Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Cheekin jäähyväiskonsertti sen todisti todeksi: hyvällä pöhinällä Lahdesta tulee ihan viihtyisä paikka

Lahteen halutaan lisää suuria ja miksipä ei pienempiäkin kassamagneetteja, jotta kaupungin kaduille saadaan ihmisiä ja tunnelmaa. Näin asiantuntijat vastaavat, mistä on viihtyisä kaupunki tehty.

Citycon oyj:n liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen huomauttaa, ettei kauppakeskus ole otollinen ympäristö häiriköinnille. Valvontakamerat ottavat koko ajan kuvaa, ja vartijat puuttuvat ongelmakäyttäytymiseen.

Lahden keskustaan tarvitaan lisää yleisötapahtumia, sillä suuret ihmismäärät tuovat sekä viihtyisää ilmettä että lisäävät samalla turvallisuutta. Tämä kaupunkikuvan kehittämisresepti esiteltiin tiistaina asiantuntijoiden alustamassa keskustelutilaisuudessa, jonka järjestäjänä oli kauppakeskus Trion omistava kiinteistösijoitusyhtiö Citycon oyj.

Lahden kaupunkikehitysjohtajan Olli Alhon mukaan yleisötapahtumia pyritään saamaan kaupunkiin matalalla kynnyksellä. Hän muistutti, että uusittu Aleksanterinkatu tarjoaa tilaa tapahtumille. Nyt on vain opeteltava, miten tila otetaan haltuun.

Pirteä meininki tervetullutta

Kaupunkikehitysjohtaja sai näkemyksilleen taustatukea turvallisuusyritys Securitas oy:n yksikön päälliköltä Mikko Kasuriselta. Rap-artisti Cheekin taannoinen jäähyväiskonsertti toi Kasurisen mukaan Aleksanterinkadullekin sellaista menoa, joka on sinne tervetullutta.

Securitas vartioi muun muassa Trioa, jonka levottomuudesta on toistuvasti uutisoitu. Kasurinen vakuutti kuulijoilleen, ettei Lahden keskusta turvallisuutensa puolesta poikkea muista saman kokoisista kaupungeista. Samasta aiheesta julkisuudessa käytävä keskustelu sen sijaan jättää toivomisen varaa.

– Käsitteet menevät sekaisin. Ei aina muisteta, mistä ollaan peloissaan ja mistä milloinkin valitetaan.

Trio kestää vertailun

Cityconin liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen käytti tilaisuutta hyväkseen kohentaakseen Trion imagoa. Laaksosen mukaan Triossa vartijoilla on vähemmän ongelmatilanteita hoidettavana kuin useimmissa muissa Cityconin omistamissa kauppakeskuksissa.

– Poikkeustilanteet eivät ole lisääntyneet, mutta vartiointia on lisätty. Trio on varsin turvallinen paikka asioida.

Laaksonen lupaili Trioon nuorten omaa järjestyksenvalvojaa, joka on koulutettu toimimaan erityisesti nuorison kanssa. Tarkoitus hänen mukaansa on, että nuorista välitetään ja heidän kanssaan keskustellaan eikä heitä vain poisteta paikalta.

Laaksonen myönsi, että Trion sokkeloisuus ei ole omiaan edistämään asiakkaiden turvallisuuden tunnetta. Kauppakeskuksen rakenne on kuitenkin monen tekijän summa, jota on vaikea niin vain muuttaa.

Lue myös: Tässä ovat Lahden uudet taideteokset: teräsmummot hyppivät silmille Rautatienkadulla ja valaisinpylväs maalattiin väritäplin
 

Lauantaikaupat tärkeitä

Kaupungin keskustan elinvoimalle on tärkeää, paljonko siellä on myös lauantaisin palvelevia liikkeitä, kertoi kaupunkimaantieteilijä Martti Wilhelms jyväskyläläisestä TietojärjestelmäPalvelu Salokorpi oy:stä. Yritys on tehnyt useita tutkimuksia kaupunkien elinvoimaisuudesta.

Lahden keskustan liiketiloista 45 prosenttia kuuluu yrityksille, jotka ovat auki myös lauantaisin. Se ei Wilhelmsin mukaan ole aivan huippuluku, mutta ei huonokaan. Esimerkiksi Jyväskylässä ja Lappeenrannassa vastaava prosenttiluku on suurempi kuin Lahdessa.

Martti Wilhelms puuttui myös Vesijärvenkadun leveyteen. Vilkas nelikaistainen väylä keskustassa ei ole hänen mielestään turvallisin mahdollinen vaihtoehto.

– Onko liikenteellisesti tarpeellista, että katu on noin massiivinen?

Wilhelms otti esimerkin Jyväskylästä, jossa keskustassa sijaitseva Kauppakatu muutettiin osittain pihakaduksi. Muutos oli paikallisten liikkeiden kannalta hyvä ratkaisu.

Liikennettä uusiksi

Olli Alho arvioi, että Vesijärvenkatu on liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallinen läpiajokatu. Lahdessa käydään parhaillaan keskustelua, voitaisiinko neljän kaistan järjestelmästä jossain kohdassa katua luopua.

Keskustan viihtyvyyteen vaikuttaa muiltakin osin vahvasti, miten liikenne ja pysäköintimahdollisuudet on järjestetty. Alho kehui Lahden toriparkkia keskikaupungin elävöittäjäksi, joka hänen mukaansa on tuonut keskustaan noin 5 000 uutta asukasta.

– Se näkyy Triossa ja muissa keskustan liikkeissä.

Eteläisen kehätien rakentaminen merkitsee Alhon mukaan myös, että koko keskustan katuverkkoa joudutaan suunnittelemaan uusiksi. Samalla joukkoliikenteessä mietitään runkolinjojen uusia reittejä sekä sitä, onko bussien aivan pakko kiertää toria ympäri.

– Se on käsittämättömimpiä asioita Lahden joukkoliikenteessä, täräyttää kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho.

Lue myös: Lukijalta: Pelastakaa toimiva Vesijärvenkatu
 
Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
Onko Lahti viihtyisä kaupunki?
Onko Lahti viihtyisä kaupunki?
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X