kova, ettei hän saanut autoa pysähtymään ajoissa, vaan yhdessä risteyksessä meni pitkäksi ja hän joutui peruuttamaan, kertoo matkalla mukana ollut yhdistysaktiivi, joka ei halua nimeään julki.

Matkustajat säikähtivät myös kovasti, kun kuljettaja oli ajaa seurueen toisen bussin perään.

Yhdistysaktiivin mukaan teatteriporukassa keskusteltiin siitä, onko vika kuskissa vai autossa.

– Kun hän ajoi, kyyti oli kuin olisi ollut hyppybensaa. Auto sammuikin erääseen risteykseen. Kun lähdimme majoituspaikasta illalla teatteriin, sanoin kahdelle kaverilleni, että mennään toiseen autoon, kun siinä on varmempi kuski.

Kunta vahvistaa

Ylitornion kunnasta puolestaan vahvistetaan, että Kuopion bussiturman kuljettaja oli viime maaliskuussa osapuolena selkkauksessa, jonka seurauksena kunta päätti, ettei häntä käytetä enää koululaiskuljetuksissa.

– Ainiovaaran koulun pihassa oli tilanne, jossa kuljettaja hermostui mopoautokuskiin ja kävi sitten käsiksi. Siitä aiheutui oppilaalle pikkuruhjeita, Ylitornion koulukuljetusvastaava Marja-Leena Laitinen kertoo.

Oppilas oli mopoautoikäinen, noin 16-vuotias. Koulu oli tapauksesta yhteydessä pojan vanhempiin.

Tapauksen johdosta kunnan sivistystoimenjohtaja Petri Pasanen teki 9. maaliskuuta asiassa päätöksen ja reklamoi asiasta liikennöitsijälle.

Päätöksestä selviää tapauksen kulku:

Välikohtaus sattui koulun pihalla oppilaskuljetuksen palattua takaisin retkeltä. Oppilaat olivat jo poistuneet kouluauton kyydistä. Koulubussin ja mopoauton välillä oli ollut läheltä piti -tilanne, jossa mopoauto oli kurvannut edestä ja linja-auto oli joutunut siksi voimakkaasti jarruttamaan. Kuljettaja oli tuohtunut tästä siinä määrin, että hän oli noussut ulos linja-autosta ja mennyt mopoautoilijan luokse. Sananvaihto oli edennyt siihen pisteeseen, että lopulta kuljettaja oli huutanut ja käynyt käsiksi nuorukaiseen ja repinyt tämän ulos mopoautosta.

– Tämä sama kuljettaja on ollut meillä aikaisemminkin kuljetuksissa, sillä hän on tehnyt keikkaa useammalle liikennöitsijälle. Aiemmin ei ole sattunut uhkaavia tilanteita, kertoo Laitinen.

Sivistystoimenjohtajan mukaan liikennöitsijän asiana on ollut selvittää tapaus kuljettajansa kanssa.

"Hän on freelancer"

Aavasaksan taksiaseman toimitusjohtaja Arto Luiro myöntää lehdelle, että Kuopion bussiturman kuski kävi kiinni mopoautoilleeseen poikaan ajaessaan Aavasaksan linja-autoa.

– Pitää paikkansa. Hän ei ole kuitenkaan meidän palkkalistoilla, eikä ole koskaan ollut. Hän on freelancer, joka toimii oman yrityksensä kautta. Hän myy itseään kuljetusfirmoille, joita sitten laskuttaa.

Luiron yritys ei ole käyttänyt Ylitornion selkkauksen jälkeen kyseisen kuljettajan palveluksia.

– Muutoin ajamme kunnan kyytejä kuten ennenkin.

Kuopion turmakuski on Luiron mukaan ollut rautainen ammattilainen, joka hallitsee monia kieli ja pärjää monien asiakasryhmien kanssa. Etenkin eläkeläisryhmät ovat pitäneet hänestä.

– Ylitornion tapauksessa hän menetti malttinsa, mitä ei saisi tapahtua. Kuski oli säikähtänyt ja selittänyt pojalle, kuinka huonosti olisi voinut käydä. Pojan ylimielisen käytöksen takia kuljettaja oli hermostunut, mitä tietenkään ei saisi tapahtua.

Luiro on tuntenut turmakuskin parin vuoden ajan.

– Hän on hommannut yleensä itse asiakkaat ja periaatteessa vuokrannut meiltä vain auton. Ylitornion välikohtauksessa hän ajoi kuitenkin Aavasaksan taksiaseman kuljettajana kunnan tilaamaa kyytiä.

Huhuja liikkeellä

Kemin Liikenteen toimitusjohtaja Pentti Rytky vakuuttaa, että hänellä ei ole ollut mitään tietoa JHL:n teatterimatkan ongelmista eikä myöskään Ylitornion tapauksesta.

– Olen ulkona asiasta. Jos tällaista tietoa olisi ollut, emme olisi tietenkään ottanut häntä kuljettajaksi Kuopion-reissulle.

Turmabussin kyydissä ollut Aimo Suomela kertoo, että poliisi kuulee matkustajia syyskuun lopulla Torniossa. Kuva: Juha Poutanen

Pohjois-Suomessa ja -Ruotsissa liikkuu paljon huhuja Kuopion turmakuskiin liittyen. Yhdessä niistä väitetään, että lääkäri olisi evännyt kuskilta linja-auton ajoluvan hänen Ruotsin vuosinaan, minkä jälkeen kuljettaja muutti Suomeen, missä jatkoi ajotoimintaa.

Huhu ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Lehti on tarkastanut kuljettajan ajolupatilanteen sekä Suomen että Ruotsin viranomaisilta; Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä Transport Styrelsen.

Turmakuskilla oli voimassa oleva linja-autoliikenteen lupa ja ammattipätevyys molemmissa maissa. Suomessa oikeus on evätty Kuopion turman jälkeen. Rekisterin mukaan kuljettaja oli käynyt ajokoulutuksen täydennyskursseja viimeksi tänä vuonna.

Onnettomuus

4 kuoli, 22 loukkaantui

Kuopion bussiturmassa 24.8. kuoli neljä ihmistä, loukkaantuneita oli 22.

Onnettomuudessa Kemin Liikenteen linja-auto syöksyi Kuopion moottoritien Kolmisopen liittymästä sillan kaiteen läpi rautatielle vajaat kymmenen metriä.

Linja-auto kuljetti Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopion Rauhalahteen matkalla ollutta lauluryhmää.

Kuljettaja syytti aluksi onnettomuudesta bussin jarrujen pettämistä, mutta tutkinnassa selvisi, ettei jarruissa ollut vikaa. Sen sijaan bussi ajoi rampille huomattavaa ylinopeutta.

Poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, neljänä törkeänä kuolemantuottamuksena ja 22 törkeänä vammantuottamuksena.

Poliisitutkinta on vielä kesken. Myös Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapausta.

Marita Tiihonen
Tommi Turunen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi