Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Ajokortin opetuslupia myönnetty ennätysmäärä

Ajokorttilakiuudistus vaikuttaa autokouluissa hitaasti, eikä opetuslupien räjähdysmäisestä suosiosta olla vielä huolestuttu: "Jos opetuslupien suosio jatkaa kasvuaan, niin kyllähän se pidemmässä juoksussa voi toimintaan vaikuttaa".

Ajo-opettaja Timo Nurminen kertaa ohjeita Akseli Riukalle, ennen kuin autolla kurvataan veden liukastamalle radalle. Kuva: Aku Isotalo

Pelkästään reilun kuukauden aikana opetuslupia on myönnetty ennätykselliset 8 767. Suurin osa opetusluvista koskee henkilöautoa eli B-korttia, sanoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen. Hänen mukaansa vuoden alusta elokuun puoleen väliin asti opetuslupia on myönnetty yhteensä jo reilu 15 000.

Normaalisti vuosittainen myönnettyjen opetuslupien määrä liikkuu 16 000:n ja 17 000:n välillä.

Opetuslupien suosion taustalla on ajokorttilain uudistuminen, joka astui voimaan heinäkuun alussa. Uudistuksessa opetusluvan saamista helpotettiin ja sen myöntämisaikaa pidennettiin siten, että luvan voi hakea nyt jopa kaksi vuotta aikaisemmin.

– Opetuslupien suosioon vaikuttaa varmasti se, että ajoharjoittelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana. Lupia on siis haettu sekä 17 vuotta täyttäneiden lasten perheissä että 16 vuotta täyttäneiden, Simonen arvelee.

Autokoululiiton puolella opetuslupien hurjasta suosiosta ei olla huolissaan.

– Suomi on väljästi asuttu maa, jolloin ajokorttia ja ajotaitoa tarvitaan liikkumiseen. Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta, aikaa tai autoa, jotta ajokortin voisi suorittaa opetusluvalla. Kaikkiaan opetusluvalla ajetaan noin neljännes henkilöautokorteista, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Myös päijäthämäläisistä autokouluista sanotaan, että vielä on liian aikaista arvioida miten opetuslupien suosio vaikuttaa toimintaan.

– Kursseille on yhä tulijoita. Ensimmäisen kortin kohdalla oppilas joutuu opetusluvasta huolimatta suorittamaan neljän tunnin teoriakoulutuksen autokoulussa. Lisäksi opetuslupalaiset tulevat yhä autokouluihin riskienhallintakoulutukseen. Toisaalta, jos opetuslupien suosio jatkaa kasvuaan, niin kyllähän se pidemmässä juoksussa voi toimintaan vaikuttaa, arvio Lahden, Nastolan ja Orimattilan autokoulu Baanan, lahtelaisen Ajomessin ja Vääksyn autokoulun yrittäjä Jyrki Mandelin.

Rennoin mielin ollaan myös lahtelaisessa Askon Autokoulussa, jossa ajo-opettaja Timo Nurminen kertoo uudistuksen näkyvän toiminnassa vasta hyvin vähän.

– Kahden vuoden päästä olemme viisaampia, virkkoo Nurminen.

Lahden ajoharjoitteluradalla oli useampia autoja. Ajo-opettaja Timo Nurmisen mukaan liukkaan kelin harjoituksen tekeminen ajoradalla kiinnostaa yhä nuoria simulaattoria enemmän. Kuva: Aku Isotalo

Opetuksen määrä väheni, mutta tutkinto vaikeutui

Uudessa ajokorttilaissa opetusten tuntimääriä leikattiin melko rajusti. Taustalla on ajatus siitä, että oppilaat ovat osaamiseltaan eri tasoisia ja tarvitsevat siksi opetustakin eri verran.

B-kortissa ajotunteja oli ennen 17 ja teoriaa 20 tuntia. Uudistuksen jälkeen todellisia ajotunteja kertyy enintään kymmenen, mikäli oppilas päättää suorittaa riskienhallintakoulutukseen kuuluvat neljä ajotuntia simulaattorissa.

– Tarpeettoman säätelyn keventäminen ja ajokorttiopetuksen yksilöiminen oli uudistuksessa hyvä juttu. Toisaalta vastuu siirrettiin ajo-opettajalta oppilaalle, joka joutuu nyt miettimään monta tuntia opetusta ostetaan, Jokilampi selittää.

Vaikka uudistusta on markkinoitu ajokorttia halventavana, voi todellisuus olla Jokisen mielestä päinvastainen.

– Kuluttajalle hinta voi olla jopa 30 prosenttia kalliimpi, sillä vaikka pakollista ajo-opetusta on leikattu ja siten kustannuksia laskettu, on tutkinnon suorittamista vaikeutettu lisäämällä ajokokeeseen 15 minuuttia, joka puolestaan nostaa kokonaiskustannusta. Tulevaisuudessa varmaan puolet joutuvat myös uusimaan ajokokeen tai ostamaan lisätunteja autokoulusta sen läpäistäkseen, Jokilampi selittää.

Ennen ajokorttilakiuudistusta Autokoululiitto testasi niin sanottua kympin mallia, jossa ajokortin sai suoritettua pakollisella kymmenen tunnin teoriaopetuksella ja kymmenen tunnin ajo-opetuksella.

– Tuloksena oli, että ajotunteja otettiin 10–24 tunnin väliltä. Keskimääräisin ajo-opetus oli noin 12 tuntia, mutta silloinkin oppilaalla oli aikaisempaa ajotaustaa esimerkiksi moposta, Jokilampi sanoo.

Hänen mukaansa harva kuitenkaan ostaa lisäopetusta minimin jälkeen. Houkutus lähteä kokeilemaan ajokoetta on iso, vaikka taidot olisivatkin puutteelliset.

– Ajokokeessa käydään kokeilemassa kerta toisensa jälkeen, josko koe menisi läpi, jolloin lasku voi olla useita satoja euroja, selittää Jokilampi.

Myös ajo-opettajan Timo Nurmisen mukaan oppilaiden kanssa on tapana ajaa harjoitusajokoe viimeisten ajotuntien aikana, jotta oppilas saa käsityksen siitä, mihin taidot riittävät.

– Ennen uudistusta, jos ajokoe ei mennyt läpi, määrättiin tutkintoa suorittavalle oppilaalle pakollisia lisätunteja sen mukaan ja siihen tarpeeseen, miten huonosti asiat olivat hallussa. Nyt, kun näin ei enää tehdä, on autokoulujen erikseen markkinoitava lisäopetusta oppilaille, Nurminen sanoo.

Akseli Riukka ei tuntunut liukkaan kelin ajoa jännittävän. Myös ajo-opettaja Timo Nurmista hymyilytti. Kuva: Aku Isotalo

Ajokortin suorittamista pantattiin uudistuksen yli

Lahtelaiset pojat Juho Rujala, 18, ja Akseli Riukka, 19, aloittivat molemmat henkilöautokortin hakemisen Askon Autokoulussa heinäkuussa. Kummankaan pojan perheessä kortin suorittamista opetusluvalla ei edes harkittu.

Rujala kertoo odottaneensa tietoisesti uudistuksen astumista voimaan ennen autokouluun kirjautumista.

– Siinä tulee säästöä, kun kortin saa yhdellä vaiheella, nuori mies perustelee.

Rujalan inssi eli ajokoe on perjantaina. Ajotunteja on takana vain minimimäärä, mutta sillä hän uskoo pärjäävänsä.

– Kyllä inssi menee läpi, Rujala sanoo itsevarmana, ja perustelee rentoa asennettaan sillä, että autoa on ajettu ennenkin esimerkiksi mökkitiellä ja mopokorttikin löytyy.

Hänen mukaansa 45 minuuttinen inssi menee siinä missä 30 minuuttinenkin. Lisäaika ei tuo lisäpaineita.

Riukka ei puolestaan vielä tiedä, koska hän meinaa ajokokeen suorittaa, mutta uskoo myös selviävänsä pelkillä pakollisilla ajotunneilla, vaikka aikaisempaa ajokokemusta ei autokoulun ulkopuolelta löydykään.

