Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Poikkeuksellisen moni käytti turvavyötä Kuopion bussiturmassa - saattoi pelastaa useilta kuolemilta

Onnettomuustutkijat haluavat busseihin kolmepisteturvavyöt ja niiden istuimiin paikkakohtaiset muistuttimet.

Kuopion turman bussi kaatui vasemmalle kyljelleen. Keula vaurioitui osuessaan ratakuilun kallioseinään. Kuva lauantain vastaiselta yöltä, jolloin bussi nostettiin junaradan päältä pois. Kuva: Timo Hartikainen

Kuopiossa perjantaina onnettomuuteen joutuneen bussin matkustajista poikkeuksellisen moni käytti turvavyötä. Autossa oli 22 henkilöä, joista auttamaan menneiden henkilöiden mukaan erittäin monet olivat kiinni vöissä.

Auttamaan menneet miehet katkoivat turvavöitä poikki veitsillä ja monitoimityökaluilla auttaessaan loukkaantuneita matkustajia ulos autosta. Tarkkaa lukua turvavöissä olleista ei vielä tiedetä, sillä vakavasti loukkaantuneita matkustajia on kuulematta. Osin asiaa pystytään vielä tutkimaan myös katkottujen turvavöiden perusteella.

– Voi sanoa, että turvavyöt saattoivat pelastaa joidenkin hengen, johtava tutkija Kai Valonen Onnettomuustutkintakeskuksesta sanoo.

Ainakin turvavyöt estivät vakavimpia loukkaantumisia niillä matkustajilla, jotka istuivat auton oikealla laidalla.

Auto kaatui sillalta pudotessaan vasemmalle kyljelleen. Oikealla laidalla olleet matkustajat olisivat pudonneet auton poikki ja ulos rikkoutuneista ikkunoista, jos he eivät olisi olleet turvavöissä.

Ensimmäisinä auttamaan menneiden mukaan etenkin etummaisilla penkkiriveillä istuneita matkustajia oli turvavöissä molemmin puolin käytävää.

Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä, joista kolme oli matkustajia linja-auton takapenkillä. Takapenkki vaurioitui pahoin, kun auto putosi sillalta 7–10 metriä ja sen perä jysähti vasten junarataa.

18 ihmistä bussissa loukkaantui, mutta heistä vain kolmen vammat olivat erittäin vakavia.

Kolmannes ei käytä vöitä busseissa koskaan

Turmabussin matkustajien turvavöiden käyttöhalukkuus oli hyvä verrattuna siihen, miten nihkeästi turvavyön käyttö on yleistynyt linja-autoissa. Turvavyönkäyttöpakko busseissa on ollut voimassa vuodesta 2006 asti. Se koskee kaikkia busseja, joissa on turvavyöt. Niitä on kaikissa vuoden 1999 jälkeen tehdyissä linja-autoissa lukuun ottamatta vain kaupunkiliikenteeseen tehtyjä autoja.

Silti Liikenneturvan vuoden 2008 ja 2011 tutkimuksissa todettiin, että turvavyötä käyttää vain alle kolmannes matkustajista. Vuonna 2016 osuus oli noussut niin, että puolet vastasi käyttävänsä turvavyötä aina tai lähes aina, mutta edelleen kolmasosa ilmoitti, ettei käytä turvavyötä bussissa koskaan. Kysely koski vain niitä autoja, joissa on turvavyöt.

– Moni ajattelee, ettei isossa linja-autossa tai kuorma-autossa satu mitään. Turvavyö auttaa kuitenkin etenkin silloin, jos auto kaatuu. Olen kuullut, että moni rekankuljettajakin on alkanut käyttämään turvavyötä, kun esillä on ollut uutisia autojen kaatumisesta, ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen liikennepoliisista sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus Otkes on jo edellisten bussiturmien takia esittänyt, että EU:ssa linja-autoihin tulisi vaatia kolmipisteturvavyöt pelkän lantiovyön sijasta. Lisäksi Otkes on suositellut, että Suomi esittäisi EU:lle istuinkohtaisia turvavyömuistuttimia linja-autoihin.

Otkes katsoo tutkinnan aikana, onko suosituksia tarve toistaa, kunhan nimettävä tutkintaryhmä pääsee analysoimaan, mistä loukkaantuneiden vakavimmat vammat tulivat.

Ryhmä selvittää myös, oliko istuimissa kahvoja, joihin matkustajat loukkasivat itseään. Otekahvat aiheuttivat pahoja vammoja Karkkilan bussiturmassa vuonna 2015.

Lue myös: Trafi tarjoaa lähiaikoina työkalun ammattikuljettajien väsymyksen arvioimiseksi
 
Tutkinta

Ei tahallinen teko

Onnettomuustutkintakeskus nimeää tutkintaryhmän Kuopion bussiturman tutkintaan todennäköisesti keskiviikkona. Perjantaista asti alustavaa tutkintaa eli tietojen keräämistä on tehnyt paikkatutkintaryhmä. Varsinainen tutkintaryhmä nimetään erikseen ja siitä tulee todennäköisesti tavallista suurempi eli kuuden henkilön ryhmä.

Linja-auton kuljettajan ei epäillä olleen päihtynyt. Hän ei ollut humalassa. Ilmi ei ole tullut myöskään mitään tahallisuuteen viittaavaa.

Onnettomuutta tutkii poliisi sekä turvallisuustutkintalain perusteella Onnettomuustutkintakeskus. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta aloitti tutkinnan, mutta päätti sen, kun Onnettomuustutkintakeskus otti turman tutkintaansa.

Asta Tenhunen
asta.tenhunen@savonsanomat.fi
Käytätkö linja-autossa turvavyötä?
Käytätkö linja-autossa turvavyötä?
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi