Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa
Honkonen
Juha
juha.honkonen@uutissuomalainen.fi

Kommentti: Huhut kaasuautosta elävät sitkeässä

Olen kaasutellut ensimmäisellä autollani noin puolitoista vuotta. Joka kerta asemalla vähän myhäilyttää, sillä tankin saa täyteen parilla kympillä.

Kaasuauto on paitsi ekonominen myös ekologinen. Biokaasu kuluttaa yhtä vähän ympäristöä kuin sähkö. Kaasuauto vain on paljon halvempi, eikä akkujen lataamiseen mene tuntikausia aikaa.

Kaasuautot yleistyvät ihmeen hitaasti, vaikka hallitus on päättänyt tukea biokaasun tuotantoa ja bensa-autojen muuttamista myös kaasukäyttöisiksi.

Suuri osa kaasusta tulee erittäin läheltä, Lahden Kujalasta. Raaka-aineena käytetään muun muassa ruuantähteitä. Myös Jokimaan hevoset osallistuvat talkoisiin. Kauramoottorin peräpäästä tulee oivaa kaasun lähdettä.

Kaasuauto kulkee myös vielä halvemmalla maakaasulla, joka sekin on bensiiniä ja dieseliä ympäristöystävälli­sempää.

Miinuspuolia täytyy oikein miettiä. Käynnistäessä virta-avainta ei pidä kääntää heti aivan loppuun asti, vaan polttoaineen on hyvä antaa hetken lämmetä. Siihen menee pari sekuntia. Talvella ikkunat huurtuvat sisältä aavistuksen herkemmin kuin perusautossa.

Jotkut huhut elävät sitkeässä. Kuten se, että kaasuauto haisee tai voi räjähtää. Ei huolta.

Yhdeksi miinukseksi mainitaan usein tankkausasemien vähyys. Se ei pidä paikkaansa, sillä kaasuauton voi tankata millä tahansa huoltoasemalla.

Autoon voi nimittäin tankata myös bensaa.

Näin ollen kaasuautolla on Suomessa käytössä 28 asemaa enemmän kuin muilla bensa-autoilla. Ja lähivuosina tulee 35 lisää. Kujalaan on tulossa yksi.

Jostain syystä hallitus päätti antaa uusien autojen hankintatukea ainoastaan täyssähköautoille.

Kaasuautot ovat hinnaltaan lähellä vastaavia bensa-autoja, joten pienikin hankintatuki olisi tehokas. Ehkä sähköautobuumi sai ministeriönkin unohtamaan muut ekovaihtoehdot. Sähköpyöränkin tuki peruttiin.

Toivon toki, että sähköautot yleistyvät nopeasti. Siirtymäkaudella päästötön kaasuttelu onnistuu kuitenkin huomattavasti edullisemminkin.

Honkonen Juha
juha.honkonen@uutissuomalainen.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi