Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Onnibus kokeilee tarjoilua Joutsan ja Orimattilan välillä, sen turvallisuus mietityttää

Myyjä ei yhtiön mukaan ole seisova matkustaja. Poliisi voi joutua tulkitsemaan tieliikennelakia tien päällä.

Onnibus ajaa Helsingin ja Jyväskylän välillä 12 vuoroa molempiin suuntiin vuorokauden aikana. Kuva: Pekka Selonen

Onnibussin Helsinki–Jyväskylä-välillä aloittama tarjoiluvaunukokeilu herättää kysymyksiä liikenneturvallisuudesta. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sanoo, että linja-auton nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa, jos linja-auto on katsastuksessa hyväksytty käytettäväksi tällä nopeudella eikä siinä ole seisovia matkustajia.

Onnibussin toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo, ettei vauhtia hidasteta satasesta tarjoilujen takia. Yrityksen tulkinnan mukaan tarjoiluvaunujen myyjä ei ole seisova matkustaja vaan autohenkilökuntaa.

– Kyllähän ihmiset käyvät kyydin aikana vessassakin, Helke perustelee.

Onnibussin tarjoilu järjestetään Joutsan ja Orimattilan Tuuliharjan välillä. Tämän välin ajaminen kestää noin 1,5 tuntia, mutta Helke ei osannut arvioida tarjoilun tarkkaa kestoa.

"Tarjoilukärry on suuri riski onnettomuustilanteessa"

Poliisihallituksen liikenteen vastuualueen poliisitarkastaja Kari Onnisen mukaan tieliikennelaki ei tunne muita tienkäyttäjiä kuin kuljettajan ja matkustajan.

– Ainoa maininta on, että linja-autossa turvavyön käyttövelvollisuudesta voi ilmoittaa kuljettajan lisäksi rahastaja, matkaopas tai ryhmäopas.

Onnisen mukaan käytännön vastuu tilanteen tulkitsemisessa on poliisipartiolla, joka tien päällä ajoneuvoa pysäyttää. Yksittäistapauksen laillisuuteen hän ei voi ottaa suoraan kantaa, sillä rikosepäilyjen tutkintavastuu ja -velvollisuus on paikallispoliisilla.

Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan ajon aikana tarjoilu on selvä liikenneturvallisuuskysymys.

– Kyllä tässä selkeä ongelma on. Turvavyön käyttö koskettaa myös kuljettajaa, eikä laki tunne muita henkilöitä kuin kuljettajan ja matkustajan. Jos pykäliä katsoo tiukasti, matkustajan meneminen vessaankin vaatisi vauhdin tiputtamisen 80 kilometriin tunnissa.

Valtonen näkee myös painavan tarjoilukärryn liikkumisen linja-auton käytävällä suurena riskinä, mikäli ajoneuvo joutuu liikenneonnettomuuteen. Onnibussin toimitusjohtajan Helkkeen mukaan tarjoilukärryssä on jarrut ja se voidaan myös lukita kierroksen aikana linja-auton kiinteisiin rakenteisiin.

– Kun mietimme tarjoiluja, vaihtoehtona oli automaatit. Nimenomaan turvallisuussyistä päädyimme tähän ratkaisuun, että ihmiset eivät kantaisi ympäri ajoneuvoa kuumia juomia, vaan ne annetaan paikalle mukissa.

Onnibus ajaa Helsingin ja Jyväskylän välillä 12 vuoroa molempiin suuntiin vuorokauden aikana. Tarjoiluvaunuja on kokeilussa yksittäisillä vuoroilla.

Topias Peltonen
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X