Lahden ajoharjoitteluradalla sadettimet ruiskivat vettä pitkänään. Kuva: Aku Isotalo

Liukkaan kelin ajon voi jatkossa tehdä simulaattorilla ilman todellista tien tuntumaa

Autokoululiitto on huolestunut myös lakiuudistuksen vaikutuksista nuorten turvallisuuteen osaamisen vähentyessä. Jokilammen mukaan oli takapakki minimoida mopokortin suorittaminen pelkkään teoria- ja käsittelykokeeseen.

– Vuonna 2011 otettiin käyttöön kolmen tunnin ajo-opetus mopoilijoille, meni vuosi ja mopoilijoiden vakavat henkilövahingot laskivat. Nyt hyvät tulokset romutetaan. Kun uusi tieliikennelainsäädäntö tulee vuoden päästä voimaan, mopoilijat siirtyvät taajamassa ajokaistalle ja uskon, että yhteensä nämä kaksi päätöstä tulevat näkymään vahinkojen määrän lisääntymisenä, sanoo Jokilampi.

Uudistuksessa myös autoilijoiden pakollisesta liukkaan kelin rataharjoittelusta luovuttiin, jonka seurauksena liukkaan ajon opetuksen voi suorittaa halutessaan pelkällä simulaattorilla.

– Kokeneetkin kuljettajat yllättyvät syksyn ensimmäisillä liukkailla joka ikinen vuosi. Pahoin pelkään, että tarpeettomia vahinkoja tulee jatkossa tapahtumaan. Simulaattorilla liukkaan ajo voi olla halvempaa, mutta se on iso hinta nuoren turvallisuudesta. Oikeaa liukkaan tien tuntua on mahdotonta saada simulaattorissa, vaikka suomalaiset simulaattorit ovatkin hyvin tehtyjä, Jokilampi sanoo.

Ajoharjoitteluratojen edustajat kommentoivat myös lakiuudistusta vuosi sitten. Lausunnossa nostettiin esille, että kaksivaiheisen kuljettajaopetuksen ja ajoharjoitteluradalla tapahtuvan koulutuksen tullessa pakollisiksi 1990-luvun vaihteessa, kuljettajien vakavat onnettomuudet puoliintuivat 5–7 vuoden aikana.

Lue myös: Nuorille tarkoitetut kevytautot herättävät vastustusta – "Miten käy, kun vauhtipeto lähtee käsistä"
 

Askon Autokoulun Nurminen sanoo, että ajoharjoitteluradalle lähdetään yhä edelleen nuorten kanssa.

– Kukaan ei ole vielä sanonut, että tahtoisi suorittaa liukkaan ajon simulaattorilla. Kyllä nuoret ymmärtävät hyvin sen, että todellista tuntumaa autonhallintaan ei simulaattorilla saa, Nurminen sanoo.

Samaa mieltä ovat sekä Rujala että Riukka, jotka molemmat tahtoivat suorittaa liukkaan kelin ajoharjoituksen ajoharjoitteluradalla.

Ajokorttiuudistus

Tutkinnon merkitys kasvoi

Ajokorttilakiuudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä on vähentynyt ja tutkinnon merkitys kasvanut.

Kaikki ensimmäisen ajokortin ajavat käyvät pakollisen neljän tunnin teoriakoulutuksen. Mopon, mopoauton ja traktorikortin suorittamiseen tämä riittää.

Moottoripyöräkorttiin vaaditaan viisi tuntia ajo-opetusta.

Henkilöauton korttiin vaaditaan 10 tuntia ajo-opetusta sekä 8 tuntia riskikoulutusta.

Ajokortin harjoittelu- ja syventävä vaihe poistuivat.

Lääkärintodistusta ensimmäisen ajokortin kohdalla ei hakijan terveydestä enää tarvita.

Opetuslupaopettajan teoriakoe poistui. Opetusautoa tai -moottoripyörää ei tarvitse enää muutoskatsastaa. Opettajan jarrupoljin on autossa yhä pakollinen.

Ruska Paronen
ruska.paronen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X